Facility/Property management blog

Irodatakarítás

Hogyan változtak az épületek takarításával szembeni elvárások?


Jóllehet a leállások, a maszkviseléssel kapcsolatos előírások és az általános aggodalmak jórészt már a múltba vesznek, a COVID-19 világjárvány néhány állandósuló változást okozott a takarítással kapcsolatos elvárásokban – különösen azokéban, akik egy létesítmény kezelésével foglalkoznak. A legsikeresebb épülettel kapcsolatos szolgálatást nyújtók (BSC-k) a létesítményvezetői partnereikkel együttműködve határozzák meg, mely szolgáltatások vonzóak, és mik szükségesek ezek biztosításához akár a személyzet, akár az erőforrások szempontjából.


Július 13-án tudósított arról a Cleanlink.com, hogy a Contracting Profits a Building Service Contractors Association International-lel (kb. Nemzetközi Épületszolgáltatási Vállalkozók Szövetsége, BSCAI) együttműködve felmérést végzett USA-beli létesítmények vezetőinek körében, hogy pontosan meghatározza, melyek ezek a preferenciák. A kétévente lebonyolított, idén a 2023 Facility Executive’s Contractor Expectations Survey (kb. „2023-as létesítményvezetői vállalkozói elvárások felmérése”) című kutatás számos kulcsfontosságú kritériumot vizsgált – többek között a takarítás preferált időpontjait, mely szolgáltatások indokolják a magasabb díjakat, a vezetők min szeretnének, hogy a BSC-k leginkább javítsanak stb.

Úgy véljük, noha a vizsgálódás egy fejlettebb gazdaságban és iparágban történt, a megállapításainak a megismeréséből a magyarországi ingatlan-tulajdonosok és property managerek is profitálhatnak.

1. A felmérés szerint a legnagyobb preferenciaváltások közé a takarítás preferált időpontja tartozik.

2021-ben a létesítmények vezetőinek mindössze 10%-a részesítette előnyben a nappali takarítást, míg 63%-uk az éjszakait úgy, hogy nappalis munkatárs is van a helyszínen. 2023-ban ugyanez a szám 18, illetve 51% volt. Mivel sok szektorban, például az irodákban, ismét a teljes körű személyes jelenlét elérésére törekednek a munkaadók (vagy legalábbis hibrid megoldásra), ez a megnövekedett érdeklődés a napi takarítás iránt annak bizonyítására szolgálhat, hogy a tiszta környezetet részesítik előnyben a munkavállalók számára.

Érdekes, hogy a nappali takarítás kérdése mennyire előtérbe került a fejlett(ebb) világban. Például júniusban a European Federation of Cleaning Industries (Európai Tisztítóipari Szövetség, EFCI) „A nappali takarítás a gyakorlatban: új valóság az európai tisztítóipar számára” címmel egy egész konferenciát szentelt ennek a témának. A rendezvényről július 18-án beszámoló European Cleaning Journal szerint az európai takarítóipar évek óta vitatja a nappali takarítás ügyét. Jóllehet egyes országokban ezt a munkamódszert alkalmazzák, máshol nem annyira elterjedt. Az állami és a magánszektor előadói például gyakorlati példákat mutattak be a nappali takarítás működésére az ágazatukban, valamint annak előnyeiről és kihívásairól. A nappali takarítás kihívásokkal, ugyanakkor gazdasági és társadalmi előnyökkel jár az ágazat valamennyi szereplője számára. A szervezeti modell sok szektorban életképes, ha gondosan megtervezik és megvalósítják. A kérdés részletesebb tárgyalása nem tartozik szorosan a BIG-HAUSE Kft. mostani blogbejegyzésének témájához, de e pont zárógondolataként idézzük Lorenzo Mattiolinak, az EFCI elnökének szavait:

A nappali takarítás jelentős előrelépést jelenthet iparágunk számára, növelve annak láthatóságát és fenntarthatóságát. Ugyanakkor ennek a megoldásnak a választása a területen tevékenykedő szereplőktől függ, igazodva a tényleges szükségleteikhez. Arra biztatjuk a döntéshozókat, hogy ismerjék fel az embereknek szolgáltatást nyújtó tisztítóipar sajátosságait, és ennek megfelelően tükrözzék azokat a jogszabályokban, kezdve a közbeszerzési rendelkezésekkel.

2. A felmérés szerint egy másik figyelemre méltó növekedés a takarítási feladatok automatizálására való fogékonyság terén figyelhető meg.

Míg korábban a létesítmények vezetőinek mindössze 10%-a választott nagyobb valószínűséggel olyan BSC-t, amely robotokat vagy autonóm berendezéseket használ, ez az arány 2023-ra megduplázódott. Ahogy a padlótisztítók innovatív jellemzői, mint például az előre meghatározott útvonalak, a balesetek elkerülésére szolgáló érzékelők és az adatgyűjtés folyamatosan javulnak, elképzelhető, hogy a vezetők inkább előnynek tekintik az automatizálást – különösen, ha a BSC-k be tudják mutatni, hogy a technológia hogyan szabadítja fel a személyzetet olyan kritikus feladatok ellátására, mint a mellékhelyiségek ellenőrzése vagy a nagy forgalmú területek fertőtlenítése.

Más szakemberek szerint forradalmi változások zajlanak a globális tisztítóiparban, az automatizálás és a robottechnológiák konvergenciája a hatékonyság növekedését ígéri. Mégis, a robotizált tisztítás üzleti előnyei kevésbé a gépekben, mint inkább – az általuk létrehozott hatalmas adatmennyiség miatt – a szellemi tulajdonban rejlenek. Miközben e megoldások iránti kereslet rövid távú felfutásáért a közelmúltbeli világjárvány volt a felelős, a hosszú távú keresletet a globális gazdaság és az ipar versenyképessége vezérli. 2019-ben a Beroe Inc. cég 60,25 milliárd USD-ra értékelte a globális takarítási piacot, 2025-re pedig 88,9 milliárd USD-t jelzett előre. Ez a 6,3%-os összetett éves növekedési ráta (CAGR) éles ellentétben áll az iparágnak az innovatív és technológiai tisztítási megoldásokra összpontosító részhalmazának előre jelzett növekedésével. A Mordor Intelligence piaci elemzői ugyanis 2022-2027 között 23,3%-os CAGR-értéket jósolnak a takarítórobotok piacán . A témáról bővebben olvashat például a Miért, mikor és hogyan érdemes a tisztításnál megfontolni az új technológiák bevezetését? című cikkben.

3. A felmérés szerint ami azokat a tendenciákat illeti, amelyek csökkenést mutatnak 2021-hez képest, azok közül az egyik legjellemzőbb az, hogy az intézményvezetők egyre kevésbé fizetnek magas(abb) árat a fokozott fertőzés-ellenőrzési procedúrákért (54-ről 40%-ra csökkent), és a minimálbér-ingadozások miatti költségnövekedésért (50%, 16 százalékpontos csökkenés).

A fertőzésvédelmi szolgáltatások bevételének csökkenése közvetlen összefüggésben állhat a keresletcsökkenéssel, például az elektrosztatikus permetezés vagy az egyéni védőfelszerelések szükségességének terén. Az intézményvezetők részéről a minimálbér-szinttel kapcsolatos szimpátia csökkenése még nagyobb nyomást gyakorol a BSC-kre, hogy maximalizálják személyzetük hatékonyságát, különösen akkor, ha a munkaerőfelvétel nehéz és költséges is lehet.

Más szakemberek szerint a változékony gazdaságban a vállalkozások keresik a költségek visszafogásának módját. Sokan, akik még mindig a világjárvány utáni helyreállítási módban vannak, rendkívüli nyomás alatt állnak, miközben kezelik a recesszió fenyegetését és a folyamatos gazdasági bizonytalanságot. A pénzmegtakarítás logikus megoldásnak tűnhet, de bizonyos esetekben a költségek csökkentése költséges hibává válhat. A rutinszerű elektrosztatikus permetezés elhagyását viszont kifejezett hibának tartja egy másik szakértő.

A bevezetőben említett felmérés megállapításai részben, de csak részben egyeznek meg a Kline & Company ez év elején közzétett jelentésével arról, hogy idén mely területek alakítják az ipari és intézményi (I&I) tisztítóipart. A szintén a Cmmonline-on megjelent ismertető, amivel külön blogbejegyzésben foglalkoztunk, 5 trendet jósolt meg:

  1. A fogyasztók vásárlási szokásait megváltoztatja az infláció
  2. Egyre népszerűbbé válnak a munkaerő-takarékos termékek és eszközök
  3. A létesítmények a tisztítás hatékonyságának javítása érdekében az automatizált megoldások felé fordulnak
  4. A zöld tisztítás marad elől és középen a professzionális szegmensben
  5. A padlóburkolás változásai megváltoztatják a tisztítószerek iránti keresletet

Az elmúlt néhány év a tiszta új jelentését alkotta meg. Ahogy az otthonmaradási felszólítások és a szigorú létesítménybiztonsági protokollok után újra „felbukkantak” az emberek, a legtöbb ingatlannak és tulajdonosnak alkalmazkodnia kellett a „pandémia előtti” forgalomhoz. A közvélemény azonban új elképzelésekkel rendelkezik az egészségről és a biztonságról. Minden eddiginél fontosabb a bérlők jóllétének biztosítása attól a pillanattól kezdve, hogy belépnek az ajtón. Az EY felmérése szerint 10 fogyasztóból 7 jobban odafigyel a közterek higiéniájára, mint a járvány előtt. Ezért fontos előnyben részesíteni a létesítmények takarítását, takaríttatását, és meg kell mutatni az épület használóinak, hogy a létesítményt rendszeresen tisztítják.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2023. július 25.

How have the expectations for cleaning buildings changed?

While shutdowns, mask-wearing regulations and general concerns are largely a thing of the past, the COVID-19 pandemic has caused some lasting changes in cleaning expectations — especially for those involved in managing a facility. The most successful building services providers (BSCs) work with their facility management partners to determine which services are attractive and what is required to provide them, both in terms of personnel and resources.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Mindig is az volt a benyomásom, hogy az igazi harcosok olyanok, mint a takarítónők, akik hálátlan, mindennapi, de szükséges munkát végeznek.” (Francois Truffaut)

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás