Facility/Property management blog

Önelégültség a facility managementben    

Önelégültség – az Ön vállalatának legnagyobb ellenfele


Az önelégültség súlyos veszélyeket rejt magában a facility management vállalkozások számára. A minőség csökkenése, az innováció hiánya, az ügyfél elégedetlensége, a rugalmasság elvesztése és a munkavállalói morál csökkenése mind olyan problémák, amelyek alááshatják egy vállalat versenyképességét és hosszú távú sikerét. Ezért elengedhetetlen, hogy a vezetők tudatosan törekedjenek a folyamatos fejlődésre és újításokra, hogy elkerüljék az önelégültség csapdáját valamint biztosítsák cégük sikerét.

Már elérhető online a Cleanfax 2024. november-decemberi digitális kiadása. Ebben a számban egyebek mellett arról olvashat, hogy a Cleanfax és az IICRC felfedezi, hogyan befolyásolta a penész egy floridai család életét, és mit kell tudniuk az iparági profiknak, hogy segítsenek ügyfeleiknek, s mi áll a 2024-es szőnyeg- és padlótisztítási összehasonlító felmérésében. Tartalmaz tippeket és stratégiákat a motiváció témakörében, a lehető legjobb munkaerő felvételéről, s kitérnek arra is, hogyan hatottak az együttműködések, összevonások és bezárások a felújítási iparágra. 

Az egyik írás pedig arra invitál bennünket, hogy képzeljünk el egy olajozottan működő üzleti gépezetet, amely a múlt dicsőségében sütkérezik. De itt a bökkenő: a piacot nem érdeklik a babérok. Az önelégültség olyan lehet, mint egy lopakodó „bérgyilkos”, amely csendben belopózik egy vállalkozásba, pusztítást végez, és hamarosan a puszta túlélésért kell küzdenie. 

A szerző, Troy Harrison leír egy megtörtént esetet, amelyben az értékesítőknek azt mondták, hogy ne keressenek új lehetőségeket. A „nincs új ügyfél” megbízás célja az volt, hogy az ügyfélszolgálat és a termelés munkáját könnyebbé, kellemesebbé és termelékenyebbé tegye. Pontosan az ellenkezője volt a hatása. Az ügyfélszolgálati munkatársaknak már nem kellett foglalkozniuk az üzlet növekedésére törekvő értékesítői csapat változó igényeivel, ők pedig „elhíztak és boldogok lettek”. A részletekre való odafigyelés és a nyomon követés gyakorlatilag megszűnt. Dióhéjban: egy egész vállalat ellustult. 

Igaz, szokatlan, hogy a történetben szereplő vállalathoz hasonlóan néhány hónapon belül három hatalmas ügyfelet veszítsünk el, de azért nem annyira, hogy azt gondolhatnánk: „Velem ez soha nem történhet meg”. Azoknak az értékesítőknek, ügyfélszolgálatosoknak és a termelésben dolgozóknak, akik túlságosan is örültek, hogy „takarékos” üzemmódba váltottak, nagy kihívást jelentett visszaváltani a „csapj bele a lecsóba és adj el” üzemmódba. Ez a vállalat is hatalmas küzdelmet folytatott a probléma megoldása érdekében, s a tulajdonosok sem segítettek sokat.

Mr. Harrison úgy foglalta össze az ügy tanulságait, hogy soha ne hagyjuk abba az értékesítést. Az önelégültség csendes gyilkos az értékesítés világában, amely még a legsikeresebb vállalkozásokat és magánszemélyeket is megöli. Könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy azt gondoljuk, hogy „készen vagyunk”, és a jelenlegi ügyfélkörünkön élősködhetünk. De a kemény igazság az, hogy az ügyfelek jönnek és mennek, néha tömegesen, és gyakran akkor, amikor a legkevésbé számítunk rá. A hozzáértő értékesítési vezetők és a legjobb értékesítők tudják, hogy a hosszú távú siker kulcsa az, hogy az értékesítési tölcsér tele maradjon. 

Mindig keressük az érdeklődőket, mindig keressük az új lehetőségeket, és mindig éhesek legyünk a növekedésre! Ez nem csak arról szól, hogy ma elérje a tervszámokat, hanem arról is, hogy holnap, jövőre és egy évtized múlva is játékban legyen. Az értékesítésben az a pillanat, amikor megáll az előrehaladás, az a pillanat, amikor elkezd hátrafelé csúszni. 

A vállalkozások a megbízhatóságra, a hatékonyságra és a folyamatos fejlődésre építenek, hogy biztosítsák ügyfeleik elégedettségét és versenyelőnyüket. A bevezető gondolatok nyomán nézzük meg, hogyan áshatja alá mindezt az önelégültség, ezért fontos felismerni és kezelni annak veszélyeit.

1. Az ügyfélközpontú hozzáállás hiánya

Az önelégült vállalatok gyakran elvesztik a rugalmasságot és az ügyfelek változó igényeire való reagálás képességét. A facility management területén az ügyfelek számára elengedhetetlen a megbízhatóság, a gyors reagálás és az egyénre szabott megoldások biztosítása. Ha egy vállalat úgy érzi, hogy már elérte az optimális teljesítményt, előfordulhat, hogy kevésbé lesz hajlandó az új igények észlelésére vagy innovatív megoldások bevezetésére. Ez hosszú távon ahhoz vezethet, hogy az ügyfelek más, rugalmasabb és alkalmazkodóképesebb szolgáltatókhoz fordulnak.

2. Innováció hiánya és technológiai lemaradás

Az önelégült cégek gyakran megelégednek a jelenlegi technológiai szinttel, és nem fektetnek energiát a folyamatos fejlesztésbe. A facility managementben az új technológiák, például a digitalizáció, az automatizáció vagy a mesterséges intelligencia (MI) használata forradalmasítja a folyamatokat, lehetővé téve a hatékonyabb működést és a költségmegtakarítást. Egy olyan vállalat, amely önelégült, hajlamos lesz kihagyni azokat a fejlesztési lehetőségeket, amelyek később jelentős versenyelőnyt nyújthatnának. Így könnyen elveszítheti piaci pozícióját azokkal a versenytársaival szemben, akik az innovációra és a technológiai fejlődésre összpontosítanak.

3. A munkamorál és a belső kultúra hanyatlása

Az önelégültség nemcsak a külső kapcsolatokra, hanem a belső munkamorálra és a vállalati kultúrára is hatással lehet. Egy olyan környezetben, ahol a vezetés elégedett a status quo-val, az alkalmazottak motivációja is csökkenhet. Ha a dolgozók azt érzik, hogy a vezetés nem támogatja a fejlődést, vagy nem ösztönzi a fejlődési lehetőségeket, akkor csökken a lelkesedésük és az elköteleződésük. Ez különösen kritikus a facility management területén, ahol az alkalmazottak közvetlen kapcsolatban állnak az ügyfelekkel és a mindennapi feladatok elvégzése kulcsfontosságú. A motiválatlan, elkötelezetlen munkaerő pedig rontja a szolgáltatások minőségét és az ügyfélélményt is.

4. A versenyhátrány fokozódása

A facility management iparágban a verseny egyre fokozódik, és új szereplők is folyamatosan megjelennek a piacon. Egy önelégült vállalat, amely nem figyeli és elemzi folyamatosan a versenytársakat, elveszítheti azokat az információkat, amelyek szükségesek lennének a piaci helyzet javításához vagy a szolgáltatások bővítéséhez. Ha a versenytársak modernebb eszközöket, új stratégiákat és technológiai újításokat alkalmaznak, az önelégült vállalat könnyen versenyhátrányba kerülhet, és elveszítheti ügyfélkörét.

5. Hírnév és bizalomvesztés

A facility management területén a hírnév és az ügyfélbizalom kulcsfontosságú. Az önelégültség oda vezethet, hogy a vállalat lassabban reagál a hibákra, kevesebb figyelmet fordít az ügyfélvisszajelzésekre, és kevésbé lesz érzékeny az ügyfelek igényeire. Ez nemcsak az ügyfelek elégedettségének csökkenéséhez vezet, hanem hosszú távon rontja a vállalat hírnevét is. Az elégedetlen ügyfelek negatív véleményeket oszthatnak meg, ami további potenciális ügyfelek elriasztásához vezethet.

Hogyan harcolhatunk a vállalati önelégültség ellen?

A Repsly.com receptje arra, hogyan lehet proaktív módon megakadályozni, hogy a cégek megelégedjenek a növekedést nem ösztönző üzleti gyakorlatokkal:

– Világosan kommunikálja a szervezet küldetését!

Tudassa az alkalmazottakkal, hogy szerepük mennyire létfontosságú a vállalkozás átfogó jelenlegi és jövőbeli céljai szempontjából. Ösztönözze a vezetőket, hogy a lehető leggyakrabban kommunikálják az üzleti célokat az alkalmazottakkal.

– Ismerje el és jutalmazza az erős teljesítményt.

A hozzáértő alkalmazottak elkötelezettebbek lesznek, ha úgy érzik, hogy értékelik a munkájukat. A kollégáikat is ösztönözni fogja a fejlődésre, ha tudják, hogy elismerésben részesülhetnek. Engedje meg, hogy azok az alkalmazottak, akik egy bizonyos területen kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, megosszák tudásukat más alkalmazottak mentorálásával vagy képzésével!

– Ösztönözze a nyílt, őszinte kommunikációt!

Biztosítson a munkavállalók számára hatékony kommunikációs eszközöket egymással és a vezetéssel való kapcsolattartásra. Olyan kultúrát alakítson ki, amely lehetővé teszi a kérdéseket és az eltérő nézőpontokat. Vonja be a munkavállalókat a szervezeti változásokkal kapcsolatos megbeszélésekbe.

– Biztosítson változatos munkaköri feladatokat!

Az alkalmazottak unatkozni fognak, ha nap mint nap ugyanazokat a feladatokat végzik. Hagyja, hogy a szervezet tagjai szabadon barangolhassanak és felfedezzék a különböző típusú munkákat, amelyek felkeltik az érdeklődésüket. Az alkalmazottak soha nem fogják tudni, hogy mely területeken, feladatokban lehetnek sikeresek, ha nincs lehetőségük kipróbálni azt.

Térjünk ki egy kicsit arra esetre is, ha a munkavállalónk válik önelégültté!

Mit lehet tenni a munkahelyi önelégültség ellen?

A Hrdqstore.com 15 pontban sorolja fel, hogyan lehet észrevenni az önelégültséget, mielőtt kicsúszik a kezünkből, és mit tehetünk ellene?

  1. Az önismeret előmozdítása
  2. Vezetői szerepmodellezés
  3. Világos célok és elvárások meghatározása
  4. Rendszeres visszajelzés
  5. A szakmai fejlődés ösztönzése
  6. Csapatépítő tevékenységekben való részvétel
  7. Elismerések és jutalmak felajánlása
  8. Nyílt kommunikáció
  9. A rugalmasság növelése
  10. A munka és a magánélet egyensúlyának ösztönzése
  11. Egészséges és befogadó kultúra ápolása
  12. A munkatársak kiégése elleni küzdelem
  13. A fejlődés nyomon követése teljesítménymutatókkal
  14. Kreativitás és innováció ösztönzése
  15. A puha készségek fejlesztése

Mint láthatta, az önelégültség veszélyes egy vállalkozás számára, különösen egy olyan dinamikus és versengő területen, mint a facility management. Az ügyfélorientált hozzáállás hiánya, az innováció mellőzése, a munkamorál hanyatlása, a versenyhátrány és a hírnév sérülése mind olyan tényezők, amelyek jelentős károkat okozhatnak. Az önelégültség elkerülése érdekében a vállalatoknak folyamatosan fejleszteniük kell szolgáltatásaikat, befektetniük az új technológiákba, és szem előtt kell tartaniuk ügyfeleik igényeit, hogy hosszú távon fenntarthassák sikerüket és versenyképességüket. Ahogy a Payquad.com weboldalán megfogalmazták: „Az önelégültség ára a property managementben nagyon jelentős lehet”. 

Ugyanakkor a vállalkozások, így akár az Ön cégének a sikerét is komolyan korlátozhatja az alkalmazottak önelégültsége, ezért fontos az, hogy megtanuljuk felismerni az egyéni szintű figyelmeztető jeleket is.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2024. november 13.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!

Complacency – your company’s biggest adversary

Complacency poses serious risks for facility management businesses. A decline in quality, lack of innovation, customer dissatisfaction, loss of flexibility and a drop in employee morale are all problems that can undermine a company’s competitiveness and long-term success. It is therefore essential that managers make a conscious effort to continuously improve and innovate to avoid the trap of complacency and ensure the success of their company.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Tanácskozzunk, fáradjunk s cselekedjünk, s csak ne kívánjuk még azt is, hogy a kormány érettünk szántson, vessen, s csűreinkbe takarítson is.” (Széchenyi István)

A hét blogbejegyzése: Fit-out napjainkban

A vonatkozó rendeletek szerint szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft, a vagyonvédelmi min. 3684 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!