Facility/Property management blog

Önelégültség a facility managementben     

     

Növekvő kihívások és stabil elégedettség a létesítménygazdálkodók körében – Észak-Amerikában


A létesítménygazdálkodás szerepe az elmúlt években gyökeresen átalakult. A korábban főként operatív feladatokra fókuszáló szakterület mára stratégiai jelentőségűvé vált a vállalati működésben. A facility managerekre háruló felelősség nőtt, miközben költségvetési korlátokkal, technológiai elvárásokkal és a munkatársak élményének fokozódó jelentőségével is meg kell birkózniuk. Mindezek ellenére az MRI Software felmérésének eredményei szerint a szakma képviselői továbbra is magas szintű elégedettségről számoltak be – legalábbis Észak-Amerikában.

A létesítménygazdálkodási szakemberek egyre nagyobb munkaterheléssel, több felelősséggel és számos költségvetési kihívással szembesülnek, ugyanakkor a munkával való elégedettség az iparágon belül továbbra is stabilan magas. Ez derül ki az MRI Software nevű PropTech cég „Voice of the Facilities Manager” (kb. „A létesítménygazdálkodó hangja”) című jelentéséből.

A 2024 decembere és 2025 januárja között végzett felmérésben több mint 100 észak-amerikai facility manager vett részt. A válaszadók a létesítménygazdálkodáson belül a legkülönbözőbb demográfiai jellemzőket és szerepköröket képviselték. Ezzel együtt úgy véljük, hogy sok tanulsága és trendje érvényes és iránymutató lehet a magyar FM-piac számára is. A globális szakmai közösség és a nemzetközi technológiai és üzleti hatások előbb-utóbb begyűrűznek a hazai gyakorlatba, ezért érdemes ezeket időben felismerni és lokalizálni.

Vezetői összefoglaló

A tanulmány vezetői összefoglalója szerint a létesítménygazdálkodás minden vállalkozás számára a szervezeti teljesítmény sarokköve. A létesítménygazdálkodók szerepét széles köre és kritikus fontossága ellenére gyakran figyelmen kívül hagyják és alulértékelik, pedig munkájuk alapvető szerepet játszik a hatékonyság és a zökkenőmentes működés biztosításában az alkalmazottak számára.

Az elmúlt években a létesítménygazdálkodás szerepe az operatív fókuszból a szervezet ingatlanjainak stratégiai fontosságú menedzselése felé mozdult el. A megnövekedett stratégiai működési követelmények, valamint a bérlői élményt előtérbe helyező, rugalmas irodai és vegyes használatú terek iránti igény nyomást gyakorolt a létesítményért felelős menedzserekre, hogy kihasználják az adatokat, nyomon kövessék az ingatlanköltségeket és -használatot, valamint támogassák a bérleti szerződések kezelését.

A felmérés eredményei rávilágítanak a létesítménygazdák előtt álló problémákra, a technológia szerepére a kihívások kezelésében, valamint az iparág jövőjét alakító hosszú távú trendekre és lehetőségekre.

Főbb megállapítások

A mélyreható elemzés főbb megállapításai a következők:

Az FM-ek munkaterhei és felelősségei nőttek
Az FM-szakemberek túlnyomó többsége úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt három évben nőtt a felelősségi körük, ami tükrözi az FM növekvő stratégiai jelentőségét az üzleti életben.

– A puha készségek fontosak és gyakran alábecsülik azokat
A hatékony létesítménygazdálkodás hatékony kommunikációt és együttműködést igényel számos, például a számviteli és pénzügyi-, jogi-, HR-, informatikai-, beszállítói csapattal és még a bérlőkkel is.

– A költségvetési korlátok jelentik a munkával járó első számú kihívást
A legtöbb működési költségvetés nem tartott lépést a szerepkör kibővült felelősségi köreivel. A költségvetési korlátok kezelése az első számú kihívás az FM területén végzett munka során.

– A költségkontroll és az üzleti követelmények befolyásolják a prioritásokat
Az energiagazdálkodási technológia alapvető lehetőségként jelent meg az iparág számára, és úgy tűnik, hogy ezt inkább a költségcsökkentés igénye vezérli, mint a nettó nullás célokkal és az ESG-jelentéssel kapcsolatos aggodalmak.

– A munkával való elégedettség nagy
A megnövekedett munkaterhelés és a költségvetési kihívások ellenére a válaszadók 76%-a nyilatkozott úgy, hogy elégedett a munkakörével járó rugalmassággal és munkabiztonsággal.

– Az AI technológia és az IoT lehetőségeket és megoldásokat kínál
Az FM-csapatok nem használják nagyobb mértékben a mesterséges intelligenciát és a dolgok Internetét, pedig a technológia előkelő helyen szerepel a legtöbb lehetőséget kínáló és az iparág számára elengedhetetlenül fontos trendek listáján.

– Hosszan tartó karrierben bíznak az FM-vezetők
A létesítményekért felelős menedzserek hosszú távú elkötelezettséget mutatnak karrierjük iránt, ami ígéretes jel az iparág jövője szempontjából. Nyolcvankét százalékuk úgy látja, hogy három év múlva is az ágazatban fog dolgozni.

– Az FM üzleti partner, és megérdemel egy helyet az asztalnál
Az FM szakemberek azt szeretnék, ha valódi üzleti partnernek tekintenék őket, nem pedig támogató funkciónak. Az üzleti prioritásokkal kapcsolatos döntések befolyásolhatják az FM azon képességét, hogy támogassa a szervezet, az alkalmazottak, a bérlők és az ügyfelek igényeit.

– A kialakuló tendenciák a vártnál kevésbé zavaróak
Úgy tűnt, hogy a hibrid munkarendek és a rugalmas munkahelyekkel kapcsolatos kezdeményezések az elmúlt években bekövetkezett megjelenése zavaró hatással lesz a létesítménygazdálkodásra, a felmérések adatai azonban azt mutatják, hogy az olyan kapcsolódó trendek, mint a rugalmas irodalmi munkahely-foglalás (office hoteling) és a személyre szabott bérlői élmények nem jelentenek akkora akadályt, mint azt várták.

– Az FM innováció felülről lefelé irányul
Az FM-szakemberek szerint a technológia központi szerepet játszik az iparág jövőjében, de az innovációnak összhangban kell lennie az alapvető üzleti stratégiával ahhoz, hogy megvalósulhasson. Ha az üzleti vezetők prioritásként kezelik az FM-hez kapcsolódó adatok értékét a stratégiai döntéshozatalban, a technológiai kezdeményezések lendületet kapnak.

Megjegyzendő, hogy a felmérés eredményei nagyon is összecsengenek az IFMA 2025-ben közzétett kutatási eredményeivel, amely a facility management 11 kihívását azonosította:

  1. A fenntarthatósági célok és a költségkontroll egyensúlya
  2. A zöld projektek költségvetési korlátainak leküzdése
  3. A beruházások rangsorolása alacsony kihasználtság mellett
  4. Technológiai beruházások támogatása
  5. A nagy költségű projektek finanszírozásának biztosítása az ESG-kezdeményezések után
  6. Az érdekelt felek közötti interferenciák kezelése
  7. A bérleti szerződések és a létesítményre gyakorolt hatás egyensúlyban tartása
  8. A szakképzett munkaerőhiány kezelése
  9. A szűkös erőforrások kezelése vészhelyzetekben
  10. Büszkének lenni a létesítménygazdálkodásra
  11. A költségvetési jóváhagyási folyamatokban való navigálás

A létesítménygazdálkodás ma már nem csupán az épületek és rendszerek működtetéséről szól, hanem a vállalati stratégia aktív támogatásáról, az üzleti célok megvalósításának elősegítéséről. A most bemutatott felmérés alapján is világosan látszik, hogy bár a facility managerek munkaterhelése és felelősségi köre nőtt, a szakma mégis stabilitást, rugalmasságot és hosszú távú karrierlehetőséget kínál. A technológiai innovációk – például az AI, IoT vagy az energiagazdálkodás – integrálása kulcsfontosságú lehet az iparág jövője szempontjából. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a felsővezetés elismerje és támogassa a létesítménygazdák stratégiai szerepét.

A teljes, 18 oldalas, angol nyelvű jelentés díjmentesen tölthető le az MRI Software oldaláról.


A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2025. május 28.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!

Growing challenges and stable satisfaction among facilities managers – in North America

The role of facilities management has changed radically in recent years. What used to be a mainly operational function has now become a strategic part of corporate operations. Facility managers have increased responsibilities, while also having to cope with budgetary constraints, technological demands and the growing importance of the employee experience. Despite these challenges, the results of MRI Software’s survey showed that the industry continues to report high levels of satisfaction – at least in North America.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „Ha valaki nem engedheti meg magának azt, hogy szakemberekkel dolgoztasson, legjobb, ha maga végzi el a munkát.” (David Ogilvy)

A vonatkozó rendeletek szerint az építőipari rezsióradíj min. 6764 Ft, a vagyonvédelmi min. 3684 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2025-ben min. 3840 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!