Facility/Property management blog

Sportlétesítmény

Miért vonjunk be FM-céget a sportlétesítményünk tervezésébe?


Május 6-a a Magyar Sport Napja. Ebből az alkalommal áttekintjük, hogy milyen előnyökkel járhat az, ha már a sportlétesítmények tervezése során kikérik a létesítménygazdálkodók tanácsait. Úgy véljük, tapasztalataik és szakértelmük révén javíthatják az épület(ek) hatékonyságát, biztonságosságát és fenntarthatóságát valamint az „ügyfélélményt” és az üzemeltetés hatékonyságát is. Szakmai véleményük kikérése nem csak a projekt minőségét javítja, hanem hosszú távon is gazdaságosabbá és fenntarthatóbbá teheti az épületet.

1875. május 6-án rendezte meg a Magyar Athletikai Club a kontinens első szabadtéri sportversenyét Budapesten. Ennek emlékét őrzi a Magyar Sport Napja, amely alkalmat ad számunkra megemlékezni a hazai sport alapjait lerakó elődökről és méltatni a jelen legkiemelkedőbb magyar sportolóit. Egy facility management cég, a BIG-HAUSE Kft. számára pedig alkalmat ad arra, hogy egy jelenleg is élő megbízásunk alapján bemutassuk, miért érdemes bevonni egy létesítménygazdálkodó céget már a sportlétesítmények tervezői munkálataiba is.

A sportlétesítmények skálája igen széles, ide tartoznak például a stadionok, arénák, edzőtermek, versenypályák, golfpályák, sportkomplexumok. Az első modern, kifejezetten sporteseményekre épült stadiont 1825-ben építették a skóciai Edinburgh-ban, a neve Old Meadows volt. Az első fedett sportcsarnokot pedig az Egyesült Államokban adták át 1866-ban, a Connecticut állambeli New Havenben. Az ötletgazda egy baseballcsapat tulajdonosa volt. Az első „stadionnak” hívott hazai sportpálya 1922-ben épült. Az Újpesti Torna Egylet részére készült, és két évvel később Párizsban olimpiai építészeti nívódíjat nyert. A létesítmény tervezője Hajós Alfréd, az első magyar olimpiai aranyérmes volt.

Egy jókora történelmi ugrással eljutunk napjainkig, hiszen az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott Magyarországon a sportlétesítmények tervezése, építése és üzemeltetése. Ennek egyik fontos eleme a létesítménygazdálkodás, amelynek feladata az épületek és azok berendezései, valamint a környező terület karbantartása, javítása és fejlesztése. Ennek ellenére sok esetben a létesítménygazdálkodók a létesítmények életében már csak annak elkészültét követően vesznek részt, azonban – megítélésünk szerint – fontos lenne bevonni őket a tervezési folyamatba is.

Miért érdemes ezt megtenni?

1. A facility managerek tapasztalataik alapján képesek javaslatokat tenni a legjobb anyagok és technológiák alkalmazására, amelyek megfelelnek a létesítmény hosszú távú fenntartása követelményeinek. Ennek eredményeként a sportlétesítmények az építési költségek csökkentése és az energiahatékonyság javítása révén nemcsak korszerűbbek, hanem gazdaságosabbak is lehetnek.

2. A létesítménygazdálkodók ismerik az üzemeltetési folyamatokat a sportlétesítmények területén. Tudják, milyen feladatokat kell elvégezni a karbantartási és javítási munkálatok során, és hogyan lehet a legjobban optimalizálni az üzemeltetést. Ezzel a tudással képesek lehetnek arra, hogy javaslatokat tegyenek az épület tervezésére, amelyek elősegítik az egyszerűbb és hatékonyabb üzemeltetést, valamint az esetleges hibák és problémák kiküszöbölését.

3. A facility management szakemberek ismerik a sportolók és a látogatók igényeit, és tudják, hogy milyen elvárásokkal rendelkeznek a sportlétesítményekkel kapcsolatban. Segítenek megérteni ezeket az elvárásokat, és beépíteni az építészeti tervekbe és a tervezési folyamatba. Kényelmesebb és biztonságosabb környezetet biztosítva a sportoláshoz javulhat az „ügyfélélmény” is.

4. A létesítménygazdálkodók képesek javaslatokat tenni a sportlétesítmények fenntarthatóságának javítására. Az éghajlatváltozás egyre fontosabb téma a világban, és a sportlétesítmények sem maradhatnak ki belőle. Az FM-szakemberek jártasak a fenntarthatósági megoldások terén is, és képesek lehetnek olyan javaslatokat is tenni, amelyek csökkentik az épület energiaköltségeit és károsanyag-kibocsátását. Ilyenek például az energiatakarékos megoldások, mint a napenergia vagy a szélenergia hasznosítása, vagy a környezetbarát anyagok felhasználása.

A bevezetőben említett szerződés keretében a BIG-HAUSE Kft. egy központ üzemeltetési koncepciójának kidolgozását, illetve e koncepció alapján az üzemeltetési specifikációk, kiírások elkészítésének feladatát vállalta. Ez természetesen számos részfeladatot tartalmaz az épületfelügyeleti rendszerrel szemben támasztott követelmények kidolgozásában való részvételtől az ún. használati profilok alapján az üzemeltetési tartalmak előzetes meghatározásán át egészen a költségbecslésig.

Miért speciális ez a terület?

A sportlétesítmények és például az irodaépületek facility managementje jelentősen különbözik egymástól, mivel az épületek jellege és a benne folyó tevékenységek eltérőek.

Az irodaépületek facility managementje azon célok elérésére összpontosít, hogy az irodai munkakörnyezet hatékony és produktív legyen. Az irodában való munkavégzés során a legfontosabb szempontok közé tartozik a munkahelyi biztonság, a kényelem, az egészségügyi előírások betartása és a hatékony kommunikáció. Az irodákban a leggyakoribb problémák közé tartoznak a szemétgyűjtés, az épület karbantartása, az élelmiszer- és italautomaták karbantartása, a légkondicionálás, a belső terek tisztán tartása és a parkolási lehetőségek biztosítása.

A sportlétesítmények facility managementje fontos szerepet játszik a sportolók és a látogatók kényelmének és biztonságának biztosításában is. A sportlétesítmények nagyobb figyelmet igényelnek az épület biztonsága, az erősített padlók, a speciális világítás, az eldobható hulladék eltávolítása, a füves területek karbantartása és a sportpályák felügyelete szempontjából. A sportlétesítményekben az emberek jelentős része fizikai aktivitással foglalkozik, így a létesítmények karbantartása és biztonsága kritikus szerepet játszik.

A sportlétesítmények facility managementje általában magában foglalja a sportesemények és versenyek megrendezését is. Az ilyen típusú tevékenységek megkövetelik a létesítmények időben történő felkészítését, a parkolási lehetőségek biztosítását, az élelmiszer- és italautomaták működését, a biztonsági ellenőrzéseket és a személyzet irányítását.

Az irodaépületek facility managementje és a sportlétesítmények facility managementje közötti különbségek tehát abból adódnak, hogy az épületek és a benne folyó tevékenységek eltérőek. Az irodaépületekben a cél az irodai munkakörnyezet hatékonyságának és produktivitásának biztosítása, míg a sportlétesítményekben a biztonságos és hatékony sportolás és versenyzés lehetőségének biztosítása a legfontosabb feladat. Az irodaépületekben a szolgáltatások az irodai munkához kapcsolódnak, míg a sportlétesítményekben a sportoláshoz és a versenyzéshez kapcsolódnak. Természetes számos különbség van a létesítménygazdálkodói feladatokban egy uszoda, egy fedett sportcsarnok és egy nyitott stadion esetében is.

Milyen feladatok merülnek fel egy sportlétesítmény üzemeltetése során?

A sportlétesítmény üzemeltetése során számos feladat merül fel, amelyek biztosítják a létesítmény zavartalan működését, a biztonságos sporttevékenységet és a látogatók elégedettségét. Terjedelmi korlátok miatt most csak felvillantjuk ezek fő területeit:
– Biztonsági intézkedések
– Tisztaság és higiénia
– Karbantartás
– Pénzügyi menedzsment
– Látogatók fogadása és ügyfélszolgálat
– Programok szervezése
– Marketing és promóció
– Személyzet menedzsment
– Válságkezelés
– Fejlesztések és innováció

A sportlétesítmény-gazdálkodás a létesítménygazdálkodás egyik részterülete, amelynek célja a sport- és rekreációs létesítmények optimális állapotának megőrzése és a tervezett eseményekre való felkészítése. Nagy szegmensről van szó, az IBISWorld piackutató cégcsoport jelentése szerint 2019-ben a fedett sportlétesítmények FM-ágazata az USA-ban több mint 9736 vállalkozásból állt, és mintegy 1 milliárd dollár bevételt generált. Az ilyen létesítmények, ingatlanok tulajdonosainak, property managereinek azt tudjuk tanácsolni, hogy lehetőség szerint olyan szakembereket bízzanak meg ezzel a feladattal, s lehetőleg már a tervezés időszakában, akik fel vannak vértezve a speciális szakmai tudással, s nem menet közben kell megszerezniük azt.


A címlapkép forrása: Pixabay.com
Közzététel: 2023. május 9.

Why should we involve an FM company in the planning of our sports facility?

May 6 is Hungarian Sports Day. On this occasion, we will review the benefits of seeking the advice of facility managers during the planning of sports facilities. We believe that through their experience and expertise, they can improve the efficiency, safety and sustainability of the building(s) as well as the “customer experience” and the efficiency of operation. Asking for their professional opinion not only improves the quality of the project, but can also make the building more economical and sustainable in the long term.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „A meghallgatás a legrosszabb dolog. Olyan, mintha egy áruházban bútorokat takarítanál.” (Udo Kier)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás