Facility/Property management blog

Munkahelyi étkezés

Munkahelyi étkeztetés és vállalati imázs


Akár hagyományos, akár hibrid munkarendben dolgoznak a munkavállalók, a munkaadók felismerik annak értékét, hogy részben vagy egészben maguk biztosítsák az étkezésüket. Az előnyök számos területen megnyilvánulnak a megnövekedett termelékenységtől és az alkalmazottak elégedettségétől a hatékonyabb munkaerő-felvételen át az alkalmazottak megtartásáig. Az alkalmazottak táplálása jót tesz az üzletmenetnek. Ugyanakkor a munkahelyi étkeztetés bevezetése vagy fenntartása komoly logisztikai és pénzügyi befektetéseket igényelhet a vállalat részéről. Meg kell tervezni a megfelelő ételkínálatot, az étkezési helyeket és eszközöket, valamint gondoskodni kell az étkezési szabályok és higiéniai előírások betartásáról.

A közelmúltban több olyan visszajelzést is kaptunk, hogy a facility managementnek ne csak azon területeivel foglalkozzunk, amelyeken a BIG-HAUSE Kft. professzionális szolgáltatást nyújt. Ennek a „kérésnek” teszünk most eleget, amikor az ezCater nemrégiben megjelent, „2023 Food for Work Report” című tanulmánya alapján a munkahelyi étkeztetést vesszük górcső alá eheti blogbejegyzésünkben.

Ami a hazai adatokat illeti, a Wolt és a Profession.hu közös kutatásában még 2020-ban 100 budapesti cégvezetőt, illetve a HR döntésekért felelős szakembert kérdezett meg a koronavírus járvány hatásairól. A megkérdezett cégek több, mint harmadánál (38%) volt elérhető valamilyen formában a munkahelyi étkezési lehetőség a dolgozóknak, azonban a vállalatok 65%-ánál a dolgozók maguknak oldották meg az étkezést. Ez azt jelentette, hogy vagy otthonról hoztak, vagy a környéken vásároltak ebédet. Minden harmadik vállalat képviselője kiemelte, hogy a környékükön sok étterem is elérhető volt, így volt a dolgozóknak választási lehetősége. A cégeknek mindössze 15%-a jelezte, hogy van a munkahelyén kantin. (A koronavírus hatására azonban az étkezési lehetőségek nagymértékben leszűkültek: a nyilvános és munkahelyi éttermek elérhetősége gyakorlatilag megszűnt, csak 2% mondta akkor azt, hogy ez nem változott.) 

A Profession.hu 2017 szeptemberi szintén hazai felméréséből pedig az derült ki (például), hogy a válaszadók fele kétszer vagy többször étkezik a munkahelyén, 43%-uk csak egyszer, 7% azonban egyszer sem. 24% munkavégzés közben fogyasztja el reggelijét, 37%-uk még otthon sort kerít erre. Külföldre kitekintve: az SMC Premier nevű angliai takarító cég 4000 irodai dolgozó megkérdezésével térképezte fel 2019 elején a munkahelyi higiéniai szokásokat. Ennek során az is kiderült, hogy nem ritka az íróasztalnál történő étkezés, a válaszadók 26%-a hetente 1-3, negyede 3-5 napon tesz így, és 4%-uk azt nyilatkozta, hogy nincs is más választása, mint az asztalánál enni. Átlagosan a 18-64 évesek körülbelül fele hagyja el az íróasztalát, hogy étkezzen. „Szakmai ártalomként” megjegyezzük, hogy a felmérés szerint a munkavállalóknak csak 11%-a takarítja le megfelelően az asztalát. 38% „gyorstakarítást” végez – az uzsonnapapapírt a szemetesbe dobja, vagy eltávolítja a morzsákat a billentyűzetéről, míg 45% azt állítja, hogy makulátlanul eszik, és soha nem kell takarítani evés után.

A Builtin.com-nak a bostoni székhelyű ezCater felmérését bemutató augusztus 15-i cikke elsősorban a vállalati imázs (image, imidzs, imágó) szempontjából közelíti meg a kérdést. A vállalati imázs olyan fogalom, amely a vállalat nyilvános arculatának, hírnevének és közvéleményben kialakított megítélésének összességét jelenti. Ez a megítélés a cég tevékenységei, értékei, termékei vagy szolgáltatásai, valamint a vállalattal kapcsolatos kommunikáció és kapcsolattartás alapján alakul ki. Amennyiben Ön vagy bármely más munkaadó a munkáltatói brand javításának módját keresi, a munkahelyi étkeztetési program elindítása költséghatékony módja lehet ennek. Sőt, a kutatások azt mutatják, hogy az ételek (és italok) más drága juttatások költségének töredékéért is képesek az üzleti eredményt növelni.

A munkahelyi „vendéglátás” története a New York állambeli Buffalo-ban kezdődött ahol a Barcolo Manufacturing Company és a Larkin Company 1902-ben egyaránt ingyenes kávét biztosítottak alkalmazottaiknak. Míg a Larkin ingyenes kávét ajánlott a munkásainak, addig a Barcolo a kávé mellé fizetett szünetet is kínált

Miért biztosítsa Ön a munkavállalók étkezését a felmérés szerint?

– Az étkezés biztosítása motiválja a dolgozókat a helyszíni munkavégzésre.

– Az ebédszünetek javítják a teljesítményt és a termelékenységet.

– A kollégákkal való közös étkezés növeli a dolgozók elkötelezettségét és együttműködését.

– Az étkezési kedvezmények támogatása segíthet a munkaerő-felvételben és -megtartásban.

Más cikkek ezeket kiegészítik:

– Munkavállalók elégedettsége és motivációja.

– Idő- és energiahatékonyság.

– Egészséges életmód támogatása.

– Adó- és pénzügyi előnyök.

Az ezCater azon amerikai munkáltatók körében végzett felmérést, akik rendszeresen rendelnek ételt a munkavállalók számára, illetve azon munkavállalók körében, akik olyan vállalatoknál dolgoznak, ahol ingyenes vagy támogatott étkezést biztosítanak

A megkérdezett munkavállalók 50%-a nyilatkozott úgy, hogy az ingyenes étkezés hatására nagyobb valószínűséggel fogadná el az állásajánlatot; 53%-a produktívabbnak érzi magát, ha ingyenes ételt kap a munkahelyén; 57%-a pedig az ingyenes étkezést tartja az első számú munkahelyi juttatásnak (a második helyen a rugalmas munkarend áll 43%-kal).

Miért fontos a munkavállalói étkezés biztosítása?

A munkavállalói étkezés biztosítása nemcsak az egyéni munkavállalók számára előnyös, hanem a vállalat egészének teljesítményét és működését is pozitívan befolyásolhatja. A Great Place to Work kutatása szerint azok az emberek, akik úgy érzik, hogy elismerik a munkájukat, 2,2-szer nagyobb valószínűséggel hajtanak végre innovációt és új ötleteket visznek előre. Más szóval, ha Ön az alkalmazottak elismerését a munkahelyi kultúra részévé teszi, az közvetlen összefüggésben állhat a jobb üzleti eredményekkel.

Itt jön a képbe az étkezés. Az alkalmazottak úgy érzik, hogy megbecsülik, ha a vállalatok olyan juttatásokat kínálnak, amelyek segítségével pénzt takaríthatnak meg, és felfrissítik a munkanapjukat. Az ezCater által megkérdezett munkavállalók 89%-a vélte úgy, hogy a munkahelyi ingyenes étellel megbecsülik őket.

Amennyiben esetleg munkahelyi étkezési program indításán gondolkodik, az alábbiakat tudjuk javasolni:

  1. Kínáljon valamit mindenkinek!

Gondoljon arra, milyen nehéz lehet megtervezni a vacsorát a saját családjának, ha van benne például válogatós kisgyermek, vegán tinédzser vagy ételérzékeny felnőtt. Bonyolultnak és időigényesnek hangzik a menük megtervezése a nagyszámú alkalmazott számára, akik közül néhányan allergiásak, kulturális étrendi korlátozásokkal vagy egyéb ételpreferenciákkal rendelkeznek.

Az alábbi lépések ajánlhatók:

– Először is mérje fel az emberek igényeit, hogy összeállítsa a speciális étkezési igények listáját! Értékelni fogják azt a tényt, hogy Ön egyáltalán megkérdezte, és még inkább, ha ezeket az adatokat fel is használja arra használja, hogy megalapozott döntéseket hozzon.

– Ezután ismerkedjen meg néhány általános étrenddel és azok korlátozásaival, mint például a vegán, laktóz- és gluténmentes stb.!

– Végül pedig keresse meg a legmegfelelőbb megoldást mindezek biztosítására az üzemi konyhától a közeli éttermen át az ételfutárig!

  1. Hagyja, hogy az alkalmazottak maguk rendeljenek!

A megfelelő adagok megrendelése kihívást jelenthet a változó létszám és a nem következetes helyszíni munkaidő-beosztás mellett. Ha hagyjuk, hogy az alkalmazottak maguk rendeljenek ételt, akár a vállalat által részben támogatva, akár teljes egészében fizetve, akkor nem kell találgatni, hogy mennyit rendeljenek. Ráadásul az alkalmazottaknak így szélesebb körű étkezési lehetőségek állnak rendelkezésükre – mindkét „fél” nyer. Ez egyúttal motiválja az embereket arra, hogy bejárjanak a munkahelyükre: a munkavállalók 65%-a nyilatkozott úgy, hogy a munkahelyi beosztását annak alapján tervezné meg, hogy mikor kínálnak ingyenes étkezést. Minden negyedik válaszadó azt is elmondta, hogy személyesen, teljes munkaidőben térne vissza az irodába, ha az ilyen ebédek elérhetőek lennének. 

  1. Teremtse meg az együttműködés kultúráját az ebéd során!

A munkavállalók meghívása egy közös ebédre hatékony módja lehet annak, hogy a kollégáknak legyen egy kis idejük egymásra, hogy megosszák az ötleteiket és kötődjenek egymáshoz. Az amerikai munkavállalók egyetértenek ezzel: 53%-uk produktívabbnak érzi magát, miután ingyen ételt fogyasztott, 42%-uk pedig azt állítja, hogy javul a munkájuk minősége az ingyenes étkezési napokon.

Az otthoni munkavégzés korában elég nehéz rávenni az embereket, hogy bemenjenek az irodába. Azt várni tőlük, hogy munkaidő után is maradjanak a munkaadók által szervezett programokon, még nagyobb kérés. Az ezCater egy másik, nemrégiben készült felmérése szerint viszont a legtöbb munkavállaló (81%) azt szeretné, ha munkahelye több közös programot kínálna munkaidőben; 78%-uk pedig úgy vélekedett, hogy a munkatársakkal együtt töltött idő a munkahelyi étkezés jobban összekovácsolja a csapatot, mint a munka utáni italozás. 

  1. Fontolja meg az étkezés időzítését!

Amikor eldönti, hogy mely napok legyenek ingyenes étkezési napok, gondolja át az étkezési programmal kapcsolatos céljait. A vállalatok például kedden és csütörtökön kínálhatnak ételt, hogy azt párosítsák az ezekre a napokra vonatkozó munkahelyi munkavégzési kötelezettséggel. Egy olyan vállalat, amely új tehetségeket szeretne megszerezni, a hét minden napján ebédet kínálva előnyt szerezhet a konkurenciával szemben.

Nincs helyes vagy helytelen válasz! Egyes vállalatok a hét két vagy három napján biztosítanak étkeztetést vagy támogatott ebédet, mások pedig minden munkanapon kínálnak ilyet. A reggeli egy másik népszerű étkezési juttatás, mivel az elfoglalt ingázóknak megspórol egy lépést reggelente és/vagy ingyenes munkahelyi reggelivel jutalmazza az ingázást. 

  1. Népszerűsítse a munkahelyi étkezés előnyeit!

A munkahelyi étkezés nagy előny lehet a tehetségek vonzása szempontjából, de a vállalatoknak csak 43%-a reklámozza ingyenes kávéját, étkezését vagy snackjeit a toborzási folyamat során. Ez egy elszalasztott lehetőség, tekintve, hogy az ezCater felmérésében részt vevő munkavállalók az ingyenes étel elérhetőségét jelentős tényezőként emelték ki a döntésük meghozatalában. Érdemes tehát ezekre is felhívni a figyelmet az álláshirdetésekben, a céges honlap karrieroldalain és a felvételi beszélgetések során.

Akár a jelenlegi munkavállalóiról, akár a tehetségekről van szó, akiktől azt reméli, hogy egy nap csatlakoznak majd a vállalatához, egy munkahelyi étkeztetési program sokat elárul arról, hogy milyen munkáltató Ön. Azt bizonyítja, hogy Ön tisztában van alkalmazottai igényeivel, és megérti, hogy a munkaidő alatti feltöltődési szünetek tartása pozitív hatással van a termelékenységre, az együttműködésre és az innovációra.

Egy ilyen program tehát jelentős hatással lehet a vállalat imázsára, és pozitív vagy negatív módon befolyásolhatja azt. A program minősége, változatossága és megközelítése közvetlenül befolyásolja, hogy a vállalatot hogyan értékelik az emberek, legyenek azok munkavállalók, jelenlegi vagy potenciális ügyfelek, befektetők vagy a nyilvánosság.

Pozitív hatások:

1. Munkáltatói gondoskodás

A munkahelyi étkeztetési program biztosítása azt sugallja, hogy a vállalat törődik munkavállalói egészségével és jólétével. Ez pozitívan hat a munkavállalók elégedettségére és lojalitására. A Peapod 1000 teljes munkaidős irodai alkalmazott körében végzett vizsgálata szerint a válaszadók 55%-a volt „rendkívül” vagy „nagyon” elégedett a munkájával, s ez 66%-ra emelkedett, amikor a vállalat ingyenes étkezést biztosított.

2. Munkavállalói élmény

Ha a vállalat magas minőségű, változatos és ízletes ételeket kínál, az növelheti a munkavállalók munkahelyi élményét, amely hozzájárulhat a jó munkahelyi légkörhöz.

– Márkaérték növelése

A magas színvonalú étkezési program segíthet a vállalatnak pozitív képet építeni a külvilágban. A vállalat olyan munkáltatóként jelenhet meg, ahol a munkavállalók igényei kiemelt figyelmet kapnak.

– Megtartás és toborzás

A kiváló étkezési lehetőségekkel a vállalat vonzóbbá válhat a tehetséges munkavállalók számára, valamint megtartó ereje is erősödhet.

Negatív hatások:

Minőségi problémák

A rossz minőségű vagy íztelen ételek negatívan befolyásolhatják a munkavállalók véleményét és elégedettségét.

– Hiányos vagy korlátozott kínálat

Ha az étkezési lehetőségek szűkösek vagy nem veszik figyelembe a különböző étkezési preferenciákat, az negatív érzéseket válthat ki a munkavállalókban.

– Költségek

A munkáltatói költségek miatt az étkezési program lehet drága, és ha nem megfelelően kerül kezelve, az a pazarló vagy pénzügyileg felelőtlen vállalat látszatát kelti.

– Higiéniai és egészségügyi aggályok

Ha az étkezési program nem felel meg a higiéniai és egészségügyi előírásoknak, az negatívan befolyásolhatja a vállalat imázsát és a munkavállalók egészségét.

A munkahelyi étkeztetési programok gondos tervezését, megfelelő minőségellenőrzést és a munkavállalók visszajelzéseinek figyelembevételét igényli annak érdekében, hogy a program pozitívan hozzájáruljon a vállalat imázsához és a munkavállalói elégedettséghez. Cégünk jelenleg közvetlenül nem folytat a facility management e részterületéhez kapcsolódó tevékenységet, de munkatársaink között található olyan szakember, aki hosszú éveken át vezetőként irányította számos irodaház munkahelyi étkeztetését, így – adott esetben – tanácsokkal tudunk szolgálni ezen a területen is.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2023. augusztus 22.

Workplace catering and corporate image

Whether employees work traditional or hybrid hours, employers recognise the value of providing some or all of their own meals. The benefits are felt in many areas, from increased productivity and employee satisfaction to more effective recruitment and retention. Feeding employees is good for business. However, introducing or maintaining workplace catering can require significant logistical and financial investment on the part of the company. You need to plan the right food offer, the right places and equipment, and ensure that food rules and hygiene standards are observed.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Láss a munkához, mihelyt a nap felkelt, nehogy a nap a földre tekintve azt mondhassa, itt van egy lusta, ki még alszik.” (Benjamin Franklin)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás