Facility/Property management blog
Sportszerű teljesítménymérés a tisztításban
A professzionális tisztításban a teljesítménymérés kulcsfontosságú eszközök a minőség és hatékonyság biztosításában. Ezek az eszközök lehetővé teszik a szolgáltatások optimalizálását, a stratégiai tervezést és a célkitűzést, valamint a sikernek a sportban használatos elveken alapuló mérése és elismerése révén hozzájárulnak a vállalat hosszú távú növekedéséhez és sikeréhez. Az előző esztendő végén, s az új év elején végzett átfogó áttekintés segít megalapozni a következő év sikereit és biztosítja, hogy az Ön cége továbbra is magas színvonalú szolgáltatást nyújtson ügyfeleinek akár facility-, akár property management vállalatként van jelen a piacon.
A professzionális takarítás egy olyan kritikus szolgáltatás, amely hozzájárul az egészséges és produktív munkakörnyezet fenntartásához. Melyik cég tudná ezt jobban, mint cégünk, a BIG-HAUSE Kft., amelynek szlogenje is az, hogy „a sikeres munkahelyek gondos gazdája”. A teljesítménymérés ebben a szolgáltatási ágban (is) alapvető fontosságú, mivel segít biztosítani, hogy a szolgáltatások magas színvonalon teljesüljenek, és megfeleljenek az ügyfelek elvárásainak. Az előző esztendő végén, illetve az új év elején történő áttekintés különösen fontos, mert lehetőséget nyújt a szolgáltatások optimalizálására és az éves célok meghatározására. Miért elengedhetetlen a teljesítménymérés a facility managementben és ezen belül a tisztításban?
Ennek a kérdésnek a megválaszolásához a Cmmonline.com egyik cikkét hívjuk segítségül, amely érdekes párhuzamot vont a sport és az FM között. Szerzője úgy véli, Ahogy a sportolókhoz hasonlóan, akik meghatározott szabályokat követnek a pontszerzés vagy a célba érés érdekében, a takarító szakemberek is meghatározott protokollokat követnek, hogy eltávolítsák a nem kívánt anyagokat a létesítmények felületeiről.
Míg a játékvezetők mérik és értékelik a sportolók teljesítményét, addig a takarításért felelős vezetők és az ügyfelek a takarítási teljesítményt a munkaterület (azaz a célvonal) alapján ítélik meg, mérik és értékelik. A teljesítményprotokollok a rendszer célján vagy célkitűzésén alapulnak. Például egy asztal letakarítását különbözőképpen lehet elvégezni a szervezet céljától függően. Más módszert igényel egy étteremben az ételek felszolgálásához használt asztal tisztítása és mást egy kórházi műtőasztalé.
A sporteseményeken a csapatokat értékelő bírókhoz és játékvezetőkhöz hasonlóan a létesítményi szakemberek is kérdéseket tesznek fel és kritériumokat alkalmaznak a takarítók takarítási teljesítményének értékeléséhez. Nyolc tényezőt kell figyelembe venni.
Nyolc figyelembe veendő tényező
1. Teljesség
Mennyire fedte le a csapat az összes tisztítandó területet és felületet? Kihagytak-e valamilyen foltot, vagy hagytak-e hátra szennyeződést?
2. Hatékonyság
Mennyire jól távolították el a nem kívánt anyagokat a felületekről? A szennyeződés és a felület típusának megfelelő eszközöket, technikákat és vegyszereket használtak-e?
3. Gyorsaság
Milyen gyorsan végezte el a csapat a takarítási feladatot? Betartották vagy túlszárnyalták-e a feladat elvégzéséhez elvárt időt? Megfelelő egyensúlyt teremtettek-e a sebesség és a minőség között?
4. Biztonság
Mennyire tartották be a dolgozók a takarítási feladatra vonatkozó biztonsági szabályokat és előírásokat? Megfelelő egyéni védőfelszerelést viseltek-e, és megfelelően kezelték-e a vegyi anyagokat? Elkerülték-e a sérüléseket vagy baleseteket?
5. Költségvetés
A folyamat megszünteti vagy növeli a rendszer költségeit? Milyen rövid távú és milyen hosszú távú költségvetési hatások vannak?
6. Környezet
Hatással van-e a folyamat a beltéri levegő minőségére? Mennyire csendes vagy zajos? Hozzáad-e vegyszereket, részecskéket, légúti irritáló/érzékenyítő anyagokat vagy petrolkémiai eredetű illatanyagokat a beltéri térhez? Vannak-e nemkívánatos mellékhatásai az ergonómiai, részecske- vagy vegyi expozícióval kapcsolatban?
7. Fenntarthatóság
Mennyire sikerült a csapatnak minimalizálni a takarítási feladat környezeti hatásait? Környezetbarát termékeket és gyakorlatokat használtak? Csökkentették-e a hulladék mennyiségét és takarékoskodtak-e az erőforrásokkal?
8. Vevői elégedettség
Az ügyfelek elégedettek a munkaterületben meghatározott takarítással? Elégedettebbek lennének-e az ügyfelek, ha a hatókör kibővülne?
Nézze meg alaposan a teljesítményt
A műkorcsolyázás pontozásakor a bírók alaposan megnézik a pörgőkombinációk, például a tripla vagy akár már négyfordulatos axel vagy a dupla lutz nehézségét és kivitelezését. Figyelembe veszik a korcsolyázók lépéssorrendjét, valamint a művészi és az innovációs szintjüket is.
Amikor Ön a takarítási teljesítményt értékeli, használja a pontozóbírók (ugyancsak) nyolc mérőelemét! Persze, a sporthoz hasonlóan, elengedhetetlen a „szabályok” előzetes, írásbeli rögzítése: mi az elvárás, s mi az adott teljesítményhez rendelt érték…
1. Szemrevételezés
A legegyszerűbb és legszubjektívebb módszer a tisztítás hatékonyságának értékelésére. Ennek során a felületet vagy tárgyat a tisztítás előtt és után megnézzük, és megítéljük, hogy az tisztának tűnik-e vagy sem. A vizuális ellenőrzés segíthet a nyilvánvaló változások, például a látható szennyeződések, por vagy foltok eltávolításának észlelésében. Ugyanakkor nem képes kimutatni a mikroszkopikus vagy láthatatlan anyagokat, például a baktériumokat, vírusokat és penészspórákat. Ha a tisztítás előtt láthatatlan festékkel ellátott fluoreszcens jelölővel jelöljük meg a felületeket, majd a tisztítás után fekete fény segítségével vizuális ellenőrzést végzünk, megállapíthatjuk, hogy mely területek lettek megtisztítva, és melyek nem.
2. DNS-reakcióközeg
A DNS-reakcióközeg magában foglalja a felület kémiai markerrel történő befújását, amely reakcióba lép bizonyos mikrobiális szennyeződések DNS-ével, az eredményekről UV-fénykamerával történő képkészítést, majd a képek feltöltését vizuális bizonyítékként arról, hogy hol maradtak baktériumok a tisztítás után. A DNS-reagáló rendszer praktikus lehet, de speciális és költséges berendezéseket és szakértelmet igényelhet ( a költségek csökkentése érdekében a rendszerek esetleg bérelhetők).
3. Kolorimetriás tesztek
Ezek a tesztek olyan színindikátort használnak, amely egy adott anyaggal reagálva megváltoztatja a színét. A kolorimetriás teszt például vér, fehérje vagy mosószer maradványok jelenlétének kimutatására használható egy felületen vagy tárgyon. A kolorimetrikus tesztek objektívebbek és érzékenyebbek lehetnek, mint a vizuális vizsgálat, de számos tényező is befolyásolhatja őket, például a felület vagy tárgy háttérszíne, vagy a fényviszonyok és a színváltozás értelmezése.
4. Mikrobiológiai vizsgálatok
Ezek a tesztek a higiéniai hatékonyságot mérik olyan mikrobiológiai indikátor vagy növekedési táptalaj használatával, amely kimutatja a mikroorganizmusok – például baktériumok, gombák vagy vírusok – jelenlétét vagy hiányát egy felületen vagy tárgyon. A mikrobiológiai vizsgálatok nagyon pontosak és megbízhatóak lehetnek, de amellett, hogy költségesek és időigényesek, speciális felszerelést és szakértelmet igényelnek.
5. Kémiai vizsgálatok
Ezek a tesztek kémiai indikátorral mutatják ki egy kémiai anyag koncentrációját vagy aktivitását egy felületen vagy tárgyon. Kémiai tesztekkel mérhető a víz pH-értéke, keménysége vagy klórszintje, illetve egy tárgyon lévő mosószer-maradvány mennyisége. Az adenozin-trifoszfát (ATP) mérők például az ATP kimutatásával mutatják ki az olyan szerves szennyeződések jelenlétét a felületeken. amelyek az ételmaradékokban, testnedvekben és más szerves anyagokban található. A kémiai tesztek hasznosak lehetnek, de más vegyi anyagok, a hőmérséklet vagy a pH is befolyásolhatja őket.
6. Részecskeszámlálók
A részecskeszámlálók 0,1 és 10 mikron közötti méretű részecskéket mérnek a levegőben. A kézi részecskeszámláló a porszívóba beszívott levegő mérésével, majd a kipufogógáz mérésével képes kimutatni, hogy egy zárt testű porszívó porszennyeződést okoz-e. Az asztali részecskeszámlálók hasznosak a beltéri területek hosszú távú megfigyelésére, hogy mintázatokat, csúcsokat vagy kiugrásokat észleljenek. Például, ha a személyzet takarításakor a levegőben szálló por mennyisége megemelkedik, az azt jelezheti, hogy a személyzet nem hatékony portalanítási módszereket használ. Egyes falra szerelhető helyiséglevegő-minőségi érzékelők képesek 0,1 mikronig terjedő részecskék, illékony szerves vegyületek (VOC), sőt, még a levegőben terjedő kórokozók jelenlétét is érzékelni.
7. Termelékenységi vizsgálatok
Segíthetnek meghatározni, hogy a takarító személyzet hatékonyan dolgozik-e. Végezzen időfelmérést úgy, hogy rögzíti a dolgozó által az egyes feladatokra fordított időt, és kiszámítja a feladatonkénti átlagos időt. Ezután hasonlítsa össze az átlagos időt az elvárt idővel, hogy azonosítsa az eltéréseket vagy a hatékonysági hiányosságokat. Végezzen mintavételes munkavégzést úgy, hogy véletlenszerű időközönként megfigyel egy takarítót, és rögzíti az elvégzett munka típusát és minőségét! Ez segíthet a feladatok gyakoriságának és eloszlásának, valamint a takarítás következetességének és pontosságának értékelésében. Készítsen teljesítményértékelést minden egyes dolgozó számára egy előre meghatározott kritériumokon alapuló skálán, például a munka tisztasága, teljessége és időszerűsége alapján! Ezek az értékelések értékes visszajelzést és elismerést nyújthatnak, valamint segíthetnek a célok és ösztönzők meghatározásában. Gyűjtsön ügyfél-visszajelzéseket a vállalat ügyfelei vagy az épület használói részéről, hogy mérni tudja az ügyfelek elégedettségét a dolgozók termelékenységével, valamint a takarításnak az épület imázsára és hírnevére gyakorolt hatását!
8. Emberi környezet
Az emberi környezet pontozása a munkavállalók kártérítési/biztosítási igényeiből, a munkavállalók és az ügyfelek felméréseiből, valamint a humánerőforrás-adatokból származó információkat használja fel a munkakörülmények és az ügyfelek elégedettségének mérésére. Ez magában foglalja a megfelelő nyilvántartások vezetését, az egyéni védőeszközök megfelelőségére vonatkozó ellenőrző listák használatát, valamint a kockázatkezeléssel való együttműködést a tendenciák mérése érdekében.
Mi az Ön teendője?
Mit ajánl egy a nemzetközi szövetség, az International Sanitary Supply Association weboldalán megjelent 2024. novemberi cikk?
1. Mérés
Egy vagy több mérési eszközzel határozza meg, hogy a létesítmény mely területek igénylik leginkább a takarítást, és értékelje, hogy a jelenlegi takarítási módszerek mennyire hatékonyak! Ez segít megállapítani a jelenlegi gyakorlatok alapszintjét.
2. Összehasonlítás
Hozzon létre referencia adatokat egy Excel vagy hasonló táblázatban, létrehozva egy olyan adatbázist, amely megkönnyíti a takarítás napi gyakorlatának összehasonlítását és javítását!
3. Kísérletezés
A facility managereknek (adott esetben a property managerekkel és a tulajdonosokkal karöltve) új és változatos tisztítási és fertőtlenítési módszereket kell felfedezniük, hogy meghatározzák, mi működik a legjobban.
4. Végrehajtás
Amint a hatékony módszereket azonosította, azonosították, azokat építse be a napi rutinba, és folyamatos mérésekkel biztosítsa a folyamatos javulást!
A KPI-k, vagyis a kulcsfontosságú (fő) teljesítménymutatók olyan konkrét mérőszámok, amelyekkel egy vállalkozás teljesítményét mérik, beleértve természetesen a takarító-, tisztítással foglalkozó-, tisztítástechnológia cégekét is (nevezzük bárhogyan is azokat). Ezek a mutatók számszerűsíthetőek, és nyomon követhetők, hogy betekintést nyújtsanak abba, mennyire jól teljesít egy vállalkozás vagy egy személy. A KPI-ket gyakran használják a fejlődés nyomon követésére, a fejlesztendő területek azonosítására és az adatvezérelt döntések meghozatalára. A blog műfajának terjedelmi korlátai miatt most nincs időnk kitérni erre a területre is, de valószínűleg egy bejegyzésben még foglalkozunk ezzel a témával.
A címlapkép forrása: Pixabay.com
Közzététel: 2025. január 7.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!
Sporty performance measurement in cleaning
In professional cleaning, performance measurement is a key tool to ensure quality and efficiency. These tools allow for optimisation of services, strategic planning and target setting, and contribute to the long-term growth and success of the company by measuring and recognising success based on the principles used in sport. A comprehensive review at the end of the previous year and the beginning of the new year will help you lay the foundations for success in the coming year and ensure that your company continues to provide a high quality service to your clients, whether you are in the market as a facilities or property management company.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Minden járvány ellenszere (...) a tisztaság.” (Hindi Szabó Sándor)
A hét blogbejegyzése: A létesítmény- gazdálkodás politikai prioritásai 2025-ben
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!