Facility/Property management blog

Benchmark

Épületszolgáltatási vállalkozások 2023-as külföldi felmérésének eredményei


A nemzetközi facility management trendek ismerete lehetővé teszi az épülettulajdonosok számára, hogy versenyképesek maradjanak, optimalizálják az épületeik működését, és jobban megfeleljenek az ügyfelek és alkalmazottak igényeinek. Emellett segít fenntarthatóbb és hatékonyabb épületek létrehozásában, amelyek hozzájárulhatnak az üzleti sikerhez és a környezetvédelemhez is. Az amerikai épületszolgáltatási vállalkozók (BSC-k) körében végzett felmérés tanulságul szolgálhat a hazai épülettulajdonosok valamint a property- és a facility managerek számára is.

Elsőként ismerkedjünk meg egy Magyarországon talán kevésbé ismert fogalommal: az épülettel kapcsolatos szolgáltatást nyújtó vagy épületszolgáltatási vállalkozó (BSC vagy Building Service Contractor) az angolszász terminológiája egy olyan vállalatnak, amely kereskedelmi tisztítási, létesítmény-karbantartási, biztonsági, kertészeti és egyéb kapcsolódó szolgáltatást nyújt az épületek tulajdonosai és kezelői számára.

A Cleaning & Maintenance Management folyóirat 2023 szeptemberi/októberi, pdf formátumban letölthető számában egyebek mellett megjelent egy ismertető, amely az Aspire üzleti szoftvercég által szponzorált, éppen velük foglalkozó dokumentumról, a CMM BSC/Contract Cleaning Benchmarking Survey-ről (kb. CMM BSC/szerződéses takarítási benchmarking felmérés).  Úgy véljük, hogy az e tanulmány adataiba, megállapításaiba való betekintés hasznos lehet mind az épülettulajdonosok, mind a property- vagy facility managerek számára.

A takarító cégek benchmarkingjával foglalkozó blogbejegyzésünkben a Wikipédiát idézve már megadtuk a tevékenység definícióját:

„A benchmarking olyan elemzési és tervezési eszköz, mely lehetővé teszi a vállalat összehasonlítását a versenytársak legjobbjaival, valamint más iparágakba tartozó vállalkozásokkal.”

Miért fontos az épülettulajdonosoknak megismerni a facility management nemzetközi trendjeit?

  1. Költségcsökkentés és hatékonyság növelése

A FM szolgáltatásoknak közvetlen hatása van az épületek működési költségeire. A globális trendek követése lehetővé teszi az épülettulajdonosok számára, hogy olyan új technológiákat és módszereket alkalmazzanak, amelyek segítenek csökkenteni az energiafogyasztást, optimalizálni a karbantartási folyamatokat és javítani az erőforrások hatékonyságát.

  1. Fenntarthatóság és környezetvédelem

A fenntarthatóság egyre fontosabb téma a világban, és a FM területén is megjelenik. Az épülettulajdonosoknak tisztában kell lenniük a fenntarthatósági trendekkel, hogy megfelelhessenek a környezetvédelmi előírásoknak, és csökkenthessék az épületeik környezeti lábnyomát.

  1. Technológiai fejlesztések

Az FM területén folyamatosan fejlődnek az új technológiák, például az okos épületrendszerek és a mesterséges intelligencia alkalmazásai. Az épülettulajdonosoknak tisztában kell lenniük ezekkel a fejlesztésekkel, hogy kihasználhassák azokat az előnyöket, amelyeket a modern technológia kínál az épületmenedzsment területén.

  1. Piaci verseny

Az FM szolgáltatók versenyképességét is befolyásolják a globális trendek. Az épülettulajdonosoknak szükségük van a legfrissebb információkra és trendekre annak érdekében, hogy kiválaszthassák az igényeikhez legjobban megfelelő FM szolgáltatót.

  1. Változó igények és munkakörnyezet

A munkakörnyezetek és az emberek munkavégzési szokásai is folyamatosan változnak. Az épülettulajdonosoknak figyelemmel kell lenniük az irodai trendekre és azokra a szolgáltatásokra, amelyeket az alkalmazottak elvárnak az irodai környezetüktől.

  1. Biztonság és egészség

A COVID-19 járvány hatására megnőtt az igény az épületekben a biztonságos és egészséges munkakörnyezet kialakítására. Az épülettulajdonosoknak meg kell érteniük az egészségügyi és biztonsági trendeket, hogy megfelelő intézkedéseket tudjanak hozni az épületeikben.

De térjünk vissza magára a jelentésre! A felmérés adatai amerikai BSC-knek 2023. július 6. és augusztus 18. között küldött e-mailes megkeresések eredményein alapulnak. Összesen 468 személy válaszolt. Az eredmények önbevalláson és nem auditált pénzügyi kimutatásokon alapulnak.

Az épületszolgáltatási vállalkozók (BSC-k) többsége egyetért abban, hogy az ügyfeleik első számú gondja a létesítményük imázsának javítása. A válaszadók 85%-a nyilatkozott úgy, hogy ez a cél nagyon fontos az ügyfeleik számára. A legfontosabb ügyfélérdekek között ezen felül a megkérdezettek 73%-a az épületek és a bérlők egészségét, biztonságát és védelmét, az általános takarítási költségek csökkentését (71%), a vagyon megóvását (56%) és a bérlők megtartását (53%) jelölték meg.

A BSC-k ebben az évben is a mellékhelyiségeket jelölték meg az ügyfélpanaszok legfőbb okaként; a felmérésben részt vevők 38%-a jelölte meg ezt az első számú ügyfélpanaszként, szemben a 2022-es 32 és a 2021-es 42%-kal. A második helyen a kemény padlófelületek álltak 17%-kal, majd a közös/megosztott terek következtek 13%-kal, a szőnyegek 9%-kal, és a szemét 7%-kal. További problémás területek és kihívások közé tartoznak a bejáratok és az ablakok tisztítása, valamint a por távoltartása.

A tisztításon kívül milyen további létesítmény-üzemeltetési szolgáltatásokat nyújtanak? – nappali portás (68%); külső karbantartás (épületek, udvarok, parkolók – 47%); izzók cseréje (33%); kertészet/pázsitgondozás (31%); festés (29%); hulladékgazdálkodás/újrahasznosítás (26%); megelőző karbantartás/épületrendszerek (23%); hóeltakarítás (23%); mosodai tevékenység (18%); katasztrófa helyreállítás/mentesítés (18%); rovarirtás (16%); épületbiztonság (11%); semmilyet, csak takarítási szolgáltatást nyújt (16%).

Honnan szerezték az új megbízásokat? – egy másik BSC/takarító cég leváltása után (74%); házon belüli személyzet/saját takarítás kiváltásával (14%); a saját személyzet munkája egy részének átvállalása (5%); egyéb (7%).

Használnak autonóm/robot eszközt? – igen (17%); nem (62%); nem, de fontolgatják (20%). Az autonóm tisztítási megoldások megvalósítása a legvalószínűbb: takarítási validációs programok/technológiák (68%), autonóm berendezések/robotika (37%), a dolgok internete (IOT) intelligens technológiák (29%), vállalati ERP-rendszerek (14%), UV fertőtlenítő rendszerek (11%).

A következő 12 hónapban bevezetendő technológiák: tisztítási validációs programok/technológiák (41%); autonóm berendezések/robotika (23%); a dolgok internete (IOT) intelligens technológiák (13%); UV fertőtlenítő rendszerek (9%); vállalati erőforrás-tervezési (ERP) rendszerek (8%); egyéb (6%).

A válaszadók 85%-a nyilatkozott úgy, hogy használ üzleti szoftvert, leginkább számlázásra (62%), munkavállalói időszámításra és kommunikációra (58%), ütemezésre (55%), minőségellenőrzésre/auditra (54%) és a bérszámfejtés integrációjára (49%).

Miközben a kérdések nagy része minden évben felbukkan, az idei felmérésbe számos, a fenntarthatósági gyakorlatokra vonatkozó kérdés – környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) erőfeszítésekkel együtt – újdonságként került be. Ebben az évben a válaszadók 31%-a nyilatkozott úgy, hogy ügyfeleik megkövetelik tőlük, hogy beszámoljanak ESG- vagy fenntarthatósági erőfeszítéseikről, míg tavaly ez az arány 24% volt. A fenntarthatósági jelentéseket leggyakrabban a kormányzati (61%), a kereskedelmi (44%), az egészségügyi (38%) és az oktatási (23%) szektorban tevékenykedő ügyfelek igényelték. Valamivel több válaszadó (31%) használja fel ezeket az erőfeszítéseket az ügyfél- vagy munkatárs-toborzási erőfeszítései részeként 2023-ban, míg 2022-ben ez az arány 29% volt.

A munkaerő-toborzás és -megtartás még mindig a legnagyobb üzleti kihívás a BSC-k számára: a felmérésben részt vevők 47%-a említette úgy ezt a kihívást, mint ami nagymértékben érinti a vállalkozását, szemben a 2022-es 57 és a 2021-es 63%-kal. A nyereségesség fenntartása és az új ajánlatok/szerződések elnyerése maradtak a leggyakoribb üzleti kihívások listájának elején, csakúgy, mint az előző két évben.

E rövid áttekintés végén szinte „kötelező” megemlíteni, hogy létezik hazai, hasonló példa is, a Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége (LEO FM) legfontosabb szakmai kiadványa, a már négy kiadást megélt FM Benchmarking, amely több mint ezer létesítmény aggregát adatainak strukturált, mértékadó elemzését tartalmazza.

A teljes BSC-jelentés megküldése a Cmmonline.com oldalán kérhető.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2023. szeptember 26.

Results of the 2023 survey of building services contractors abroad

Knowledge of international facility management trends enables building owners to stay competitive, optimise the operation of their buildings and better meet the needs of their customers and employees. It also helps to create more sustainable and efficient buildings that can contribute to business success and environmental protection. The survey of building service contractors (BSCs) in the US can also provide lessons for domestic building owners and property and facility managers.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Egy szürke irodaházban sem annyira nyomasztó és ordító a magány, mint amilyen egyeseknek egy vidám nyaralóhelyen lehet.” (Kordos Szabolcs)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás