Facility/Property management blog
Cégtulajdonosok néhány napi problémája a takarítási szektorban
A takarítóipar kulcsszerepet játszik a hétköznapi életünk zavartalan működésében, legyen szó otthonokról, irodaházakról vagy ipari létesítményekről. A szektor „láthatatlan hősei”, a cégtulajdonosok azonban gyakran olyan problémákkal szembesülnek, amelyek kívülállók számára ismeretlenek maradnak. A munkaerőhiánytól kezdve az ügyfelek elvárásainak folyamatos változásán át a gazdasági bizonytalanságig számos tényező nehezíti meg a mindennapi működést. Mostani blogbejegyzésünk három kihívásra fókuszál, és arra keresi a választ, hogyan lehet „önfenntartható” módon, sikeresen vezetni egy vállalkozást ebben a folyamatosan változó, gyakran alulértékelt ágazatba.
Egy takarító vállalkozás működtetése hihetetlenül kielégítő is lehet. Valami nagyon jólesik abban a tudatban, hogy a munkád segít egészségesebb, kényelmesebb tereket teremteni a közösségedben élő emberek számára. De mint minden vállalkozásnak, ennek is megvannak a maga egyedi kihívásai – indította még márciusi cikkét egy a Cleanfax.com-on megjelent cikk szerzője.
Az alapoktól kezdve felépített egy sikeres takarítási vállalkozást, s eközben rengeteg kihívással szembesült. Hogy melyek ezek közül a legfontosabbak, s hogy milyen megoldást kínál ezekre ő, s mivel egészíti ezeket cégünk, a BIG-HAUSE Kft.? – ezekkel a kérdésekkel foglalkozik a mostani blogbejegyzésünk.
1. Megbízható munkaerő felvétele és megtartása
A személyzet bizony alapos fejfájást okoz a legtöbb takarítási vállalkozás tulajdonosainak. A munka fizikai igénybevétele, az ideiglenes munkaként való megítélése és a más iparágak által támasztott verseny kihívássá teszi a megbízható csapat kialakítását.
Miért jelent ez nehézséget?
Lássuk be, a takarítás „nem elbűvölő”. Sok munkavállaló inkább csak ugródeszkának tekinti, mint karriernek. A magas fluktuációs arány megzavarhatja a működést, növelheti a képzési költségeket, és stresszt okozhat a tulajdonosok számára, akik megpróbálnak lépést tartani az ügyfelek igényeivel.
Megoldás:
A kulcs az olyan környezet megteremtése, amelyben az alkalmazottak úgy érzik, hogy értékelik, tisztelik őket, és motiváltak maradni. Érdemes prioritásként kezelni, hogy a tulajdonos személyes kapcsolatot építsen ki az alkalmazottaival. Az eredményeik elismerése, a versenyképes fizetés és a támogató kultúra kialakítása segíthet megtartani a minőségi munkavállalókat.
Ami segíthet:
– Versenyképes fizetés
Az iparági átlagnál valamivel magasabb bérek felajánlása jobb jelölteket vonz, és maradásra ösztönzi a munkavállalókat. Ideillik Robert Bosch széles körben ismert gondolata:
„Nem azért adok jó fizetést, mert sok pénzem van, azért van sok pénzem, mert jó fizetést adok.”
– Megbecsülés és motiváció
A havi díjazások és jutalmazások révén az alkalmazottak megbecsültnek és igazán értékesnek érzik magukat. Ezt megteheti például egy olyan heti vagy havi hírlevél létrehozásával, amelyet a szervezetének tagjai kapnak meg. Az egyszerű és átlátható kommunikáció amúgy is elengedhetetlen, fontos például, hogy a munkavállalók pontosan tudják, mik az elvárások, mik a szabályok, és kihez fordulhatnak problémákkal. Egy jól működő kommunikációs csatorna (pl. közös csoportchat, heti egyeztetés) sok félreértést megelőz.
A meglévő munkatársakat ajánlási bónusszal is motiválhatja, ha új embert hoznak a céghez. Egy egyszerű köszönöm, egy születésnapi üzenet vagy egy év végi kis ajándék is sokat számít. Fontos, hogy a dolgozók érezzék: ők értéket teremtenek, és a munkájuk nem láthatatlan.
– Rugalmas munkabeosztás
A részmunkaidős vagy rugalmas munkaidő lehetősége különösen vonzó lehet diákoknak, szülőknek vagy másodállásban dolgozóknak.
– A munkakörülmények javítása
A megfelelő eszközök, tisztítószerek, védőfelszerelések biztosítása nem csak a hatékonyságot növeli, hanem mutatja, hogy vezetőként törődik a dolgozók egészségével. A jó munkakörnyezet visszacsatolásokat generál, és jobb ajánlásokat hozhat új munkaerő szerzéséhez is.
– Növekedési lehetőségek
A világos karrier-utak hosszú távú elkötelezettségre ösztönöznek. A legtöbb munkavállaló fejlődni akar!
A Society for Human Resource Management (SHRM) 2021-es tanulmánya szerint a munkavállalói elismerési programok növelhetik az elkötelezettséget és akár 31%-kal csökkenthetik a fluktuációt. Shawn Achor pedig tízévnyi kutatás után azt találta, hogy a munkavállalók elégedettsége 37%-kal növeli az eladást, 31%-kal a termelékenységet és 19%-kal az elvégzett feladatok pontosságát. A boldog alkalmazottak boldog ügyfeleket eredményeznek.
2. A cash flow hatékony kezelése
A takarítóiparban különösen jellemző, hogy a bevételek és kiadások időben nem mindig találkoznak, ezért tudatos pénzügyi tervezésre van szükség. A pénzforgalom kezelése létfontosságú a túlélés és a növekedés szempontjából, de szilárd terv nélkül megterhelőnek tűnhet.
Miért jelent ez nehézséget?
A szűk árrések, a késedelmes kifizetések és a szezonális ingadozások pénzügyi bizonytalanságot okoznak. Megfelelő odafigyelés nélkül könnyen bajba kerülhet.
Megoldás:
Legyen inkább proaktív, mint reaktív! Vezessen be egyértelmű számlázási irányelveket, tartson fenn vészhelyzeti alapot, és használja ki a technológiát a pénzügyek nyomon követésére!
Már bevált lépések:
– Számlázási irányelvek
A fizetési határidő lecsökkentése, ott ahol lehetséges (például magánszemélyeknél vagy egyszeri munkáknál), az azonnali fizetés bevezetése. Különösen új ügyfelek esetén érdemes előleget kérni, vagy hosszabb és nagyobb összegű megbízásoknál részletekben számlázni.
– Költségek előre tervezése és racionalizálása
Készítsen akár havi szintű költségtervet: bérköltség, anyagköltség, üzemanyag, adminisztráció stb.! Figyelje a felesleges vagy túl gyakori kiadásokat (pl. túl sok eszköz rendelése)! Spóroljon, racionalizáljon, például ha lehet, használjon újratölthető vagy gazdaságosabb tisztítószereket, hosszabb élettartamú eszközöket.
– Vészhelyzeti alap
Minden hónapban tegye félre a bevétel egy előre meghatározott részét a váratlan költségek fedezésére! Berendezések javítására, eszközök cseréjére és hasonlókra. Ez segít áthidalni azokat az időszakokat, amikor késnek a bevételek, de kiadások továbbra is vannak.
– Használja a technológiát!
Léteznek szoftverek, amelyek leegyszerűsítik a bevételek és kiadások nyomon követését. Használjon automatikus emlékeztetőket a lejárt számlákhoz!
3. A munka és a magánélet összehangolása
Egy takarítási vállalkozás működtetése több mint munka; ez egy életstílus. Az igénybevétel ugyanakkor nyomasztó lehet. Egy cégvezető sokszor mindenes: ügyféltárgyaló, beugró takarító, adminisztrátor és logisztikus egy személyben. Ha nem figyel, könnyen elmosódhat a határ a munka és a magánélet között, ami hosszú távon kiégéshez, családi feszültségekhez vagy egészségi problémákhoz is vezethet. A harmónia, az egyensúly megtalálása mindenképpen szükséges a hosszú távú kiteljesedéshez.
Miért jelent nehézséget?
A takarítási vállalkozások tulajdonosai sok sapkát viselnek. Könnyen úgy érezheti, hogy mindent meg kell csinálnia, ami kiégéshez és feszült kapcsolatokhoz vezet(het). Az egyik sapka, amit viselhet, a takarítós sapka. Előfordulhat, hogy el kell mennie a munkát ellenőrizni vagy akár konkrétan takarítani éjszakára, miközben a családja Ön nélkül folytatja az estét. Korábban kell távoznia a lánya meccséről, mert két alkalmazott beteget jelentett…
Megoldás:
A munka és az élet összehangolása a szándékossággal kezdődik.
A következők segíthetnek:
– Integráljon, ne tagozódjon!
Ahelyett, hogy teljesen szétválasztaná a munkát és a magánéletet, találjon módot arra, hogy összehangolja személyes és szakmai céljait. Például a családi időt és a fitnesztevékenységeket ugyanolyan fontossággal tervezze be, mint az üzleti találkozókat!
– Hatékonyan delegáljon és képezze át magát!
Ne akarjon mindent egyedül elvégezni – ha van megbízható kolléga, bízza rá a beosztások készítését, eszközrendelést vagy akár néhány adminisztrációs feladatot! Képezze ki a munkatársait, és bízzon meg bennük, hogy a fontos műveletekkel foglalkozzon! Ez nem csak az Ön idejét szabadítja fel, hanem képessé teszi őket a fejlődésre is. Képezzen át más alkalmazottakat, és ösztönözze őket a fizetésük emelésével, ha egy másik létesítményt is elvállalnak valaki helyett!
– Állítsa saját magát az előtérbe!
Az Ön jóllétére épül az egész vállalkozása. Az olyan tevékenységek, mint a testmozgás vagy a színházlátogatás megőrzi és újrateremti az energiáit.
– Adjon felhatalmazást és felelősséget!
Ha az alkalmazottaknak tekintélyt és felelősséget is ad, az bizalmat mutat, növeli az önbizalmukat, és segít nekik, hogy magukénak érezzék a munkájukat. Gyorsabbá teszi a döntéshozatalt, felelősségre vonhatóságot épít, és segíti őket a fejlődésben, ami végső soron az egész csapat és a szervezet javát szolgálja.
Életének ezen aspektusait összehangolva olyan ritmust hozhat létre, amely támogatja mind személyes, mind üzleti törekvéseit. Az egészsége, a családi, baráti és egyéb kapcsolatai éppúgy szerves részét képezik a sikerének, mint a pénzügyi céljai. Ezek a prioritások biztosítják a tisztánlátást és az erőt, amelyre szüksége van a hatékony vezetéshez.
Lássuk be: egy takarítási vállalkozás tulajdonlása kihívást jelent, de lehet kifizetődő is, hiszen különben senki sem csinálná. A fent említett gyakori nehézségek kezelésével virágzó vállalkozást építhet. Az út nem mindig könnyű, de mindig megéri. Legyen büszke vállalkozására; a közösség szolgálatából származó elégedettség és a növekedési lehetőségek miatt éri meg az egész. Nem kell mindent egyedül csinálnia! Keressen egy mentort, kapcsolódjon a szakmai vagy nem-szakmai szervezetekhez, online csoportokhoz, és használja ki azokat az eszközöket, amelyek segíthetnek a sikerben! (Azzal, hogy mások számára hogyan teheti vonzóvá a facility managementet, külön bejegyzésben foglalkoztunk.)
A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2025. április 15.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!
Some daily problems for business owners in the cleaning sector
The cleaning industry plays a key role in the smooth running of our everyday lives, whether in homes, office buildings or industrial facilities. But the ‘invisible heroes’ of the sector, the business owners, often face problems that remain unknown to outsiders. From labour shortages to ever-changing customer expectations and economic uncertainty, many factors make day-to-day operations difficult. Our current blog post focuses on three challenges and looks at how to successfully run a business in this ever-changing, often undervalued sector in a „self-sustainable” way.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Ahhoz, hogy jobban hagyd a világot, mint ahogy találtad, néha össze kell szedned mások szemetét.” (Bill Nye)
A hét blogbejegyzése: A jó takarító is „holtig” tanul
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!