Facility/Property management blog

Takarító csapat   

A munka világa a takarítók szemével


A modern munkahelyeken a munkavállalóknak a munka világához kapcsolódó szokásainak és gondolkodásmódjának megértése kulcsfontosságú szerepet játszik a hatékony együttműködés és a hosszú távú siker elérésében. A munkáltatók számára ezek az információk nem csupán a termelékenység növelését szolgálják, hanem hozzájárulnak a jobb munkahelyi kultúrához és a munkavállalók elégedettségéhez is. Az alkalmazottak, ezen belül a takarítók, a gondnokok viselkedése és gondolkodása mögött meghúzódó tényezők megértésével lesznek a vezetők képesek olyan stratégiák kialakítására, amelyek figyelembe veszik az egyéni szükségleteket és képességeket, miközben elősegítik a vállalat célkitűzéseinek elérését.

A Georgia-Pacific LLC divíziója a GP PRO a Savanta nevű piackutató céggel együttműködve 200, amerikai létesítményekben dolgozó karbantartót kérdezett meg, hogy betekintést nyerjen a munkával kapcsolatos szokásaikba és gondolkodásmódjukba. A tanulságos eredmények számos, a karbantartókkal (de a cikk szövege alapján inkább a takarítókat kell érteni alattuk) és az általuk végzett munkával kapcsolatos, régóta fennálló tévhitet eloszlatnak – olvasható a Cleanlink.com február 26-i cikkében. Mire jutottak, s egyáltalán miért jó az, ha egy munkáltató az ilyen dolgokkal is tisztában van? – ezekre a kérdésekre keressük a választ a mostani blogbejegyzésünkben. 

Még 1961-ben, amikor John F. Kennedy, az Egyesült Államok elnöke meglátogatta a NASA-t, véletlenül találkozott egy takarítóval, és megkérdezte tőle, hogy mit csinál az űrkutatási és űrrepülési ügynökségnél. Ő nem csak annyit mondott: „Felmosom a padlót”, hanem ehelyett azt válaszolta: „Segítek feljuttatni egy embert a Holdra”. Akár igaz a történet, akár nem, az anekdota rávilágít arra (is), hogy a vállalati hierarchia bármely szintjén álló embernek megvannak a maga motivációi, gondolatai a munkájával (és a munkahelyével) kapcsolatban. Ezek megismeréséből pedig profitálhat egy jó vezető. 

A létesítménygazdálkodásban a munkavállalók elkötelezettsége túlmutat a munkahelyi elégedettség hagyományos fogalmán. A szervezet céljai iránti mélyen gyökerező elkötelezettséget testesíti meg, amely összefonódik a szervezet sikereiben és kihívásaiban való lelkes részvétellel. Ez az elkötelezettség nem pusztán a feladatok teljesítéséről szól, hanem arról, hogy az alkalmazottak érzelmileg és intellektuálisan is befektetnek a munkájukba, és eredményeiket a szervezet sikeréhez igazítják. Az elkötelezett alkalmazottak jó esetben nem csupán kötelességtudó munkások; proaktív problémamegoldók és újítók, akik aktívan hozzájárulnak a szervezet és az iparág fejlődéséhez. Érdemes tehát egy kicsit megvizsgálni a mozgatórúgóikat.

Munkahelyi hatékonyság és elégedettség

A munkahelyi hatékonyság és elégedettség egyik kulcstényezője, hogy a munkáltató tisztában legyen a munkavállalók szokásaival és gondolkodásmódjával. Egy sikeres vállalat nem csupán az anyagi teljesítményre összpontosít, hanem arra is, hogy a munkavállalói milyen módon és milyen körülmények között tudnak a legproduktívabban dolgozni. Az egyének eltérő munkavégzési stílusai, motivációi és preferenciái befolyásolják a munkahelyi légkört és a vállalat teljesítményét, ezért ezek figyelembevétele elengedhetetlen a hosszú távú siker érdekében. 

A munkáltató számára az alkalmazottak munkával kapcsolatos attitűdjének megértése számos előnnyel jár. Először is, lehetőséget biztosít arra, hogy a vezetőség optimalizálja a munkakörnyezetet, amely növeli az elégedettséget és csökkenti a fluktuációt. Másodszor, segít a hatékonyabb munkaszervezésben, hiszen a különböző dolgozók eltérő időszakokban és feltételek mellett tudják a legjobb teljesítményt nyújtani. Például egyesek a reggeli órákban produktívabbak, míg mások délután vagy éppen rugalmas munkarendben teljesítenek jobban. Az ilyen sajátosságok figyelembevétele növeli a munkavállalók motivációját és elkötelezettségét. 

Ezen kívül a munkavállalók gondolkodásmódjának és elvárásainak megértése elősegíti a hatékony kommunikációt és a konfliktusok elkerülését. Ha a vezetők tisztában vannak azzal, hogy mi ösztönzi vagy akadályozza az alkalmazottakat, célzottan tudnak olyan ösztönző rendszereket kidolgozni, amelyek elősegítik a fejlődést és a jobb teljesítményt. A nyitott, odafigyelő vezetés javítja a munkahelyi légkört és elősegíti az innovációt is, hiszen a munkavállalók nagyobb valószínűséggel osztják meg ötleteiket egy olyan környezetben, ahol meghallgatják és értékelik őket.

A takarítók attitűdje

Visszatérve a GP PRO amerikai munkavállalók között végzett felmérésére, megkérdezték a résztvevőket, hogy minek nevezik egyáltalán magukat. Míg a karbantartót (maintainer) a válaszadók 36%-a választotta, addig a takarítót (cleaner) 30%, ami arra utal, hogy még mindig nincs konszenzus ebben a kérdésben. A janitort (takarítási és alap karbantartási feladatot végzőt) 23%, a gondnokot (custodian) 12% választotta a felkínált lehetőségek közül. 

Kiderült, hogy a válaszadók 41%-a több mint 10 éve dolgozik a takarítóiparban. Továbbá a 25 és 64 év közötti karbantartók közül szinte mindenki (98%) tervezi, hogy hosszú távon az iparágban marad, 57% pedig azt, hogy a lehető leghosszabb ideig a jelenlegi pozíciójában marad. A 25 és 54 év közöttiek több mint fele (55%) lát lehetőséget az iparágon belüli előrelépésre

A felmérés azt is megállapította, hogy nem csak a munkahelyek megtartása iránti igény magas, hanem a munkával való elégedettség is: a válaszadók 82%-a nyilatkozott úgy, hogy jelenlegi munkakörében valamennyire vagy nagyon elégedett. Bár egynegyedük elismeri, hogy a munka rendetlen és piszkos, és több mint kétharmaduk (67%) szeretné, ha a vécék tisztítása gyorsabb és könnyebb lenne, mindössze 8%-uk mondta, hogy a feladatok nem élvezhetőek. A megkérdezettek több mint kétharmada (68%) elégedett a fizetéssel, 59%-uk értékeli a jó egészségügyi ellátásokat, és több mint fele (55%) a rugalmas időbeosztásnak tulajdonítja a munkahelyi elégedettséget. 

Számos kérdés arra irányult, hogy jobban megértsük, hogy a karbantartók (vagyis takarítók) szerint a nyilvánosság hogyan látja és kezeli őket. Míg a felmérésben részt vevők közel fele (46%) azt mondta, hogy kapott már olyan nyilvános megjegyzéseket, amelyek elismeréssel szóltak a munkájukról, a részletekre való odafigyelésükről és a létesítmények tisztaságáról, addig 11%-uk azt állította, hogy soha nem kapott elismerő vagy tiszteletteljes szavakat a nyilvánosságtól. 

Arra a kérdésre, hogy hogyan látják magukat szerepükben, a megkérdezettek 46%-a azt válaszolta, hogy fontosnak, megbecsültnek és megbízhatónak tartja magát. Arra a kérdésre, hogy mit szeretnének, ha a nyilvánosság tudna róluk, a karbantartók szó szerinti válaszai a következők voltak: „Egy egyszerű köszönet sokkal jobbá teheti a napomat”, „Mindig arra törekszem, hogy a legjobbat hozzam ki magamból”, „Minden nap odaadással és elkötelezettséggel végzem a munkámat”, és „Remélem, az emberek felismerik, hogy minden tiszta hely mögött van valaki, aki elkötelezett a megvalósításában”. 

Egy másik kérdés arra irányult, hogy azonosítsák, a férfi vagy a női mosdók a legzűrösebbek. A válaszok összességében közel 50-50 százalékban oszlottak meg, 54% a férfi-, 47% pedig a női mosdókat választotta. Nemek szerinti bontásban azonban a férfiak 82%-a százaléka a saját nemének mosdóját választotta a legzűrösebbnek, a nőknek pedig 85%-a választotta a női mosdót. 

A kérdések között szerepelt például az is, hogy mit hallgatnak munka közben. A válaszadók közel fele (45 százalék) úgy nyilatkozott, hogy podcastokat, 15% pedig hangoskönyveket hallgat. Meglepő módon a felmérésben részt vevők közel negyede (24%) csendben dolgozik, és mindössze 17% hallgat zenét. 

A felmérést készítő szakemberek úgy összegezték megállapításaikat, hogy a karbantartók (takarítók) szorgalmas, lojális és motivált szakemberek, akik élvezik a munkájukat, és büszkék rá. Vajon egy hazai felmérés mit mutatna? 

Mi pedig úgy összegezhetjük a fentieket, hogy a takarítók szokásainak és attitűdjeinek megértése nem csupán a napi műveletekre, hanem a vállalat egészére is pozitív hatással van, hiszen a munkaerő elégedettsége és hatékonysága közvetlenül kihat a szolgáltatási színvonalra és az ügyfélmegtartásra. Az empatikus és odafigyelő vezetői hozzáállás így nemcsak gazdasági előnyökkel jár, hanem egy humánusabb és fenntarthatóbb vállalati kultúrát is előmozdít.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2025. március 11.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!

The world of work through the eyes of cleaners

In the modern workplace, understanding the habits and mindsets of employees in the world of work is key to effective collaboration and long-term success. For employers, this information not only helps to increase productivity, but also contributes to a better workplace culture and employee satisfaction. By understanding the factors behind the behaviour and thinking of employees, including cleaners and janitors, managers will be able to develop strategies that take into account individual needs and abilities while helping to achieve the company’s objectives.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „A takarítás számomra terápia. Nem szégyellem kezembe venni a portörlőt vagy a seprűt.” (Amisha Patel)

A vonatkozó rendeletek szerint az építőipari rezsióradíj min. 6764 Ft, a vagyonvédelmi min. 3684 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2025-ben min. 3840 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!