Facility/Property management blog

Belsőépítészet        

Hogyan növelik a művészeti alkotások az épülete értékét?


A mai ingatlanpiacon az épületek értéke már nem csupán a lokáció, az építészeti megoldások vagy a fenntarthatósági szempontok mentén mérhető. Egyre nagyobb figyelmet kap az esztétikai élmény, a kulturális érték és a vizuális identitás szerepe, különösen a városi környezetben. Ezen belül kiemelkedő jelentőséggel bírnak a művészeti alkotások – legyen szó köztéri szobrokról, falfestményekről, installációkról vagy belsőépítészeti műtárgyakról. Egyre több tulajdonos és property manager ismeri fel, hogy a művészet nemcsak a közösségi terek vonzerejét növeli, hanem közvetlen gazdasági előnyökkel is járhat: emeli az ingatlan piaci értékét, hozzájárul a márkaépítéshez, és javítja a bérlői élményt.

Van-e olyan ingatlantulajdonos vagy property manager, aki ne szeretné növelni az ingatlana értékét, javítani a bérlői élményt, és még a terület biztonságát is növelni? Ennek egyik lehetséges módja a művészet segítségül hívása. Míg hagyományosan a tulajdonosok az olyan fejlesztésekre összpontosítanak, mint a padlóburkolat, a világítás vagy a HVAC-rendszerek, egyre több adat mutatja, hogy az átgondoltan kiválasztott képzőművészeti alkotások valódi megtérülést hoznak, magasabb bérleti díjakat ösztönöznek, javítják a bérlői elégedettséget és növelik az ingatlan értékét. 

Már léteznek olyan tanulmányok, amelyek számszerűsítik ezeket az előnyöket. A Buildings.com április végén megjelent cikke a Cincinnati Egyetem kutatását említi meg példaként, amely szerint a falfestményekkel ellátott városrészekben 30%-kal nőtt a hétvégi gyalogosforgalom a falfestmények nélküli városrészekhez képest. Miamiban, a Design Districtben pedig 47%-kal nőtt a látogatók száma, miután falfestményeket és szobrokat helyeztek el ott. Ezek a számok arra utalnak, hogy a köztéri műalkotások megszépítik a tereket, és a kereskedelmi területeket hívogatóbbá teszik

A megtérülés mélyebb rétegekig is leér, mert az ingatlan biztonságosabbá és vonzóbbá válik a közösség számára. Miután Cincinnati egyes városrészeiben falfestményeket helyeztek el, a kutatók arról számoltak be, hogy az erőszakos bűncselekmények száma drasztikusan, 28%-kal csökkent. A köztéri művészet egyértelmű üzenetet küld a közösség egészségébe való befektetésről, olyan területeket hoz létre, amelyek elősegítik a pozitív társadalmi kapcsolatokat és csökkentik a bűnözést.

Művészet a hibrid munkavégzés korában

A művészet megtérülése különösen időszerű, mivel a vállalkozások a hibrid munkamodell hosszú távú hatásaival küzdenek. A Jones Lang LaSalle legutóbbi, az irodapiaci trendekről szóló elemzése szerint az üres irodaterületek 60%-a ma már radikális átalakítást igényel ahhoz, hogy versenyképes maradjon, és a bérlők igényei radikálisan megváltoztak a magas színvonalú élmény irányába. 

A Gensler 2024-es globális munkahelyi felmérése szerint pedig a jól működő munkahelyek nem csupán a munkát támogatják, hanem jobb élményeket is nyújtanak a dolgozóknak. A sikeres irodafejlesztők tudják, hogy a bérlők vonzása és megtartása érdekében az ügyfélélményt kell előtérbe helyezniük. A vendéglátóiparból merítve példát, művészetet integrálnak az irodák kialakításába, hogy gazdagabb környezetet hozzanak létre, amely az irodát célponttá teszi. 

A művészet teret teremthet vagy növelheti a teret egy előcsarnokban, egy konferenciateremben vagy az irodában, ahol az emberek összegyűlnek, hogy tárgyaljanak, dolgozzanak, ötleteljenek, ünnepeljenek, egyenek vagy pihenjenek. A művészet alkalmazása tükrözheti a szervezet történelmét, kultúráját, értékeit és tevékenységét. A tömegművészettel ellentétben ez a helyérzethez köthető. Jelenléte tájékoztathatja és inspirálhatja az arra járókat olyan témákról, mint a vállalat története, alapítói, helyszínei, létesítményei, vagy akár termékei és szolgáltatásai

A munkáltatóknak olyan irodai élményeket kell teremteniük, amelyeket az emberek otthon nem kaphatnak meg, hogy visszacsábítsák az embereket az irodába. A munkahelyeknek különböző tereket kell tartalmazniuk az együttműködésre és az elmélyült munkára, valamint a társasági életre alkalmas helyek kialakítására is szükség van. Különösen a Z generációs munkavállalók igénylik, hogy az iroda ne csupán a munkavégzés helye legyen, hanem élményt is adjon

A művészet segít megadni az alaphangot, ellazítja vagy energetizálja a dolgozókat, és inspirálja őket a legkreatívabb munkavégzésre. 

A Jovanalipovac.com így szedte pontokba mindezt:

  1. Fokozza a kreativitást
  2. Támogatja a márka és a szervezet értékeit
  3. Segít csökkenteni a stresszt
  4. Javítja a munkavállalók jóllétét
  5. Ösztönzi a kommunikációt és az együttműködést
  6. Növeli a termelékenységet
  7. Növeli az általános esztétikai vonzerőt 

A termelékenységtől a helymeghatározásig

A művészeti installációk közvetlenül befolyásolják a termelékenységet és a kreativitást is. Az Exeteri Egyetem idevágó kutatása megállapította, hogy a műalkotásokkal ellátott munkahelyeken 32%-kal magasabb termelékenységi szintet regisztráltak, valamint javult a dolgozók morálja és motivációja. A jó művészeti alkotásokkal ellátott helyeken dolgozók kevesebb stresszről és nagyobb elégedettségről számoltak be, ami közvetlenül hozzájárult a működés hatékonyságához. Az International Art Consultants által végzett tanulmány szerint a munkavállalók 94%-a egyetértett abban, hogy a művészet barátságosabbá teszi a munkahelyet, és elősegíti az elkötelezettséget

A Toronto Metropolitan University által a kreatív helykialakításról – egy olyan gyakorlatról, amely segít a tereknek egy határozott helyérzetet adni – készített tanulmány rámutat, hogy a művészet kulcsfontosságú megkülönböztető tényező a barátságosnak és vonzónak érzett helyek és a lélektelennek érzett helyek között. A kreatív helykialakítás segít a közösségnek, hogy egy térhez kötődőnek és összetartozónak érezze magát, és növeli az általános életminőséget. 

Az egyetem kutatása megállapította azt is, hogy a köztéri művészettel „átitatott” közterek jelentősen javítják az érzelmi reakciókat, a biztonságérzetet és az általános komfortérzetet. A vizsgálatban résztvevők 63%-kal több pozitív érzelmet tapasztaltak azokban a terekben, amelyekben szándékos helykialakítási elemek, köztük köztéri művészet is helyet kapott. Ezeket a tereket következetesen barátságosabbnak, élénkebbnek és kulturálisan sokszínűbbnek jellemezték. A munkahelyek esetében ez nagyobb személyes megjelenést, nagyobb termelékenységet és munkahelyi elégedettséget jelent. 

A művészeti és téralakítási projektek az épületek társadalmi vonzerejét és piacképességét is növelik. A Toronto Metropolitan University említett tanulmánya szerint 77%-kal nőtt annak valószínűsége, hogy az egyének a művészettel gazdagított helyeket ajánlják kollégáiknak vagy barátaiknak. Hasonló mértékben, 74%-kal nőtt annak valószínűsége, hogy az ilyen helyszíneken szerzett élményekről szájról-szájra vagy a közösségi médiában megosztanak információkat, ami szerves nyilvánosságot és bérlői vonzerőt eredményez. 

(Ebben a blogbejegyzésben nem foglalkozunk a graffitikkel, ezt már megtettük egy korábbi posztunkban.) 

A művészet hosszú távú értéke

A művészetbe való befektetés pénzügyi előnyei ugyanilyen meggyőzőek. Az épületek hagyományos fejlesztéseihez, például a bútorokhoz és a padlóburkolatokhoz képest, amelyek idővel elértéktelenednek és cserére szorulnak, az átgondoltan kiválasztott eredeti műalkotások hosszú távon is megőrzik értéküket, sőt, akár fel is értékelődhetnek. A gondosan kiválasztott műalkotások hosszú távú értéket képviselnek, és évtizedekig hozzájárulnak az ingatlana karakteréhez és értékéhez. 

A művészet épületekbe történő sikeres installálása gyakran szoros kommunikációt igényel professzionális művészeti tanácsadókkal. A tanácsadók széles körű készségekkel rendelkeznek, beleértve a belsőépítészetet, a projektmenedzsmentet, és még az építési szabványok tanúsítását is. A művészeti tanácsadók segíthetnek az ingatlankezelőknek a fenntarthatósági- és jólléti célokat stratégiailag megcélzó művészet kiválasztásában, valamint javíthatják a bérlői élményeket, és potenciálisan bónuszokat szerezhetnek az épülettanúsítványok megszerzéséhez. 

A művészeti tanácsadók sikeresen koordinálhatják a bérlők bevonásával kapcsolatos rendezvényeket is. Művészeti séták vagy kreatív gyakorlati tevékenységek helyi művészekkel biztosítják a műalkotások jelentőségét és a közösségi kapcsolatok kiépítését. Amikor az emberek mélyen osztoznak a térrel való kapcsolat érzésében, a munkával való elégedettségük és a bérlők maradási hajlandósága óriási mértékben fokozódik. A BIG-HAUSE Kft. is együttműködik egy ilyen tanácsadóval. 

Az ingatlanszakemberek abban is egyetértenek, hogy a bérlők életmódbeli jellemzői, például a művészeti alkotások az elkövetkező években jelentős versenytényezőkké válnak. A mai „top” bérlők nem csupán funkcionális tereket akarnak, hanem olyan élményeket és tereket keresnek, amelyek kényelmet és komfortot testesítenek meg. Egyre nagyobb szükség van a fenntartható, jól megtervezett épületekre, amelyek egyedi kényelemmel rendelkeznek, és amelyek elősegítik az együttműködést és a hatékonyságot. A művészet is része ennek a jobb bérlői élményt nyújtó víziónak. 

A technológia művészetbe való beépítése szintén növelheti ezeket a pozitív hatásokat. A bérlők egyre inkább olyan tereket szeretnének, amelyek zökkenőmentes digitális élményeket integrálnak, mint például a QR-alapú beléptetés és az intelligens szolgáltatásfoglalás. A modern technológiával ötvözött művészet olyan tereket hoz létre, amelyek harmonikusan integrálják az esztétikát, a kényelmet és az innovációt, és ezzel még inkább megkülönböztetik az ingatlanokat a versenyképes ingatlanpiacokon.

Mint láthatta, a művészetbe való befektetés nem pusztán az esztétikáról szól. A stratégiailag integrált művészeti installációk növelik az ingatlanok értékét, megkülönböztetik az épületeket a versenyképes piacokon, javítják a bérlőmegtartást és a termelékenységet, és nagyobb közösségi kötődést teremtenek. A művészet mint befektetés mellett szóló érveket meggyőző adatok támasztják alá, így a művészet mint befektetés mellett szóló érvek vitathatatlanok. A változó bérlői elvárások közepette boldogulni kívánó ingatlantulajdonosok és property managerek számára a művészetre fordított büdzsé elkülönítése elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2025. május 13.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!

How do artworks add value to your building?

In today’s real estate market, the value of a building is no longer measured by location, architecture or sustainability. Increasing attention is being paid to the role of aesthetic experience, cultural value and visual identity, particularly in urban environments. In this context, works of art – whether public sculptures, murals, installations or interior design – are of particular importance. Increasingly, owners and property managers are recognising that art not only adds to the appeal of community spaces, but can also have direct economic benefits: it increases the market value of the property, contributes to branding and enhances the tenant experience.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „A legtöbb ember csak pár percig emlékszik a dicséretekre és évekig a sértésekre. Gyűjtik a szemetet, olyan hulladékot hordanak magukkal, amivel húsz évvel ezelőtt dobálták meg őket.” (Andrew Matthews)

A vonatkozó rendeletek szerint az építőipari rezsióradíj min. 6764 Ft, a vagyonvédelmi min. 3684 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2025-ben min. 3840 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!