Facility/Property management blog

Múzeum

  

A múzeumok facility managementjéről


Míg más létesítmények esetében a hangsúly gyakran az épület hatékony működtetésén van, addig a múzeumok esetében kiemelt szerepet kap az értékmegőrzés, a biztonság és a látogatói élmény fokozása. A speciális facility management feladatok, mint például a környezetvédelem, az épületkarbantartás, az eseményszervezés és a katasztrófák elleni védekezés, különleges figyelmet igényelnek, hogy a múzeumok hosszú távon is megőrizhessék értékeiket és vonzerejüket. A létesítménygazdálkodási szakemberek munkája nélkülözhetetlen a múzeumok sikeres működéséhez és a kulturális örökség megőrzéséhez.

Egy múzeum sokkal több, mint egy népszerű iskolai kirándulási célpont. Lehetővé teszik, hogy a jelen találkozzon a múlttal, mivel segítenek megőrizni és megvédeni a fontos és történelmi műtárgyakat – írta december 2-i cikkében a Facilitiesnet.com.

Ezek a létesítmények segítenek áthidalni a kulturális különbségeket, mivel olyan élményeket kínálnak, amelyek nem mindig állnak széles körben a közösség tagjai rendelkezésére. Az Amerikai Múzeumok Szövetsége szerint emiatt az amerikai közvélemény rendkívül megbízhatónak tartja a múzeumokat. Mivel ezeket az intézményeket a közösségek oktatási értéknek tekintik, nagy a nyomás a múzeumok vezetőin az épületek karbantartására, annak érdekében, hogy a műtárgyak érintetlen állapotban maradjanak. Induljunk tovább ebből a gondolatból kiindulva, s tekintsünk át a BIG-HAUSE Kft. múltbeli gyakorlati tapasztalatait is felhasználva a múzeumok facility managementjével kapcsolatos néhány kérdést!

A múzeumokban a létesítménygazdálkodás célja nemcsak az épület fenntartása, hanem a gyűjtemények megőrzése, a látogatók élményének maximalizálása és a személyzet támogatása. Ezen célok elérése érdekében a múzeumok facility managementje számos speciális feladatot foglal magában, amelyek eltérnek más típusú létesítményekben végzett munkától. Ráadásul nem minden múzeumban ugyanazon tárgyak találhatóak, s értelemszerűen egy művészeti múzeumnak is más üzemeltetési igényei vannak, mint egy gyermekeknek szólónak.

A facility management kiemelt szerepe a múzeumokban

 

1. Kulturális és történelmi értékek védelme

A múzeumokban őrzött műtárgyak, régészeti leletek és művészeti alkotások gyakran egyedülállóak és pótolhatatlanok. A létesítménygazdálkodás feladata, hogy olyan körülményeket teremtsen, amelyek megakadályozzák ezek károsodását. Ez magában foglalja a megfelelő hőmérséklet és páratartalom fenntartását, a fényviszonyok szabályozását, savmentes és kémiailag semleges anyagok használatát, valamint a káros anyagok és szennyeződések elleni védelmet. A Mgnsw.org.au oldalon (például) megtalálhatok azon általános múzeumi gyűjteményekben található anyagok listája, amelyek veszélyt jelenthetnek a múzeum dolgozóira és látogatóira, vagy a gyűjtemény tárgyaira.

2. Biztonság és védelem

A múzeumok különleges biztonsági intézkedéseket igényelnek, amelyek nemcsak a látogatók és a dolgozók védelmét szolgálják, hanem a műtárgyakét is. A facility management biztosítja a fejlett biztonsági rendszerek, például riasztók, kamerák és mozgásérzékelők működését, valamint a személyzet képzését a veszélyhelyzetek kezelésére, például tűz vagy lopás esetén.

A múzeumok, levéltárak és könyvtárak biztonsági kérdéseiről egy .pdf formátumban letölthető gyakorlati útmutatót adott ki a londoni The Council for Museums, Archives and Libraries.

3. Látogatói élmény fokozása

A múzeumok létesítményeinek meg kell felelniük a látogatók kényelmi és esztétikai elvárásainak. Ez magában foglalja az akadálymentesítés biztosítását, a tiszta és rendezett terek fenntartását, valamint a korszerű technológiai eszközök (például interaktív kiállítási elemek) integrálását. A facility management hozzájárul a látogatói élmény fokozásához az infrastruktúra folyamatos karbantartásával és fejlesztésével. (A mozgássérültek kényelmének fokozásával például az Aarts.net.au és a Kidsinmuseum.org.uk oldalak foglalkoznak.

Speciális feladatok a múzeumokban

 

1. Klímakontroll és mikroklíma szabályozás

Míg más épületekben az optimális hőmérséklet és páratartalom elsősorban a bent tartózkodók kényelmét szolgálja, a múzeumokban ezek az értékek a műtárgyak megőrzése szempontjából is fontosak. A facility management felelőssége, hogy speciális HVAC-rendszereket (fűtés, szellőzés és légkondicionálás) működtessen, amelyek precízen szabályozzák ezeket a paramétereket. Ennek egy speciális területe a penészesedés, amely minden modern légmentes épületben potenciális probléma, a múzeumokban azonban még nagyobb gondot jelent. A felbecsülhetetlen értékű műtárgyak és festmények megőrzése érdekében a múzeumok általában átlagon felüli páratartalmat tartanak fenn, amely a látogatók folyamatos gázkibocsátásával együtt elérheti a 40-50%-ot is.

2. Fény- és világításkezelés

A természetes és mesterséges fény káros hatással lehet a kiállított tárgyakra, különösen a festményekre, textíliákra és papíralapú dokumentumokra. A facility managementnek biztosítania kell a megfelelő szűrők és világítási rendszerek használatát, amelyek minimalizálják az UV-sugárzást, miközben megőrzik a kiállítás esztétikai minőségét.

A fényérzékelők használata a létesítményben segíthet szabályozni a tárgyak expozíciójának mértékét. Az UV-kibocsátás nélküli, alacsony vagy infravörös fényt egyáltalán nem kibocsátó és megfelelő színhőmérsékletű LED-fények szintén segíthetnek a tárgyak védelmében. Ahol a természetes fény hatással lehet a tárgyakra, ott érdemes ablakfóliát használni.

3. Kártevők elleni védekezés

A múzeumi tárgyakat gyakran fenyegetik különböző kártevők, például rovarok vagy rágcsálók. A facility management feladata olyan integrált kártevőirtási rendszerek alkalmazása, amelyek nem károsítják a műtárgyakat és nem veszélyeztetik a látogatók egészségét.

4. Speciális tárolórendszerek kezelése

A múzeumok nem kiállított gyűjteményeinek tárolása különleges infrastruktúrát igényel, beleértve a klimatizált raktárhelyiségeket és speciális tárolóegységeket. A facility management gondoskodik ezek rendszeres karbantartásáról és az optimális körülmények biztosításáról.

5. Rendezvények támogatása

A múzeumok gyakran adnak otthont ideiglenes kiállításoknak, konferenciáknak és kulturális eseményeknek. Ezek szervezése és lebonyolítása jelentős logisztikai és műszaki támogatást igényel a facility management részéről, például az ideiglenes kiállítótér kialakítását vagy speciális világítás és hangtechnika biztosítását.

A múzeumi FM szoftverek legfontosabb trendjei

Az FM-szoftverek megjelentek ezen területen is, s forradalmasították a múzeumok működését azáltal, hogy a technológiát integrálják a napi működésbe. A mai legjobb létesítménygazdálkodási szoftverek olyan megoldásokat kínálnak, amelyek hatékonyak, fenntarthatóak és alkalmazkodnak a változó igényekhez.

1. IoT integráció az intelligens létesítménygazdálkodáshoz

A dolgok internete (IoT) átalakítja a múzeumok létesítménygazdálkodását, mivel lehetővé teszi a kritikus rendszerek, például a HVAC, a világítás és a biztonság valós idejű felügyeletét és automatizált vezérlését. A múzeumok számára ez a technológia biztosítja, hogy a kiállítási és raktárhelyiségek körülményei ideálisak maradjanak a műtárgyak megőrzéséhez. Az IoT-érzékelők például nyomon követhetik a hőmérsékletet és a páratartalmat, és automatikus riasztást küldenek a személyzetnek, ha az értékek az elfogadható tartományon kívülre esnek. Ez a proaktív megközelítés nemcsak a gyűjteményeket védi, hanem csökkenti a költséges károk kockázatát is.

2. Felhőalapú platformok a rugalmasságért

A felhőalapú FM-szoftverekre való áttérés páratlan rugalmasságot kínál a múzeumoknak a létesítményadatok elérésében és kezelésében. A felhőtechnológiával a múzeumi személyzet távolról is figyelemmel kísérheti a működést, ütemezheti a karbantartást és koordinálhatja az eseményeket, így gyors reagálást tesz lehetővé mind a vészhelyzetekre, mind a mindennapi kihívásokra. Ez az alkalmazkodóképesség különösen értékes a több helyszínt kezelő vagy a külső helyszíneken dolgozó teamekkel koordináló intézmények számára, mivel zökkenőmentes együttműködést és döntéshozatalt biztosít, függetlenül attól, hogy a munkavállalók hol tartózkodnak.

3. Fenntarthatósági és energiagazdálkodási funkciók

Mivel a fenntarthatóság a múzeumok számára prioritássá válik, az energiagazdálkodási eszközökkel ellátott FM-szoftverek nélkülözhetetlenné váltak. Ezek a funkciók lehetővé teszik a múzeumok számára az energiafelhasználás nyomon követését, az energiahatékonysági hiányosságok azonosítását és a takarékossági stratégiák megvalósítását.

Összefoglalásként: a múzeumok facility managementje egyedi és összetett feladatkört jelent, amely a kulturális örökség megőrzésére, a látogatók kényelmére és a dolgozók támogatására egyaránt kiterjed. Míg más létesítmények esetében a hangsúly gyakran az épület hatékony működtetésén van, a múzeumok esetében kiemelt szerepet kap az értékmegőrzés, a biztonság és a látogatói élmény fokozása. A speciális követelményeknek való megfelelés érdekében a facility management folyamatos innovációt, szaktudást és precizitást igényel, hiszen ezek az intézmények a múltat hozzák közelebb a jelenhez, miközben a jövő generációi számára is megőrzik azt.

Amennyiben Ön a témában jobban is el kíván mélyedni, szíves figyelmébe ajánljuk Angela Person-Harm és Judie Cooper „The Care and Keeping of Cultural Facilities. A Best Practice Guidebook for Museum Facility Management” („A kulturális létesítmények gondozása és fenntartása. A legjobb gyakorlatok útmutatója a múzeumi létesítmények kezeléséhez”) című könyvét.


A címlapkép forrása: Pixabay.com
Közzététel: 2024. december 10.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!

On facility management in museums

While in other institutions the focus is often on the efficient operation of the building, in museums the emphasis is on preservation, security and enhancing the visitor experience. Specific facility management tasks, such as environmental protection, building maintenance, event management and disaster prevention, require special attention to ensure that museums can maintain their value and attractiveness in the long term. The work of facilities management professionals is essential for the successful operation of museums and the preservation of cultural heritage.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Azok elől, akik takarítanak utánad, semmit sem lehet eltitkolni.” (Mark Lawrence)

A vonatkozó rendeletek szerint az építőipari rezsióradíj min. 6764 Ft, a vagyonvédelmi min. 3684 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2025-ben min. 3840 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!