Facility/Property management blog

Zöldmosás

Zöldmosás a facility managementben


A zöldmosás (greenwashing) kifejezés egy olyan vállalati magatartást takar, amellyel megkísérlik megőrizni és bővíteni piacaikat azzal, hogy a környezet barátaiként és a szegénység felszámolásáért folytatott harc vezetőiként mutatják be magukat, de valójában nem feltétlenül felelnek meg ezeknek a kritériumoknak. A zöldmosás elleni küzdelem a takarítóiparban például olyan intézkedéseket és elkötelezettségeket jelent, amelyekkel a vállalkozások igyekeznek elkerülni ezt a gyakorlatot, és valódi környezetvédelmi intézkedéseket hoznak. Miért fontos a greenwashing felismerése az ingatlanok tulajdonosai számára, melyek a zöld tisztítás valódi ismérvei? – ilyen és hasonló kérdésekre keres választ a mostani blogbejegyzésünk.


A zöldmosás, zöldre mosás (greenwashing) jelensége egyre inkább előtérbe kerül a fenntarthatóság iránti növekvő igényekkel párhuzamosan, amelynek során vállalatok és szervezetek pozitív környezeti imázst próbálnak kialakítani, miközben valójában minimális vagy semmilyen valós változást nem hajtanak végre. Magát a kifejezést egy amerikai környezetvédő, Jay Westerveld használta először 1986-ban, azon szállodák tisztességtelen gyakorlatát leírva, amely egyszerű költségcsökkentésből arra ösztönözte a vendégeket, hogy a törölközőváltások gyakoriságát csökkentsék. Ugyanakkor úgy tartjuk, hogy maga a gyakorlat az 1960-as évekre nyúlik vissza, amikor a Westinghouse Electric Company nukleáris energia részlege egy sor hirdetést közzé, amelyek azt állították, hogy atomerőművei tiszták és biztonságosak.

Egy veszélyesen manipulatív módszer, amelynek célja a társadalmi és fogyasztói elvárások kihasználása. Az ESG-erőfeszítések bizonyításának igénye ugyanis számos vállalatnál vezetett olyan környezetvédelmi állítások megfogalmazásához, amelyekről kiderült, hogy hamisan állítottak bizonyos dolgokat. Egy 2020-as uniós felmérés szerint a környezetvédelmi termékekre vonatkozó állítások 53%-a „homályos, félrevezető vagy megalapozatlan, míg 40%-a „teljesen megalapozatlan”. Sajnos a takarítóipar, sőt a zöld tisztítóipar sem kivétel ez alól.

A félrevezető információk ugyanúgy származhatnak globális vagy regionális vezető vállalatoktól, mint az iparág újoncaitól. Míg egyes állítások könnyen beazonosíthatók, létezhetnek olyan adatok, amelyek csak részben nem felelnek meg a valóságnak, de olyanok is, amelyeket maguk az információ-források is hitelesnek tartanak.

A Servicon írására alapozva jelent meg július 12-én egy a mostani blogbejegyzésünk apropójául szolgáló cikk a Cleanlink.com-on, amely segíthet akár Önnek is a zöldmosás azonosításában és elkerülésében.

Három tipp a buktatók elkerülésére:

1. Érdeklődjön az új technológiákról!

Az elmúlt években új technológiák megjelenésével számos tisztítási gyakorlat sokkal kevesebb vizet, vegyszert vagy károsanyag-kibocsátást igényel, mint a berendezések vagy eszközök korábbi változatai. Ezek az új fejlesztések, jelentősen csökkenthetik a szénlábnyomot, vagy akár teljesen megszüntethetik azokat. Ha azonban az adott vállalat nem alkalmazza ezeket a technológiákat, jó esély van arra, hogy állításuk a zöldmosás kategóriájába esik.

2. Ellenőrizze a címkéket és tanúsítványokat!

Megfelelő kutatás nélkül a végfelhasználó/megrendelő becsapható egy olyan „tanúsítvánnyal”, amelyet még nem hagytak jóvá, vagy akár nem is létezik. Annak érdekében, hogy ellenőrizze, hogy az adott termék valóban környezetbarát, keresse/kérje el annak biztonsági (CE-jelölés), hatékonysági, környezetvédelmi tanúsítványait, esetleg a szolgáltató minőségbiztosítási rendszer tanúsítványát (pl. ISO 9001, 14001, 14000), környezetvédelmi címkéit (pl. Cradle-to-Cradle, Energy Star)! Napjainkban az Európai Unióban több mint 200 „ökocímkét” használnak.

3. Keresse az adatokat!

Egyes termékek értékesítését igen erős, „zöldbarát” marketinggel támogatják meg. Legyen szó újrafelhasználható vízről vagy súrológépekről, amelyek „50 százalékkal kevesebb vizet igényelnek, mint a hagyományos társaik”, a felhasználónak/döntéshozónak ügyelnie kell arra, hogy ezek az állítások mennyire jogosak. Fogjunk gyanút, ha a vállalat vagy a gyártó nem rendelkezik ellenőrizhető adatokkal, amelyek alátámasztják e funkciók állításait! Amennyiben nem áll rendelkezésre valamilyen vonatkozó kutatás, akkor a fenntarthatóság javításának bizonyítéka nélkül az állításuk csak spekuláció. A zöld termékek mibenlétének meghatározásával (pl.) az Air Quality Sciences Inc. tanulmánya foglalkozik.

Az Envirofluid.com szerint az az igazi zöld termék, amelyik:

– nem mérgező az emberi vagy a vízi élővilágra
– biológiailag könnyen lebomlik (60-70% 28 nap alatt biológiailag lebomlik)
– kőolajvegyületektől mentes
– a hígított termék 1 tömegszázaléka alatti VOC-szintet tartalmazhat
– jól működik forró víz használata nélkül is
– ideális esetben a pH-értéke 2,5 és 12 között van
– nem tartalmaz fehérítőt, foszfátot, nehézfémeket, maró anyagokat és egyéb mérgező és veszélyes vegyi anyagokat

Miért fontos, hogy egy ingatlan tulajdonosa vagy property manager felismerje a zöldmosást?

A zöldmosással hirdetett termékek és szolgáltatások reklámjai általában olyan állításokat tesznek, amelyekkel a termék környezetbarátságát vagy fenntarthatóságát hangsúlyozzák. Azonban ezek az állítások gyakran félrevezetőek vagy teljesen hamisak lehetnek. Ha valaki megbízik ezekben az állításokban, akkor téves információk alapján hoz döntést, ami nemcsak pénzkidobást eredményezhet, hanem a környezeti hatásokat sem fogja valóságosan csökkenteni.

1. Környezeti hatások elkerülése

Ha valaki a zöldmosással hirdetett terméket vagy szolgáltatást választja a környezetbarát alternatívák helyett, akkor nem tesz eleget a valódi fenntarthatósági céloknak. Azáltal, hogy megtévesztő reklámok alapján dönt, nem támogatja a valódi fenntartható termékek és gyártók fejlődését, és a valós környezeti előnyöket sem éri el.

2. Társadalmi befolyás csökkenése

Ha a fogyasztók elhiszik a zöldmosással hirdetett termékek reklámját, az csökkentheti a vállalatok felelősségteljes magatartására gyakorolt társadalmi nyomást. A vállalatok, amelyek kihasználják a zöldmosást, nem érzik majd a valós következményeket, és ezáltal kevésbé lesznek motiváltak a fenntarthatóságra való áttérésre.

3. Pénzkidobás

A zöldmosással hirdetett termékek általában magasabb áron kerülnek forgalomba, mint a hasonló termékek, amelyek valóban fenntarthatóak vagy környezetbarátok. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók több pénzt fizetnek olyan termékekért, amelyek nem tartalmazzák az ígért előnyöket. Ez pénzkidobáshoz vezethet, és elvonja a figyelmet a valóban fenntartható alternatívákról, amelyek a pénzt és az erőforrásokat a helyes célokra fordítanák.

4. Jogszabályi követelmények

Az ingatlan tulajdonosainak és a property managernek ismerniük kell a zöldmosásra vonatkozó törvényeket és kötelezettségeket, hogy megelőzzék az ilyen tevékenységekhez való hozzájárulást. Van, ahol a zöldmosás bűncselekménynek minősül, amelyet a pénzmosásra és a terrorizmus finanszírozására vonatkozó törvények tiltanak. Magyarországon a versenyhivatal akár eljárást is indíthat az adott cég ellen, amelynek következtében jelentős pénzbírságot szabhat ki.

Az Unióban a zöld állításokról szóló idei irányelv nem hoz létre egységes, az egész EU-ra kiterjedő címkét, és nem tiltja be a már meglévőket. Ezek helyett harmonizálni kívánja a már meglévő környezeti címkékre vonatkozó követelményeket. A vállalatoknak nem kötelező alkalmazniuk valamelyiket, amennyiben viszont ez teszik, akkor (majd) ezt az irányelvet kell követniük. Azokat, akik figyelmen kívül hagyják a szabályokat, és kitartanak az eddigi „zöldmosási” gyakorlatuk mellett, büntetések fenyegetik, például pénzbírságok, a bevételek elkobzása és a közbeszerzésekből való ideiglenes kizárás.

5. Megbízhatóság és hitelesség

Az ingatlanpiac és a bérbeadók számára fontos, hogy az üzleti tevékenységet tiszta és tisztességes módon folytassák. Ha az intézményért felelő vezető kapcsolatba kerül a zöldmosással, az alááshatja a vállalkozás hitelességét és megbízhatóságát. Ez a jövőbeli üzleti lehetőségeket és partnereket is befolyásolhatja.

6. Felelősség és etikai kötelezettségek

Az ingatlan tulajdonosainak és a property managereknek felelősséget kell vállalniuk azért, hogy üzleti tevékenységüket törvényes és etikus módon folytatják. A zöldmosás elkerülése az etikai kötelezettségek része, mivel ez segít abban, hogy ne járuljanak hozzá az illegális tevékenységekhez, és a jogállamiság alapelveit tartsák tiszteletben.

A „valódi” zöld takarítás vagy fenntartható takarítás olyan módszer, amelyben a környezeti hatások minimalizálása és az egészségesebb, fenntarthatóbb környezet létrehozása a fő cél. A hagyományos takarítási módszerek és anyagok gyakran káros vegyi anyagokat és erőforrásokat használnak, amelyek negatív hatással lehetnek mind az emberekre, mind a környezetre.

A zöld takarítás során a következő alapelvek vezérlik a tevékenységet:

1. Környezetbarát tisztítószerek használata

A zöld takarítás során olyan természetes vagy biológiailag lebomló tisztítószerek használata javasolt, amelyek nem tartalmaznak káros vegyi anyagokat, foszfátokat vagy nehézfémeket. Ilyen tisztítószerek például az ecet, a citromlé, a szódabikarbóna vagy a természetes növényi alapú tisztítószerek.

2. Újrahasznosítás és hulladékkezelés

A zöld takarítás során nagy hangsúlyt kell fektetni az újrahasznosításra és a hulladék minimalizálására is. Például a tisztítás során keletkező papírhulladékot, műanyag palackokat vagy csomagolóanyagokat külön lehet gyűjteni és újrahasznosítani.

3. Fenntartható eszközök és felszerelések használata

A zöld takarítás magában foglalja a környezetbarát eszközök és felszerelések használatát is. Ez lehet például újrahasznosítható mikroszálas kendők vagy mopok, természetes sörtéjű seprűk, bambusz fogantyúval ellátott kefék stb.

4. Az energiával és vízzel való pazarlás csökkentése

A fenntartható takarítás során fontos az energia- és vízfogyasztás minimalizálása. Ez magában foglalhatja az energiahatékony tisztítógépek használatát, de a facility management témakörében a világítás kikapcsolását az inaktív területeken, valamint a víztakarékossági intézkedések alkalmazását, például víztakarékos csapok, zuhanyfejek, WC-k használatát.

Ebből kifolyólag a greenwashing egy professzionális takarító szolgáltató esetében az alábbi területeken jelentkezhet például:

1. Tisztítószerek és technológiák

A takarítási vállalkozás állítja, hogy kizárólag környezetbarát tisztítószereket és technológiákat használ, amelyek kevésbé károsak a környezetre. Azonban valójában továbbra is használják a hagyományos, környezetre káros vegyi anyagokat, és csak néhány esetben alkalmaznak valóban környezetbarát alternatívákat.

2. Hulladékkezelés

A szolgáltató állítja, hogy rendelkezik hatékony hulladékkezelési rendszerrel, amely minimalizálja a keletkező hulladékot, és fenntartható módon kezeli azt. Azonban valójában a vállalkozás nem tesz megfelelő intézkedéseket a hulladék újrahasznosítására vagy a keletkező hulladék mennyiségének csökkentésére.

3. Zöld tanúsítványok és logók használata

A takarítási szolgáltató hivatkozik különböző zöld tanúsítványokra és logókra a marketing anyagaiban vagy a weboldalán, amelyek azt sugallják, hogy környezetbarát módon működik. Azonban ezek a tanúsítványok vagy logók lehetnek hamisak vagy alacsony szintű elvárásoknak is megfelelhetnek, és nem bizonyítják a valódi környezetvédelmi intézkedéseket vagy elkötelezettséget.

A zöld tisztításról bővebben olvashat például a Greenthatlife.com oldalán.  Jóllehet már helyenként e blogbejegyzésben is érintettük, de a facility managementnek a takarításon kívüli területeit is érintő zöldmosásra még minden bizonnyal visszatérünk.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2023. július 18.

Greenwashing in facility management

The term greenwashing covers corporate behavior in which they attempt to preserve and expand their markets by presenting themselves as friends of the environment and leaders in the fight against poverty, but in reality they do not necessarily meet these criteria. The fight against greenwashing in the cleaning industry, for example, means measures and commitments by which businesses try to avoid this practice and take real environmental protection measures. Why is it important to recognize greenwashing for property owners, what are the real criteria for green cleaning? – our current blog entry seeks answers to such and similar questions.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Egy szürke irodaházban sem annyira nyomasztó és ordító a magány, mint amilyen egyeseknek egy vidám nyaralóhelyen lehet.” (Kordos Szabolcs)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás