Facility/Property management blog

Felsőoktatás

Miben más a műszaki üzemeltetés a felsőoktatásban?


A jó létesítménygazdálkodás segít a főiskolák és egyetemek zökkenőmentes és produktív működésében, hogy felkészültek legyenek az elkerülhetetlenül felmerülő számos kihívás kezelésére. Az, hogy egy felsőoktatási intézmény mennyire jól kezeli a létesítményeit, közvetlenül befolyásolhatja a hírnevét, hatással lehet a hallgatók, az oktatók és a személyzet elégedettségére, és még a beiratkozás jelentős tényezőjeként is szolgálhat. Ennek egyik eleme a műszaki üzemeltetés, amely számos olyan fontos feladatot foglal magában, amelyeknek a célja az épület megfelelő működésének fenntartása, a biztonság és kényelem biztosítása, valamint az energiahatékonyság javítása.

Melyek a legnehezebb kihívások, amelyekkel a felsőoktatási intézmények karbantartási és műszaki igazgatói vezetői találkoznak? Bár az intézményi és kereskedelmi létesítmények minden típusa az épületanyagok, berendezések és technológiák állapotával és teljesítményével kapcsolatos sürgető és változó karbantartási kihívások sorával állítja szembe a vezetőket, a felsőoktatási létesítményekben gyakran különösen kritikusak a kihívások. Miért?

A létesítményekben a tevékenységek és célok egyedülálló kombinációja található. Ezeknek a létesítményeknek a megjelenése és teljesítménye alapvető fontosságú a személyzet és a diákok toborzása szempontjából, számos összetett tevékenységnek adnak otthont, mint például a kutatás és fejlesztés, és a diákok lakóhelyéül szolgáló létesítményeket is magukban foglalják. Ilyen és hasonló témákat vet fel a Facilitiesnet.com oldalán szeptember 11-én megjelent videó. Ha Önt érdekli a téma, akkor ezen az oldalon meg is tekintheti az angol nyelvű 5 perc 51 másodperces, „Higher Education in Facilities Management” című YouTube-videót, vagy a mi oldalunkon elolvashatja, hogy a BIG-HAUSE Kft. milyen ismereteket tud megosztani Önnel a témával kapcsolatban.

A kérdéskörbe való betekintés azért is időszerű, mert a Technavio 2023 áprilisában megjelent kutatási eredményei szerint az észak-amerikai létesítménygazdálkodási piac növekedését az infrastruktúra-fejlesztés növekedése, az épületfelügyeleti outsourcing tevékenység erősödése, valamint a biztonság iránti igény növekedése határozza meg. Míg korábban a kis- és közepes méretű, szervezetlen, kevés ügyféllel és szolgáltatással rendelkező szereplők uralták a piacot, addig mára az irodaterületek növekedése és az integráltabb létesítmények és campusok létrehozása növekedési lehetőségeket teremtett a szervezettebb szereplők számára. Ide értendők az egyetemi campusok is.

Ráadásul, amikor a JLL felsőoktatási felmérése során 2021 júniusában 500 középiskolás diák szüleit megkérdezték a COVID-járvány kapcsán az egyetemek kiválasztásával kapcsolatos véleményükről, kiderült, hogy az egyetemek tisztasága és a beltéri levegő minősége az egyik legfontosabb tényezővé vált azok között, amelyeket a családok figyelembe vesznek az egyetemre történő jelentkezési döntés meghozatalakor. Az adatokból kiderül, hogy a 3 legfontosabb tényező a gyermekük közelgő főiskola- vagy egyetemválasztásának értékelésekor: az egyetemi oktatás minősége (75% mondta fontosnak), a főiskola vagy egyetem megfizethetősége (71%), valamint az egyetem tisztasága és a beltéri levegő minősége (48%). A szülők 59%-a a világjárvány előtt soha nem foglalkozott az egyetemi levegő minőségével. A szülők 21%-a pedig a korábbinál jobban érdeklődik az iskolák fenntarthatóság iránti elkötelezettsége iránt.

Milyen feladatokat lát el a műszaki üzemeltetés egy irodaépületben?

  1. Fűtés, szellőzés és légkondicionálás (HVAC) rendszer karbantartása

Ez magában foglalja a fűtő- és hűtőrendszerek ellenőrzését, tisztítását, javítását és a rendszeres szűrőcserét annak érdekében, hogy az irodaépület megfelelő hőmérsékleten és páratartalomban legyen.

  1. Világítás karbantartása

Az épület világítási rendszerének karbantartása és cseréje, beleértve a hibás izzók és lámpák cseréjét is.

  1. Elektromos rendszerek felügyelete

Az elektromos rendszerek rendszeres ellenőrzése és karbantartása, beleértve a biztonsági rendszereket is.

  1. Biztonsági rendszerek üzemeltetése

Az épületekben lévő biztonsági rendszerek, például riasztórendszerek és kamerarendszerek karbantartása és felügyelete.

  1. Liftkarbantartás

Ha az épületben lift található, elengedhetetlen a rendszeres karbantartása és ellenőrzése.

  1. Vízellátás és csatornázás karbantartása

A vízvezetékrendszer, csapok, wc-k és egyéb vízellátó berendezések karbantartása, javítása és tisztítása.

  1. Tűzvédelem

Tűzoltó berendezések (tűzoltó készülékek, tűzcsapok) karbantartása és a tűzriadó rendszer működésének felügyelete.

  1. Energiahatékonyság javítása

Az energiafelhasználás figyelése és optimalizálása, például okos villamosenergia- és fűtésvezérlő rendszerek telepítése a fenntarthatóság és költségmegtakarítás érdekében.

  1. Szemétszállítás és takarítás

A szemétgyűjtés és az irodaépület tisztaságának fenntartása.

  1. Kisebb javítások és felújítások

Az épületben fellépő kisebb problémák és hibák javítása, például repedések a falakon, csöpögő csapok, beázások stb.

  1. Környezetvédelem

A létesítmény fenntarthatóságának és környezetvédelmi szempontoknak való megfelelés, például hulladékcsökkentés és újrahasznosítás elősegítése.

  1. Ipari biztonság

Amennyiben az ingatlanon ipari folyamatok is zajlanak, azok biztonságának és megfelelő működésének felügyelete.

  1. Épületautomatizálás rendszer karbantartása

Az intelligens épületvezérlő rendszerek karbantartása és optimalizálása az energiahatékonyság és a kényelem javítása érdekében.

Miben különbözik egy oktatási intézmény műszaki üzemeltetése egy irodaházétól?

Az oktatási intézmények műszaki üzemeltetése és az irodaházak műszaki üzemeltetése között számos különbség lehet, mivel ezek a helyek eltérő célokat és igényeket szolgálnak ki. Néhány fő különbség:

  1. Funkció és használat

Az oktatási célú épületeknek rendszeresen kell alkalmazkodni a diákok és tanárok változó igényeihez, míg az irodaházak műszaki üzemeltetése kényelmi szolgáltatásokra és a munkaterület hatékonyságára összpontosít.

  1. Rugalmasság és változások

Az oktatási intézmények gyakran rendelkeznek változó hallgatói és tanári létszámmal, szezonális változásokkal és különféle tantermekkel, laboratóriumokkal és sportlétesítményekkel, amelyek igénylik az alkalmazkodást. Irodaházakban általában állandóbb munkaterületek vannak, de az irodák elrendezése is változhat a vállalatok igényeinek megfelelően.

  1. Energiaigény és fenntarthatóság

Az oktatási intézményeknek magas energiaszükségletük lehet a tantermek, laboratóriumok és egyéb berendezések miatt. Az energiatakarékosság és fenntarthatóság fontos szempontok. Az irodaházak is jelentős energiaigényűek lehetnek, de más műszaki igények és prioritások is befolyásolják az energiatudatosságot.

Ezen különbségek ellenére mindkét típusú épület műszaki üzemeltetése hasonló alapelveken alapul, de az egyedi igények és prioritások befolyásolhatják a konkrét gyakorlatokat és eljárásokat.

Számos oka van annak, hogy a hatékony létesítménygazdálkodás miért elengedhetetlen az egyetemek és főiskolák számára. A Gofmx.com cikke ezeket tartja a lefontosabbnak:

– A biztonság és a megfelelőség javítása

– A költségek csökkentése

– A munkafolyamatok optimalizálása

– A hallgatói létszám növelése

Joseph Fink, a Pittsburghi Egyetem létesítménygazdálkodási rektorhelyettese a „The Essentials of Facilities Management Implementation in Higher Education” című kutatási dokumentumban 5 fő területre bontja le a felsőoktatási FM-ben dolgozók feladatkörét:

– Tervezés és tervezési kézikönyv kidolgozása

– Az építési munkák irányítása

– Adminisztrációs munka elvégzése

– Az összes épület és létesítmény üzemeltetésének és karbantartásának lebonyolítása

– Az ügyfélszolgálati igények kielégítése

Miben különbözik a felsőoktatási intézmények műszaki üzemeltetése más oktatási épületekétől?

  1. Kutatólaboratóriumok és speciális berendezések

A felsőoktatási intézmények gyakran rendelkeznek kutatólaboratóriumokkal és speciális berendezésekkel, amelyeket megfelelően karbantartani és üzemeltetni kell. Ezek a laboratóriumok olyan specifikus igényeket támasztanak a klíma szabályozásával, tisztaságával és biztonságával szemben, amelyek más oktatási épületekben ritkábban fordulnak elő.

  1. Önkiszolgáló területek

A felsőoktatási intézmények gyakran rendelkeznek könyvtárakkal, étkezőkkel, sportlétesítményekkel és egyéb közösségi helyekkel, amelyeket folyamatosan üzemeltetni kell. Ezek a területek fokozott figyelmet igényelnek a tisztaság, a karbantartás és a biztonság szempontjából.

  1. Számítógépterem és IT-infrastruktúra

Az oktatási intézményekben fontos az informatikai infrastruktúra üzemeltetése és karbantartása, beleértve a számítógép termeket, a hálózatokat és az egyéb technológiai eszközöket. A felsőoktatási intézményekben gyakran igen nagy és összetett IT-rendszerek működnek.

  1. Biztonság és közösségi szolgáltatások

A felsőoktatási intézményeknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a campus biztonságára és a közösségi szolgáltatásokra, például a kollégiumok, a parkolók és a biztonsági rendszer karbantartására.

  1. Kutatói és hallgatói igények

A felsőoktatási intézményekben gyakran dolgoznak olyan kutatók és hallgatók is, akiknek specifikus igényeik vannak, például hozzáférés speciális eszközökhöz vagy laboratóriumokhoz.

  1. Rugalmasság és reagálóképesség

A felsőoktatási intézményeknek gyakran változó időszakokkal és szezonális igényekkel kell számolniuk, például a tanévkezdetkor vagy a vizsgaidőszakban. Az üzemeltetésnek rugalmasnak és gyorsan reagálóképesnek kell lennie az ilyen változásokra.

  1. Fenntarthatóság

A felsőoktatási intézmények egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a fenntarthatóságra, például az energiatakarékosságra, a hulladékcsökkentésre és a zöld technológiák használatára.

2022-ben a HES Facilities Management az alábbiakban vázolta fel azokat a létesítménytrendeket, amelyekkel az iskolai vezetők a legnagyobb valószínűséggel találkozhatnak a következő 12 hónapban:

  1. Változások az iskolai terek használatában
  2. Nagyobb hangsúlyt kap a környezeti felelősségvállalás
  3. A tervezett megelőző karbantartás előtérbe helyezése
  4. Folyamatos kihívások a munkaerő-felvétel és -megtartás terén
  5. Erősebb partnerség az adminisztrátorok és a létesítménygazdálkodási csapatok között

Az Fmlink.com cikke pedig még 2018-ban öt felsőoktatási létesítményekre vonatkozó trendet azonosított:

  1. Intelligensebb terület-kihasználás.
  2. A kiszervezett facility management egyre inkább a figyelem középpontjába kerül.
  3. A technológiát az új ingatlanhatékonyság érdekében fogják kihasználni.
  4. A felsőoktatási létesítménygazdálkodói fel fognak készülni a jövő campusára.
  5. Az intézmények alternatív módokat keresnek az új építési és felújítási projektek szélesebb körének finanszírozására.

E cikkben idézik David Houck-ot, a JLL Higher Education társvezetőjét, aki kijelentette:

A technológiai eszközökkel felszerelt tantermek és a hálózatba kapcsolt lakó- és közösségi terek révén a kampuszok folyamatosan fejlődnek, hogy a mai diákok számára az általuk elvárt vezetékes élményt nyújtsák. Széles körben nyilvánosságra került, hogy a felsőoktatási intézmények jelentős pénzügyi nyomással is szembesülnek. Ennek eredményeképpen egyesek újragondolják, hogyan tervezik, biztosítják, kezelik és tartják fenn létesítményeiket, mivel a létesítmények csak a személyzeti kiadások által megelőzve állnak a második helyen a kampusz kiadásai között.

Majd hozzátette:

Azt látjuk, hogy egyre több gazdasági vezetőt alkalmaznak a magánszektorból, nem pedig az akadémiai szférából. Ezek a vezetők megnyitják az utat a kiszervezési stratégiák újragondolásának, valamint a létesítménygazdálkodás és a köz- és magánszféra közötti partnerségek mint a finanszírozási hiányosságok pótlásának eszközei előtt.

Ha késéssel is, de talán hazánk is követi majd ezeket a trendeket. Mindenesetre a BIG-HAUSE Kft. partner lenne benne.

Amennyiben Önt ennél is bővebben érdekelné a téma, úgy szíves figyelmébe ajánljuk az Appa.org dokumentumát a terület megatrendjeiről és mítoszairól vagy az AkitaBox „The Guide to Higher Education Facility Management” című e-könyvét.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2023. szeptember 19.

How is technical operations different in higher education?

Good facility management will help colleges and universities to run smoothly and productively, so that they are prepared to deal with the many challenges that will inevitably arise. How well a higher education institution manages its facilities can have a direct impact on its reputation, affect student, faculty and staff satisfaction, and even serve as a significant factor in enrolment. One element of this is technical management, which includes a number of important tasks aimed at keeping the building functioning properly, ensuring safety and comfort, and improving energy efficiency.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Egy szürke irodaházban sem annyira nyomasztó és ordító a magány, mint amilyen egyeseknek egy vidám nyaralóhelyen lehet.” (Kordos Szabolcs)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás