Facility/Property management blog
Graffiti és létesítménygazdálkodás, avagy Banksytől a feláldozható bevonatig
A graffiti, mint művészeti forma, hosszú ideje jelen van városainkban. A graffiti művészek gyakran használják a lakóövezeteket és az ipari környezetet vászonként, hogy kifejezzék gondolataikat, érzéseiket és nézeteiket. Ugyanakkor a falfestmények gyakran jelentenek problémát a facility management számára, mivel eltávolításuk időigényes és költséges tevékenység. A létesítménygazdálkodás általános feladata, hogy biztosítsa az épületek és az infrastruktúra megfelelő takarítását, működését és karbantartását, ugyanakkor a művészet bevonása a facility managementbe új lehetőségeket teremthet a városi tervezésben.
Banksy-kiállítás nyílik május 3-án Budapesten – adta hírül számos hazai médium, köztük például a Kultura.hu. A világ leghíresebb „láthatatlan” graffitiművészének The World of Banksy – Az utca a festővásznam elnevezésű tárlatát már több nagyvárosban is bemutatták, és a fővárosi bemutatkozás után folytatja az útját Velencébe, Nápolyba és New Yorkba. A tárlaton graffitik, fényképek, videóinstallációk, lenyomatok, olyan egyedi darabok láthatók, amelyeket kifejezetten erre a kiállításra reprodukáltak és gyűjtöttek össze.
A világ városai tele vannak falakra és más felületekre firkált graffitikkal, amelyek némelyike nem csak az alkotójuk szerint éri el a művészi színvonalat. Ezt felismerve kezdett – a National Geographic február végi tudósítása szerint – hatalmas vállalkozásba az Art UK, digitalizálják az Egyesült Királyságban feltalálható ilyen műalkotásokat, így őrizve meg azokat a jövő számára.
A falfestmények világa előttünk, facility managementtel foglalkozók előtt sem ismeretlen. A falfirka a magyar büntető törvénykönyv szerint „festékszóróval, filctollal vagy bármilyen más felületképző anyaggal létrehozott képi, grafikus vagy szöveges felületbevonat, amely nem a vagyontárgy rendeltetésszerű használatához szükséges.” A graffiti mindig is problémát jelentett a kormányzati szervek és a magánszemélyek számára egyaránt. Csak az Egyesült Államokban a graffiti alapú vandalizmus felszámolása már most is több milliárd dollárba kerül évente. És miközben a városi önkormányzatok, az épülettulajdonosok és a közösségek együttműködnek a megfékezésében, az a tény, hogy továbbra is terjed a közterületeken, azt jelenti, hogy eltávolításuk egy rendszeres és szükséges szolgáltatás.
Bár a graffiti minden emberi kultúrában és a történelem folyamán végig jelen van, a falfirka, ahogyan ma ismerjük, New Yorkban kezdődött az 1960-as évek végén. A mozgalom „writing” néven volt ismert. Azzal kezdődött, hogy a kölykök a nevüket írták fel a falakra és a vonatokra. Ez később egy olyan játékká alakult át, hogy ki tud a legtöbbet „fent” („up”) lenni (vagyis kinek a neve vagy „tag”-je volt a legtöbb helyen látható). Ahogy az „írás” egyre népszerűbbé vált, az „íróknak” egyre kreatívabbá kellett válniuk, hogy észrevegyék és kitűnjenek. Maga a graffiti az amerikai angolba érkezett olasz jövevényszó, a graffito „firkálás” szó többes száma, a graffio „karcolás, firkálás” kicsinyítő képzős alakja, s a graffiare „firkálni” szóból ered.
A városi környezetekben a graffiti gyakran megosztó téma. Néhányan művészi kifejezésnek látják, mások viszont vandalizmusnak tekintik. Ez a konfliktus rámutat a közterek kezelésének fontosságára és a facility management szerepére a városi élettér fenntartásában és fejlesztésében.
Először is, fontos megérteni a graffiti természetét és jelentését. Bár sokan csak a falakról és épületekről le nem mosható festékfoltokként látják, a graffiti valójában egy olyan művészeti forma, amely az utcák és a városi környezet sajátos megnyilvánulása. Egyes graffitik megjelenítik a közösségi identitást, politikai üzeneteket hordoznak, vagy csak egyszerűen a kreativitást és az önkifejezést tükrözik. Ezek a művek lehetnek vitathatatlanul vonzók, és hozzájárulhatnak egy város kulturális sokszínűségéhez és egyediségéhez.
Ugyanakkor a graffiti jelensége komoly kihívást jelent a facility management számára is. Az illegális festészet nemcsak rontja az épületek megjelenését, de jelentős költségeket is jelent a takarításban és a helyreállításban. Emellett a vandalizmus érzete nem csak fizikai, hanem pszichológiai hatással is lehet a közösségekre, rombolva a biztonság és a közbizalom érzetét.
A létesítménygazdálkodás feladata ezen a területen az, hogy egyensúlyt teremtsen a graffiti elleni küzdelem és a művészeti kifejezés támogatása között. Ehhez több megközelítést is alkalmazhat.
1. Megelőzés
Először is fontos szerepet játszik a megelőzés. Az épületek és közterek tervezésénél figyelembe kell venni a graffiti elleni védelem szempontjait. Olyan anyagokat és bevonatokat lehet alkalmazni, amelyek könnyen tisztíthatók, vagy amelyek ellenállnak a festékeknek. A graffiti elleni bevonatokat úgy alakították ki, hogy a grafikák könnyen, az aljzat károsodása nélkül legyenek eltávolíthatók. Az ilyen bevonatoknak két típusa van: beáldozható (sacrificial) és tartós.
Beáldozható bevonatok
A beáldozható antigraffiti bevonat valójában egy (általában egykomponensű) átlátszó bevonat, amelyet a színes bevonat fölé visznek fel, hogy egy tiszta védőréteget hozzanak létre, hasonlóan az autófényezés átlátszó bevonatához. Ha a tiszta bevonat fölé graffitit írnak, a tiszta bevonatot a graffitivel együtt nyomómosással vagy kézi súrolással eltávolítják. Így a színes bevonat tiszta és sértetlen marad. Ezért nevezik beáldozható bevonatnak. Az ilyen bevonatok nem sárguló akrilból készülnek, és egy leválasztó anyagot tartalmaznak, amely megkönnyíti eltávolításukat. A beáldozott bevonatok általában gazdaságosabbak, mint a tartós graffiti elleni bevonatok. A tisztítás és egy újabb beáldozható bevonat felhordása után azonban a kezdeti költségelőnyök eltűnnek.
Tartós bevonatok
A tartós graffitiellenes bevonatok a szín- és graffitiellenes bevonat kombinációját alkotják, gyakran vízbázisúak, és egyszeri felvitelre szolgálnak. A tartós bevonatok általában kopás- és időjárásállóak, nem sárgulnak, valamint leválasztószerként működnek, megakadályozva a falfirka tartós megtapadását. Egyes bevonatok esetében a festéket erős oldószerekkel vagy a graffitiellenes bevonat gyártója által biztosított speciális eszközzel kell eltávolítani.
Emellett a megfelelő megvilágítás és a térfigyelő kamerák telepítése is segíthet megelőzni a vandalizmust.
2. Gyors reagálás és helyreállítás
Fontos a gyors reagálás és a helyreállítás is. Amennyiben mégis graffiti jelenik meg, azonnal el kell távolítani, hogy ne hagyjon helyet további vandalizmusnak és ne legyen másoknak ösztönző hatású. A hatékony tisztítási és helyreállítási eljárásokkal a facility management csökkentheti a károkat és minimalizálhatja a költségeket.
A graffitik tisztítása sok időt, erőfeszítést és erőforrást igényel, ezért sok közösség és vállalkozás olyan cégeket alkalmaz, amelyek erre a feladatra szakosodtak. A vállalatok számára ez értékes módja lehet a vállalkozás diverzifikálásának, mivel valószínűleg már sok szükséges eszközzel és felszereléssel rendelkeznek.
A Cleanfax.com egyik 2020-as cikke három főbb módszert mutat be a graffitik tisztítására.
Magasnyomású mosás
A professzionális graffiti-tisztítók leginkább a víznyomás erejével próbálják eltávolítani a sértő „műalkotásokat”. Egy magasnyomású mosóval a kezükben valóban sikerül megtisztítaniuk a graffitiket a különböző felületekről, különösen a frissen felhordottakat. A szakemberek ügyelniük kell arra, hogy a szórópálcát közel tartsák a felülethez, a magasnyomású mosó permetét pedig ferdén tartsák. Ezáltal a víznyomás hatékonyabban tudja lecsipkedni és „lehámozni” a graffitit. Néha a falfirka olyan makacsul megmarad, hogy a sima víznyomás nem elegendő az eltávolításához. Ezekben az esetekben nincs más választás, mint a keményebb módszerek alkalmazása.
Oldószerek és más termékek használata
A graffitik eltávolítása hatékonyan elvégezhető a könnyen hozzáférhető oldószerek használatával is. Ezek az oldószerek általában folyadékok, és egy másik anyag, például festék feloldásával működnek. Ha oldószereket használ a falfirka eltávolításához, fontos, hogy a helyzetnek megfelelőt válasszon. Tégla-, cement- vagy betonfelületeken lévő graffiti esetén egy extra erős festékeltávolítónak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy működjön. Általában időt kell adni neki, hogy aktiválódjon, és ha ez megtörtént, az érintett felületről egy erőteljes vízsugárral történő leöblítéssel végleg el lehet távolítani a falfestést.
A hosszabb ideje a falon lévő graffitik esetében a terpentin a megfelelő oldószer. Nagyon jó a régi, megkeményedett festék eltávolítására. A friss graffiti viszont az ásványi alkohol (amelyet fehér alkoholnak, „white spiritnek” is neveznek) segítségével távolítható el hatékonyan. Ezeket kifejezetten a terpentin helyettesítésére gyártják, és a szaguk kevésbé bántó. A zsírkrétával készített graffitikkel teli felületek esetében a legjobb megoldás a naftalin, amely illékonyabb és erősebb oldószer, mint az ásványi alkohol. Az anyagot használva a szakembereknek légzőmaszkot és gumikesztyűt kell viselniük.
A festékszóróval festett graffitik esetében a leghatékonyabb oldószer a lakkhígító. Ez a legtöbb festékkel is hatékonyan működik, még a már megszilárdult festékekkel is; műanyag és vinil felületekhez azonban nem alkalmas, mivel azokat felpuhíthatja. A szakemberek gyakran használnak oldószereket a magasnyomású mosókkal együtt. Ha oldószert használnak, majd nyomásmosóval öblítik, ügyelniük kell arra, hogy alacsony, általában 80 körüli PSI értéket használjanak. Ennek oka az, hogy az alacsonyabb nyomás segítségével az oldószer vagy vegyszer hatékonyabban jut el a tisztítani kívánt felületre. Ha magasabbra állítják a PSI értéket, akkor a graffitieltávolító vegyszerek mélyebbre hatolásával a felületet elszíneződhet.
Homokfúvás
A leggyorsabb módja a graffitik eltávolításának a homokfúvás. Ez egy durvább tisztítási módszer, amelyre a legkeményebb esetekben lehet szükség. Ahogy a neve is mutatja, a homokfúvás során homokot vagy más csiszolóanyagot juttatnak a festett felületre. A folyamat, amelyhez víz használata szükséges egy homokfúvó berendezéssel felszerelt mosógépben, eltávolítja a festéket a felületről. Bár a homok a homokfúvás leggyakoribb közege, a felülettől és az eltávolítandó festék vagy szennyeződés súlyosságától függően más közegek, például acélszemcse, acélsörét, rézsalak és porított csiszolóanyagok is szóba jöhetnek.
A homokfúvás használható a graffiti eltávolítására olyan felületekről, mint a fém, beton, falazat, tégla és fa; azonban óvatosan kell eljárni, ha téglán, fán vagy régi kövön használjuk, mert eróziós hatása felgyorsítja a porózus felületek romlását. Lehet, hogy egy durva módszer, de amíg a megfelelő felületen, a megfelelő közeggel végzik, hihetetlenül hatékony eljárás bármely felület eredeti állapotának visszaállítására.
Bármilyen módszerrel is történik az eltávolítás, a hulladékra és a keletkezett szennyvíz elvezetésére fokozottan oda kell figyelni!
Az innováció persze ezen a területen sem áll le. Például a Washington State Standard március végi írása szerint a légi drónok bevonásával megvalósuló újszerű megközelítés átalakíthatja a graffitik kezelését az állam autópályáin. A kezdeményezésre az állam törvényhozói által elfogadott jogszabály nyomán kerül sor, akik 1 millió dollárt különítettek el egy közlekedési minisztériumi kísérleti programra, amelynek célja a graffitik eltávolításának új módszereinek kidolgozása. A program, amelyet elsöprő támogatással fogadtak el, arra irányul, hogy a közúti infrastruktúrát, köztük a táblákat, falakat és hidakat, megtisztítsák a festéktől. A megoldás egyik irányát a dróntechnológia jelentheti.
3. Művészeti kezdeményezések támogatása
Mindezek mellett fontos a közösségi együttműködés és a művészeti kezdeményezések támogatása is. Meg lehet találni az egyensúlyt a graffitik eltávolítása és az ihletett utcai művészet ösztönzése között. A falfestmények és az utcai művészet gazdagítja a városrészeket azzal, hogy kreativitást, sokszínűséget és vizuális érdeklődést visznek a betondzsungelbe. A közösségi programok és a „legális” graffiti falak létrehozása lehetőséget ad a helyi művészeknek, hogy kreativitásukat szabályozott körülmények között fejezzék ki, miközben csökkentik az illegális festéssel járó károkat. Ezek az intézkedések nemcsak a városi környezetet javítják, hanem erősítik a közösség összetartását és identitását is.
Mint láthatta, a graffiti és a facility management kapcsolata bonyolult és sokszínű. A kihívásokat csak a megfelelő megközelítések és stratégiák alkalmazásával lehet kezelni. A közösségi részvétel, a megelőzés, a gyors reagálás és a kreatív megoldások összehangolt alkalmazása lehetővé teheti a városi környezet fenntartható és élhető fejlesztését.
A címlapkép forrása: Pixabay.com
Közzététel: 2024. április 30.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!
Graffiti and facility management, or from Banksy to the sacrificial coating
Graffiti as an art form has been present in our cities for a long time. Graffiti artists often use residential areas and industrial environments as canvases to express their thoughts, feelings and views. However, murals often pose a problem for facility management as their removal is a time-consuming and costly activity. Facilities management has a general responsibility to ensure the proper functioning and maintenance of buildings and infrastructure, but the inclusion of art in facilities management can create new opportunities for urban design.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „A kritikusok szerint az ember nem lehet komoly művész úgy, hogy közben műszaki képzettséggel is rendelkezik.” (Kurt Vonnegut)
A hét blogbejegyzése: Mit lehet tenni egy épület részleges kihasználtsága esetén?
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!