Facility/Property management blog
Oktatási intézmények és facility management
A tanévkezdés közeledtével a tiszta és egészséges iskolai környezet biztosítása is kiemelkedő figyelmet kap. Az olyan alapvető facility management gyakorlatok bevezetésével, mint a napi alapos takarítás, a megfelelő fertőtlenítési protokollok, a beltéri levegőminőség karbantartása és a mellékhelyiségekre fordított különleges figyelem, az iskolák biztonságos és kedvező tanulási környezetet teremthetnek a diákok és a tanárok számára egyaránt. Mindegyik oktatási szintnek megvannak sajátosságai és azok az üzemeltetési igények, amelyekhez az FM-nek alkalmazkodnia kell. Az egészség, a biztonság, a hatékonyság és a diák/oktatói élmény előmozdítása mind fontos szempontok a megfelelő üzemeltetés során. És ez független attól, hogy ezeket a feladatokat saját munkatársakkal vagy egy külső szolgáltatóval végzik/végeztetik el.
A tanévkezdésre való felkészülés nem csak pedagógia kérdés, hanem magát az oktatási épületet is fel kell készíteni arra, hogy a lehető legfelkészültebben fogadja a diákokat, a hallgatókat és a pedagógusokat, szülőket, konyhásnéniket, iskolaőröket stb.
Az iskolakezdés közeledtével kulcsfontosságú, hogy az iskolák higiénikus és egészséges környezetet biztosítsanak a diákok és a tanárok számára. A tiszta iskola nem csak minden érintett általános jóllétéhez járul hozzá, hanem a betegségek terjedésének megelőzésében is fontos szerepet játszik – ezt már a Cleanlink.com-on nemrégiben e témában megjelent cikk bevezetője fogalmazta meg. Az írás amerikai szerzője megmutatja, miért fontos a tisztaság az iskolákban és bemutatja azokat a gyakorlatokat, amelyek segítenek fenntartani az egészséges tanulási környezetet, nekünk pedig alkalmat ad arra, hogy a horizontot kissé kitágítva áttekintsük, a facility management oldaláról mit tehetnek az oktatási intézmények üzemeltetői egy sikeres tanév(kezdés) érdekében.
A tisztaság jelentősége az iskolákban
A tisztaság sokkal több, mint esztétikai szempont – közvetlenül befolyásolja a diákok egészségét és tanulmányi teljesítményét. A tiszta iskola olyan környezetet teremt, amely minimálisra csökkenti a fertőzések, az allergia és más egészségügyi problémák kockázatát. Ha a diákok egészségesek, jobban tudnak a tanulmányaikra koncentrálni, ami jobb teljesítményt eredményez. Emellett a tanárok is hatékonyan tudják ellátni feladataikat egy tiszta és rendezett környezetben.
Alapvető tisztítási teendők
– Alapos napi takarítás
A napi takarítási rutin a tiszta iskola fenntartásának gerince. Ez magában foglalja a „legforgalmasabb” felületek, például az ajtókilincsek, az asztalok és a kapaszkodók rendszeres fertőtlenítését. A következetes takarítási protokollok kialakításával az iskolák minimalizálhatják a baktériumok felhalmozódását, és csökkenthetik a betegségek terjedésének kockázatát a diákok, a pedagógusok és a személyzet körében.
– Megfelelő fertőtlenítési protokollok
Mint Ön is bizonyára tudja, a tisztítás és a fertőtlenítés nem szinonimák. Míg a tisztítás eltávolítja a látható szennyeződéseket és koszt, a fertőtlenítés elpusztítja a baktériumokat és kórokozókat. Az iskolákban mindkét folyamat elengedhetetlen. Az alapos fertőtlenítés érdekében különös figyelmet igényelnek az olyan nagyforgalmú területek, mint a mosdók, a büfék és a tantermek. Ötletként: az antimikrobiális festékkel vagy bevonattal ellátott belső felületek (például az iskolai folyosók) tartós hatékonyságot biztosítanak a kórokozók hosszú ideig tartó folyamatos elpusztítására.
Ezen feladatok elvégzéséhez (is) nélkülözhetetlenek a jól képzett munkatársak. Házon belüli munkavégzés esetén Önnek kell meggyőződnie arról, hogy például megértették-e a megfelelő hígítási arányokat, alkalmazási technikákat és a biztonsági protokollokat. Oktatásukkal segíthet fenntartani a tisztább és egészségesebb környezetet a diákok számára az egész tanév során, és megelőzheti a baleseteket. Ezeket a képzéseket kidolgozhatja és megvalósíthatja saját maga, vagy igénybe vehet egy harmadik felet is.
– A beltéri levegő minőségének biztosítása
A jó beltéri levegőminőség fenntartása létfontosságú az iskolai közösség minden tagjának egészsége és jólléte szempontjából. A HVAC-rendszer rendszeres karbantartása, a megfelelő légszűrés és a megfelelő szellőztetés segít minimalizálni a levegőben lévő szennyező anyagok jelenlétét. A tiszta levegő elősegítésével az iskolák csökkenthetik a légzőszervi megbetegedések kockázatát, és egészségesebb, a tanulást elősegítő környezetet teremthetnek. A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) adatai szerint csak az asztmás szövődmények évi 13,8 millió iskolai hiányzáshoz (felnőttek esetében 14,2 millió kihagyott munkanaphoz) vezetnek az USA-ban.
Egy tavaly őszi felmérés szerint pedig az USA-beli tanárok túlnyomó többsége (74%) aggódott az iskoláik és a buszok beltéri levegőjének minősége miatt, arra hivatkozva, hogy ez negatív hatással van az oktatók és a diákok egészségére és „termelékenységére”. Annak ellenére, hogy náluk rendelkezésre áll a szövetségi kormányzati finanszírozás, a megkérdezett oktatók 87%-át aggasztotta, hogy iskolájuk nem tett többet a levegőminőség javításáért. Míg az intézmények 84%-a a közelmúltban változtatásokat hajtott végre ezen a területen, például légtisztítókat vagy új szellőzőrendszereket szerelt fel, csak 31%-uk mondta azt, hogy van valós idejű levegő-monitorozás az iskolájában. Ha oktatási intézményük valamilyen fejlesztéséről van szó, a levegőminőség javítása (64%) a második helyen állt a fizetések (66%) mögött.
Itt talán érdemes megjegyezni, hogy az USA-ban már létezik egy Healthy Green Schools & Colleges (Egészséges Zöld Iskolák és Főiskolák) elnevezésű pilot szabvány az oktatási létesítmények beltéri levegőminőségének javítására. Célja, hogy támogassa az intézményvezetőket az olyan alacsony költségű vagy költségmentes intézkedések azonosításában és végrehajtásában, amelyek jelentős változást hoznak az iskola beltéri levegőjének minőségében. Megalkotói szerint egy körzet vagy egy egyetem egészére kiterjedően bevezethető, így biztosítva a szervezeti szintű elkötelezettséget a szabványos működési eljárások, az erőforrások elosztása és a létesítmények karbantartása mellett.
– Külön figyelmet kell szentelni a mellékhelyiségekre
A mellékhelyiségek kritikus szerepet játszanak a higiénia fenntartásában és a baktériumok terjedésének megakadályozásában. A mellékhelyiségek rendszeres tisztítása és fertőtlenítése elengedhetetlen ahhoz, hogy azok tiszták, frissek és szagtalanok maradjanak. Ugyanilyen fontos az olyan készletek, mint a szappan, papírtörlő és WC-papír feltöltése, illetve ezek ellenőrzése. Ne hagyja figyelmen kívül a megfelelő alapanyagok kiválasztását sem! Olyan fertőtlenítőt keressen, amelyet biztonságosan lehet használni az iskolákban, például benzalkónium-klorid alapú terméket, amely elpusztítja a baktériumokat, és nem gyúlékony. Azzal, hogy az iskolák prioritásként kezelik a mellékhelyiségek tisztaságát, demonstrálják a diákok egészsége és jólléte iránti elkötelezettségüket.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) adatai szerint a jelentős karbantartási elmaradással nem rendelkező iskolákban 1000 tanulónként átlagosan 4-5 diákkal magasabb a napi átlagos látogatottság, és 1000 tanulónként 10-13 diákkal alacsonyabb az éves lemorzsolódási arány.
Együttműködési erőfeszítések és oktatás
Az iskolák tisztaságának fenntartása valamennyi érdekelt fél közös erőfeszítéseit igényli. Az igazgatóknak, a tanároknak, a diákoknak és a személyzetnek együtt kell működniük a tiszta környezet megteremtése és fenntartása érdekében. Emellett a higiéniai gyakorlatokról szóló oktatási programokat kell végrehajtani, amelyek a megfelelő kézmosási technikákra és a betegségmegelőzéssel kapcsolatos tudatosság előmozdítására összpontosítanak. A megfelelő kézhigiénés gyakorlatok ösztönzése segíthet csökkenteni a betegségek terjedését az iskolai közösségen belül – ez a COVID-19 világjárvány idején vált még fontosabbá, és most, az endémiás szakaszban is hangsúlyos. Bevált gyakorlat az érdekes és könnyen érthető feliratok elhelyezése. A tisztaság kultúrájának előmozdításával az iskolák élethosszig tartó higiéniai szokásokat alakíthatnak ki, és hozzájárulhatnak közösségük általános egészségéhez.
Ahogy egy szintén 2023. augusztusi, ugyancsak a Cmmonline-on megjelent cikk megjegyzi, a „vissza az iskolába” azt is jelenti, hogy visszatérünk a kórokozókhoz, ezért a szakértő azt javasolja, hogy a diákokat és a tanárokat lássák el kézfertőtlenítővel, hogy kényelmesen elpusztíthassák a kórokozókat anélkül, hogy kimennének a mellékhelyiségbe. Meg is nevez 5 kulcsfontosságú tényezőt a kézfertőtlenítők biztonságos és hatékony működéséhez:
– Válasszon alkohol alapú változatot!
– Győződjön meg róla, hogy megfelelő fedést biztosít-e!
– Keresse azokat, amelyeknek az összetevői támogatják a bőr egészségét!
– Keressen illatanyagmentes terméket!
– Győződjön meg róla, hogy kellemes-e a használata!
Miben különbözik a különböző oktatási szintek létesítménygazdálkodása?
Az oktatási intézmények üzemeltetése jelentős mértékben eltérhet attól függően, hogy az intézmény milyen szintű oktatást nyújt: általános, középfokú vagy felsőfokú. Minden szintnek megvannak a sajátosságai és azok a kihívások, amelyekre a facility managementnek figyelemmel kell lennie. Ahogy egy júliusi cikk szerzője szemléletesen megfogalmazta: nedves papírtörlő a plafonra tapadva, graffiti a WC-fülkéken, pocsolyák a padlón a piszoár körül – úgy hangzik, mint egy tipikus nap egy iskolagondnok életében. A tanulók életkorától függően iskolánként eltérőek a problémás területek.
– Általános iskolák
Általános iskolák esetében gyakran az üzemeltetés középpontjában a gyermekek biztonsága, az oktatási környezet megfelelő működése és a pedagógusok hatékony munkavégzése áll. A kisebbek számára megfelelő, inspiráló és biztonságos környezet kialakítása kiemelt fontosságú. Az üzemeltetésnek figyelnie kell a tisztaságra, a tantermek berendezésére, a sportlétesítményekre és az esetlegesen szükséges óvintézkedésekre, például a balesetvédelem terén.
– Középfokú iskolák
A középfokú iskolákban az üzemeltetés összetettebb lehet. Az iskolák számos, eltérő jellegű területen működnek, mint például a különböző tantárgyak oktatásához szükséges helyiségek, laboratóriumok, sportkomplexumok és művészeti létesítmények. Az üzemeltetésnek ezen területek speciális igényeit is figyelembe kell vennie. Emellett a diák- és tanárközösség igényeinek kielégítése is fontos, ideértve a rendezvények, előadások és kulturális események kiszolgálását is.
– Felsőfokú intézmények
Az egyetemek és főiskolák gyakran nagy területű kampuszokkal rendelkeznek. Ezeknek az intézményeknek az üzemeltetése még összetettebb lehet, beleértve az oktatási épületeket, kutatólaboratóriumokat, kollégiumokat, étkezdéket és sportlétesítményeket. Itt általában jelentős mennyiségű hallgatót és személyzetet szolgálnak ki, ezért az infrastruktúra fenntartása és az erőforrások hatékony kezelése kritikus. Emellett a fenntarthatóság és az energiatakarékosság is fontos szempont.
A Cleaning & Maintenance Management magazin január/februári számában külön írás foglalkozott az iskolai tisztaság kérdésével, és fel is sorolt 10 fejlesztési lehetőséget, amelyek hozzájárulhatnak az egészségesebb és tisztább iskolákhoz:
- Kedvesen és tisztelettel bánjon az emberekkel!
- Szánjon időt a helyzet felmérésére!
- Dolgozzon ki tervet a létszámhiányra és a hiányzásokra!
- Javítsa a felvételi gyakorlatot!
- Használja az integrált takarítási rendszereket!
- Kövesse nyomon és fejlessze a szerszámok tisztítását és az eszközök karbantartását!
- Csökkentse a keresztszennyeződéseket!
- Korszerűsítse eszközeit!
- Fejlesszen ki egy feszes munkaköri leírást és szolgáltatási szintet!
- Szervezzen képzést és tanúsítást a gondnokságon dolgozóknak!
Ha úgy érzi, egyedül nem képes vagy nem akar megbirkózni ezekkel a feladatokkal, akkor bízza ezt külső szakemberekre! Például a BIG-HAUSE Kft. készséggel áll az Ön rendelkezésére.
Összességében elmondhatjuk, hogy a tiszta (és karbantartott) iskolák a tanulási folyamat létfontosságú részét képezik. A legtöbb ember jobban működik tiszta, barátságos környezetben, és ez alól a tanulók sem kivételek. Mivel az iskolák a COVID-19 világjárvány utóhatásai közepette a tisztaság fenntartására törekszenek, nem csoda, hogy a higiénikus épületek és tantermek vonzóbbnak és hívogatóbbnak tűnnek, mint a kevésbé tiszták és rosszul üzemeltetettek. Nemcsak az alkalmazottak és a tanulók érzik jobban magukat egy tiszta és egészséges környezetben, hanem a szülők is nyugodtak, ha tudják, hogy gyermekeik higiénikus helyiségekben tartózkodnak nap mint nap.
A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2023. augusztus 29.
Educational institutions and facility management
With the start of the school year approaching, ensuring a clean and healthy school environment is also a top priority. By implementing basic facility management practices such as thorough daily cleaning, proper sanitizing protocols, indoor air quality maintenance, and special attention to restrooms, schools can create a safe and conducive learning environment for students and teachers alike. Each educational level has its own characteristics and operational needs to which FM must adapt. Health, safety, efficiency and the promotion of the student/teacher experience are all important considerations in proper operation. And this is regardless of whether these tasks are carried out by in-house staff or by an external service provider.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Minél sterilebb egy háztartás, annál inkább szenvednek a lakói az allergiától és egyéb autoimmun betegségektől.” (Giulia Enders)
A hét blogbejegyzése: A beszerzés jövője
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!