Facility/Property management blog

Facility management szoftver 

A mesterséges intelligencia „már a spájzban van”


A mesterséges intelligencia itt van, és itt is marad. Már eddig is kiderült, hogy az ismétlődő feladatok magas színvonalú és gyors elvégzésével javíthatja az ügyfélélményt. Azt is tudjuk, hogy ez a property- és facility managerek illetve az általuk vezetett munkavállalók tevékenységére is hatással van, mivel mostantól több idejük marad arra, hogy olyan összetettebb feladatokra összpontosítsanak, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy kihasználják képességeiket. Lehet ezt egy másik szintre emelni? Valószínűleg igen. A mesterséges intelligencia már most is bizonyítja a benne rejlő lehetőségeket, és a technológia folyamatosan fejlődik.

„Az oroszok már a spájzban vannak!” mondat szállóigévé vált a Keleti Márton által rendezett A tizedes meg a többiek című fekete-fehér magyar filmvígjáték 1965-ös bemutatóját követően. Többek között arra utal, hogy a közelünkbe ért az, aminek bekövetkezte várható volt. Ez a mondat jutott eszünkbe akkor, amikor elolvastuk a Facility Management Journal (FMJ) május 14-i cikkét a CAFM (Computer Aided Facility Management – számítógéppel támogatott létesítménygazdálkodás) sarokköveiről. 

Szerzője szerint a technológiai innováció – beleértve a mesterséges intelligenciát (MI), a dolgok internetét (IoT) és a mobilalkalmazásokat – üteme akár nyomasztó is lehet. Vegyük például az intelligens technológiák körüli pezsgést! Az IoT-érzékelőktől kezdve, amelyek az energiahatékonyság átalakításához szükséges információkat nyújthatnak, a teljes épületinfrastruktúra intelligens kezelését ígérő MI-megoldásokon át a különböző kisebb alkalmazásokig, amelyek átalakítják például az alkalmazottak helyiség- és parkolóhely-foglalásának módját, számtalan megoldás áll a létesítménygazdálkodási szakemberek rendelkezésekre. Ezeknek a technológiáknak bizonyosan szerepük lesz a nettó nulla kibocsátásra való törekvés támogatásában és a sokkal hatékonyabb működés megteremtésében is. Segíthetnek a munkavállalók számára nyújtott szolgáltatások nyújtásában, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a munkatársakat visszacsábítsák az irodába. Nem ezek jelentik azonban a kiindulópontot. A még mindig végtelen táblázatokkal és papír alapú folyamatokkal küszködő facility managerek számára egy alkalmazás hozzáadása vagy az IoT-be való beruházás nem fogja megoldani a legsürgetőbb problémákat. A létesítményért felelős szakembereknek egy olyan technológiára van szükségük, amely átalakítja a mindennapi hatékonyságot és eredményességet. 

Az egyik ilyen lehetőség a mesterséges intelligencia alkalmazása. A McKinsey & Company előrejelzése szerint a mesterséges intelligencia 4,4 billió dollár értéket fog teremteni a globális gazdaságban, és megváltoztatja a munka anatómiáját, az egyes tevékenységek akár 70%-ának automatizálásával növeli az egyes munkavállalók képességeit, és évente akár 3,3%-kal járul hozzá a termelékenység növekedéséhez. 

Bár a szalagcímek gyakran a holnap technológiájaként mutatják be az MI-t, az igazság az, hogy már ma is forradalmasítja a vállalkozásokat és azon belül a PM és az FM-szolgáltatókat. A lehetőségek szinte végtelenek azok számára, akik magukévá teszik ezt a megközelítést. Az MI megszünteti az ismétlődő feladatok monotonitását, lehetővé téve az alkalmazottak számára, hogy stratégiai jelentőségű kezdeményezésekre összpontosítsanak. Biztosítják a szolgáltatók számára, hogy okosabban és gyorsabban dolgozzanak, és hatalmas adatfeldolgozó képességeivel olyan elemzési lehetőségeket biztosít, amelyek valódi üzleti átalakulásra ösztönöznek. Az új technológiák már most is javítják az FM-szolgáltatásokat. A kobotok (együttműködő robotok) használata a különböző műveletekben, különösen a takarítási szolgáltatások területén máris jelentős előnyöket mutatott, és bizonyította, hogy egyszerre költséghatékony és hatékony. Ez pozitív visszajelzéseket váltott ki az ügyfelek és a munkavállalók részéről. 

Az MI és a létesítménygazdálkodás kapcsolatával már foglalkoztunk egy korábbi blogbejegyzésünkben. Most az FMJ egy másik írására támaszkodva áttekintjük a már rendelkezésre álló megoldásokat.

Néhány terület, ahol már most is hasznosítják az MI-t

Energiagazdálkodás

A National Grid adatai szerint az Egyesült Államokban a tipikus kereskedelmi létesítmények összes kiadásának átlagosan 19%-át teszik ki az energiaköltségek. Nyilvánvaló, hogy ez a nagyságrend a management figyelmét igényli, mind a költségcsökkentés, mind a környezettudatosság vonatkozásában. A mesterséges intelligencia az érzékelők és az épületirányítási rendszerek gazdag adatforrásainak felhasználásával veszi át a gyeplőt az energiafelhasználás optimalizálásában. A minták és trendek azonosításával az MI képessé teszi a létesítmények managereit arra, hogy megalapozott döntéseket hozzanak, ami jelentős költségcsökkentést eredményez az energiaszámlákon. Az épületekbe integrált új rendszerek még több ismeretet igényelnek a létesítményüzemeltetésről, valamint megkívánják a sokféle forrásból érkező adatok megértésének képességét is. 

Terület-optimalizálás

A Robin Powered Inc. 2022 Office Space Report („2022-es irodaterületi jelentés”) című tanulmánya szerint a vállalkozások 11%-a használja ki az összes tulajdonában lévő vagy bérelt irodaterületet, és közel 45%-uk használja ki a felét vagy annál kevesebbet. A kihasználatlan hely pénz- és erőforrás-pazarláshoz vezet, ezért olyan fontos a helyiségoptimalizálás. A mesterséges intelligencia az analitikai képességeit kihasználva lehetővé teszi a létesítménygazdák számára a helykihasználás finomhangolását. A kihasználtságra, a forgalmi mintákra és a használatra vonatkozó adatok vizsgálatával az MI intelligensebb döntéseket tesz lehetővé, amelyek hatékonyabb munkafolyamatokhoz, jobb helykihasználáshoz és végső soron az alkalmazottak termelékenységének növeléséhez vezetnek. 

A biztonság megerősítése

A HID „2024 State of the Security Industry Report” („A biztonsági iparág helyzete 2024”) című jelentésének készítése során a végfelhasználók 35%-a jelezte, hogy a következő három-öt évben tesztelni vagy bevezetni fog valamilyen MI-képességet, 15% pedig már most is használ MI-alapú biometriát. A mesterséges intelligencia a biztonsági műveletekben is értékes szövetségesként jelenik meg. A beléptetés-ellenőrzés, a CCTV-felügyelet, a behatolásérzékelés, a csomagok átvizsgálása és a fegyverek felismerése csak néhány példa az FM-ben alkalmazott adatvezérelt biztonsági technológiákra. Ezek az alkalmazások önmagukban is hasznosak, de a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás integrálásával továbbfejleszthetők és még intelligensebbé tehetők. A biztonsági kamerák, érzékelők és egyéb eszközök adatainak elemzésével az MI gyorsan felismeri a potenciális digitális és fizikai biztonsági jogsértéseket. A valós idejű észlelések jelentősen javíthatják a vészhelyzetekre való reagálási időt, így biztosítva a létesítmények és a bennük tartózkodók fokozott védelmét. 

Kollaboratív robotok

Az emberek és a robotok együttműködése jelenti a jövőt szinte minden iparágban. Az FM-ben az együttműködő robotokat, a kobotokat már most is használják az irodaházak és kórházak padlójának tisztítására és polírozására, és hihetetlenül hatékonyan dolgoznak. A kézzel végzett padlótisztítás óránként körülbelül 250 négyzetmétert fed le, míg a modern robotok ugyanennyi idő alatt több mint 1200 négyzetmétert képesek takarítani – és a sebességük várhatóan tovább fog nőni az ütközésfelismerő és a teljesítményt fokozó mesterséges intelligencia alkalmazásával. A robotokat már most úgy tervezik, hogy ne csak egy, hanem többféle szolgáltatást nyújtsanak. A tisztító robotok például kamerát is tartalmaznak, hogy észrevegyék és jelezzék az egyéb veszélyeket is. 

Prediktív karbantartás

Az International Society of Automation szerint világszerte évente 647 milliárd dollár veszteséget okoz a gépek leállása.  Akár a megnövekedett használat, akár az elöregedés okozza, a készülékek és berendezések hajlamosak az esetleges meghibásodásokra – és ha meghibásodnak, az többféleképpen is pénzbe kerülhet vállalkozásának. Ráadásul az otthoni munkavégzés elterjedése óta megváltozott a munkavégzés módja is, és egyre több szervezet állandósítja a rugalmas megközelítéseket. A mesterséges intelligencia-alapú FM-szoftverek képesek előre jelezni és akár meg is előzni a meghibásodásokat azáltal, hogy elemzik és értelmezik a korábbi eszközhibákra, szervizekre és munkaerőigényekre vonatkozó múltbeli adatokat, és ezen információk alapján automatikusan létrehozzák a munkamegrendeléseket, és a megfelelő beszállítókhoz irányítják azokat. Az MI előrejelző képessége nemcsak az állásidőt csökkenti, hanem a berendezések élettartamát is meghosszabbítja, ami végső soron jelentős költségmegtakarítást eredményez a javítások és cserék terén.   

A Brainboxai.com egy másfajta csoportosítása: 

  1. Fokozott működési hatékonyság az automatizálás révén
  2. Optimalizált energiagazdálkodás az energia- és költségcsökkentés érdekében
  3. Prediktív karbantartás az állásidők megelőzése érdekében
  4. Helyiségoptimalizálás a termelékenység és hatékonyság érdekében
  5. Az emberi hibák minimalizálása a műveletekben
  6. Adatvezérelt döntéshozatal mesterséges intelligencia analitikával
  7. Az adatok demokratizálása az érdekelt felek bevonása érdekében
  8. Prediktív épületirányítás a zökkenőmentes üzemeltetésért
  9. Testreszabott megoldások és folyamatos alkalmazkodás
  10. A riasztások túlterheltségének kezelése a generatív mesterséges intelligenciával. 

Természetesen a mesterséges intelligencia alkalmazása még most is csak gyerekcipőben jár, és számos más terület is van, ahol a jövőben fejlődhet. Így azok számára, akik aggódnak az MI miatt, vagy attól tartanak, hogy a technológia negatív eredményekhez vezethet, érdemes megjegyezni, hogy az MI már itt van, és máris pozitív hatást gyakorol sokak életére. Gondoljunk csak a Siri vagy Alexa esetleges jelenlétére az otthonunkban, a zsebünkben lévő okostelefonra, vagy arra, ahogyan a Spotify algoritmusa megjósolja, hogy mit szeretnénk legközelebb hallgatni. 

A mesterséges intelligencia nem csupán egy futurisztikus koncepció; ez a valóság, amely újradefiniálja azt, ahogyan a fizikai tereinket kezeljük és interakcióba lépünk velük. Nem csak az intelligens épületekről van szó, hanem a bennük élők számára nyújtott intelligensebb élményekről is.

A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2024. május 21.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!

Artificial intelligence is „already in the pantry”

Artificial intelligence is here and here to stay. It has already been shown to improve the customer experience by performing repetitive tasks quickly and to a high standard. We also know that it has implications for property and facility managers and the workers they manage, as they now have more time to focus on more complex tasks that allow them to use their skills to their full potential. Can this be taken to another level? Probably yes. AI is already proving its potential and the technology is constantly evolving.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Egyes esetekben nem csak a gyárak megtisztításáról van szó. Hanem a közeli folyók és tavak megtisztításáról is, amelyek nehézfémekkel szennyezettek.” (Ma Jun)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!