Facility/Property management blog
Tégy jót és beszélj róla! – a takarítószektorban is II.
A Covid-19 járvány felhívta a figyelmet a tisztaság és higiénia kritikus szerepére, és ezzel együtt a takarítók szerepe is átértékelődött. Bár megbecsülésük növekedett, munkájuk továbbra is gyakran láthatatlan marad, és nem érzékelik a társadalomban annak összetettségét. Az emberek elvárják a tisztaságot, de nem mindig értik meg, hogy kik és milyen körülmények között biztosítják azt. Ahhoz, hogy a takarítók valódi elismerést kapjanak, szükséges lenne, hogy a munkájuk komplexitása és jelentősége jobban megjelenjen a közbeszédben, és társadalmi szinten is nagyobb megbecsülést kapjanak.
Milyen eszközökkel lehet a társadalom figyelmét a takarításra irányítani?
A társadalom figyelmének felkeltése a takarítás, mint szakma iránt, valamint a takarítók munkájának megbecsülése érdekében számos eszköz és stratégia alkalmazható. A public relations (PR) ebben kulcsszerepet játszhat, hiszen a PR egyik alapvető feladata a közvélemény formálása, tudatosítása, valamint a társadalmi szemléletváltozás elősegítése. Erre utaltunk mostani blogbejegyzésünk címében a PR általánosan elfogadott jelmondatával: „Tégy jót és beszélj róla!”.
A takarítók munkájának megítélésének javítása érdekében többféle kommunikációs eszközre és PR-stratégiára van szükség. A cél az, hogy a társadalom felismerje, hogy a tisztaság fenntartása komplex, szaktudást igénylő feladat, és azok, akik ezt biztosítják, fontos és megbecsülendő szereplői a társadalomnak. A public relations eszközei segítségével az üzenet szélesebb körben eljuthat a lakossághoz, és elősegítheti a szemléletváltást.
Néhány olyan eszköz és stratégia, amelyekkel a takarítókra és a tisztaság fontosságára irányítható a figyelem:
-
Tudatosságnövelő kampányok
A takarítók munkájának társadalmi megbecsülésének növelése érdekében olyan PR-kampányok indíthatók, amelyek célja a figyelemfelhívás és a szemléletformálás. Ezek a kampányok különféle médiumokon keresztül valósulhatnak meg:
– Televíziós és online reklámok: Olyan figyelemfelkeltő videók, amelyek bemutatják a takarítók munkájának fontosságát, különösen a pandémiás időszak alatt, amikor a tisztaság létfontosságú volt.
– Szociális média kampányok: Az Instagram, Facebook, TikTok és más közösségi platformokon megosztott tartalmak nagy tömegekhez jutnak el. Használhatók interaktív tartalmak, például előtte-utána képek, interjúk takarítókkal, vagy fertőtlenítési folyamatok bemutatása.
– Plakátkampányok és nyomtatott hirdetések: A közterületeken elhelyezett plakátok vagy nyomtatott hirdetések, amelyek a tisztaság és a tisztítás fontosságát és a takarítók munkáját hangsúlyozzák, szintén hatékony eszközök lehetnek.
Hazánkban szinte egyedülálló volt a B+N Referencia Zrt. „Vedd észre” elnevezésű kampánya, amellyel a takarító szakma értékére és fontosságára, a sokszor nehéz időkben helytálló munkavállalók megbecsülésére kívánja felhívni a figyelmet
-
A szakma humanizálása és hősként való ábrázolása
Az emberek gyakran azzal a szakmával azonosulnak, amelynek emberi oldalát jobban megismerik. PR-tevékenységek során ki lehet emelni azokat az embereket, akik a takarításban dolgoznak, és történeteik révén érzékeltetni lehet a munka fontosságát. Ehhez kapcsolódó eszközök lehetnek:
– Emberi történetek bemutatása: Készíthetők interjúk vagy riportok takarítókról, akik a járvány idején különleges erőfeszítéseket tettek a tisztaság fenntartásáért, ezzel humanizálva a szakmát.
– Sikertörténetek megosztása: Olyan esetek bemutatása, ahol a takarítás kritikus szerepet játszott a fertőzések visszaszorításában vagy a közösségek megóvásában, segít érzékeltetni a takarítók nélkülözhetetlen szerepét.
– Díjazások és elismerések: Olyan rendezvények szervezése, amelyek keretében elismerik a kiemelkedő munkát végző takarítókat. Ez lehet akár nemzeti vagy nemzetközi szintű díjazás, amely médiamegjelenésekkel is társul.
-
Oktatási kampányok és workshopok
Az emberek tudatosságát azzal is lehet növelni, ha megértetik velük, milyen összetett és szaktudást igénylő feladat a takarítás:
– Iskolai és munkahelyi oktatási programok: Előadások, tréningek, ahol a résztvevők megismerhetik a megfelelő tisztítási és fertőtlenítési eljárásokat, és közvetlenül találkozhatnak a takarítók munkájával.
– Nyilvános workshopok és bemutatók: Közösségi események, amelyek során szakemberek bemutatják, milyen különböző technikák és eszközök szükségesek a magas szintű higiénia fenntartásához.
-
Influencerek és hírességek bevonása
A mai PR gyakran használja hírességek és influencerek közreműködését a társadalmi üzenetek eljuttatásához. Ha olyan híres személyiségek állnak ki a takarítók mellett, akiknek nagy a követői bázisuk, az segíthet nagyobb figyelmet irányítani a tisztaság fontosságára:
– Hírességek és közösségi média influencerek: Ha egy elismert közéleti szereplő nyilvánosan támogatja a tisztaság fontosságát és a takarítók munkáját, az emberek könnyebben fogadják be az üzenetet.
-
Társadalmi felelősségvállalási programok (CSR)
A vállalatok és intézmények is tehetnek a takarítók munkájának megbecsüléséért és a társadalmi szemlélet formálásáért. CSR-tevékenységek révén ezek az intézmények nemcsak anyagi támogatást nyújthatnak, hanem nyilvános elismerést is biztosíthatnak:
– CSR-programok: A nagyvállalatok takarítási cégekkel együttműködve támogathatnak oktatási programokat, javíthatják a munkakörülményeket, vagy olyan kampányokat indíthatnak, amelyek a tisztaság fontosságára hívják fel a figyelmet.
-
Médiatartalom és dokumentumfilmek
A hosszabb, részletes médiatartalmak és dokumentumfilmek hatékonyan mutathatják be a tisztaság fenntartásának fontosságát és a takarítók szerepét. Egy dokumentumfilm vagy hosszabb riport sokkal mélyebb betekintést nyújthat a takarítás bonyolultságába és a szakma kihívásaiba.
A szórakoztatóipar lencséjén keresztül a takarítást sokféleképpen ábrázolták és ábrázolják, ami mind a technikákat, mind a felfogást befolyásolja. A filmek, a tévéműsorok és a reklámok is alakítják a takarításról és a társadalomban betöltött szerepéről alkotott közfelfogást.
-
Rendszeres kommunikáció a közintézmények részéről
A közintézmények, mint például az egészségügyi intézmények, iskolák, vagy önkormányzatok, rendszeresen kommunikálhatnának a takarítás fontosságáról. Nyilvános beszámolókat készíthetnének arról, milyen intézkedések történnek a higiénia fenntartására, így jobban láthatóvá válna a takarítók munkája.
Kinek (lenne) a feladata a PR-munka elvégzése?
Magyarországon a takarítók munkájának megbecsülésének és a társadalmi tudatosság növelésének feladata több szinten is megosztható különböző szereplők között. Minden érintett fél, legyen az szakmai szervezet, takarító cég, gép- és eszközgyártó vállalat, egyaránt hozzájárulhat e cél eléréséhez, de mindenkinek saját szerepköre és eszköztára van a változás előmozdításában.
-
Szakmai szervezetek szerepe
A szakmai szervezetek, amelyek a takarítókat, illetve a munkájukhoz szükséges eszközök gyártóit és forgalmazóit képviselik, fontos katalizátorai lehetnek a takarítói szakma elismertetésének és presztízsének növelésében. Magyarországon több szervezet foglalkozik a szakma képviseletével és érdekvédelmével, mint például és legfőképp a MATISZ, amely különösen fontos szerepet játszhat a közvélemény formálásában. Az ilyen szervezetek a következő területeken tehetnek a legtöbbet:
– Oktatási kampányok és szakmai események szervezése: Konferenciák, szemináriumok, illetve nyilvános workshopok tartása, ahol a takarítók munkájának fontosságát hangsúlyozzák.
– Tudatosságnövelő PR-kampányok koordinálása: Országos kampányokat indíthatnak a takarítói szakma bemutatására, és olyan figyelemfelkeltő programokat szervezhetnek, amelyek a közvélemény szélesebb rétegeit érintik.
– Szakmai normák és minősítések bevezetése: A szakma presztízsének növelése érdekében a szervezetek kezdeményezhetnek minősítési rendszereket, tanúsítványokat, amelyek biztosítják a szakemberek megfelelő képzettségét és professzionalizmusát.
-
Takarító cégek szerepe
A takarító cégek szintén kulcsszereplők, hiszen ők közvetlenül érintettek a munkavállalók napi tevékenységében, és közvetlen kapcsolatban állnak az ügyfeleikkel. A takarító cégek PR-tevékenységeinek célja kettős lehet: egyrészt a saját dolgozóik elismerése és megbecsülése, másrészt az ügyfeleik tudatosságának növelése a takarítói munka komplexitásáról. A cégek különböző módokon tudják hozzájárulni a célok eléréséhez:
– Belső kommunikációs és motivációs programok: A takarító cégek belső programokat indíthatnak, amelyek a dolgozók munkájának elismerésére és motivációjára irányulnak. Ezzel nemcsak a dolgozók megbecsülését növelhetik, hanem a lojalitást és elköteleződést is erősíthetik.
– Ügyféltájékoztatás és edukáció: A cégek rendszeresen kommunikálhatnának ügyfeleikkel a tisztítási folyamatok jelentőségéről és a tisztaság fenntartásának komplexitásáról. Például részletes tájékoztatást nyújthatnának arról, milyen technikákat és fertőtlenítőszereket használnak.
– Nyilvános megjelenés: A cégek belevonódhatnak nagyobb PR-tevékenységekbe is, például szponzorálhatják a szakmai szövetség(ek) által szervezett eseményeket, és aktívan részt vehetnek a társadalmi figyelem felkeltésében.
-
Gép- és eszközgyártó cégek szerepe
A különböző gyártó- és forgalmazó vállalatok is fontos szereplők ebben a folyamatban, hiszen a takarításhoz szükséges technológia biztosítása és fejlesztése által közvetlenül hozzájárulnak a szakma hatékonyságához. Ezen beszállítók több szinten is aktívak lehetnek:
– Innovációk és fejlesztések bemutatása: Az új tisztítástechnológiai eszközök bemutatása, a piaci újdonságok ismertetése szoros kapcsolatban áll a takarítói szakma presztízsével. Ha a közvélemény látja, hogy a takarítás komoly technikai háttérrel és szaktudással jár, az növeli a szakma elismertségét.
– Kampányok szponzorálása: A gépgyártó cégek szponzorálhatnak tudatosságnövelő kampányokat és rendezvényeket, amelyek a takarítói munka társadalmi megbecsülésére irányulnak. Ez közvetlenül is elősegítheti a társadalmi tudatosság növelését, hiszen az ilyen cégeknek erős érdekeltségük van abban, hogy a takarítás és a higiénia kulcsfontosságú témaként jelenjen meg.
– Képzési programok támogatása: Olyan képzési programok, ahol a takarítók elsajátíthatják a legújabb eszközök használatát, illetve a takarítógépek technikai tudását, nemcsak a szakemberek szakmai fejlődését szolgálják, hanem hosszú távon a takarítók általános presztízsét is emelhetik.
-
Az állami intézmények és közszféra szerepe
Az állami intézményeknek és önkormányzatoknak szintén fontos szerepük van abban, hogy a takarítói szakmát támogatják és a társadalmi figyelmet ráirányítják. Az állami szektorban a következő intézkedések lehetnek hatékonyak:
– Közintézmények PR-tevékenysége: Az állami intézmények, iskolák, kórházak rendszeresen kommunikálhatnák a tisztaság és higiénia fontosságát. Ez nemcsak a takarítók munkájának megbecsülését növelheti, hanem a közegészségügyre gyakorolt hatást is hangsúlyozhatja.
– Állami támogatások és programok: Az állam támogathatja a szakmai képzéseket, kampányokat és közösségi programokat, amelyek elősegítik a tisztítás-technológiai ipar fejlődését és elismerését.
-
Médiaszereplők és civil szervezetek szerepe
A média és a civil szervezetek szintén fontos szerepet játszhatnak a figyelemfelkeltésben és a közvélemény formálásában. Olyan médiatartalmak készítése, mint dokumentumfilmek, riportok és interjúk, hozzájárulhatnak a takarítók munkájának láthatóbbá tételéhez.
Úgy véljük, hogy Magyarországon a takarítók megbecsülésének növelése közös feladat, amelyben több szereplő is részt vehet. A szakmai szervezeteknek a koordináló szerep, a tisztítás-technológiai cégeknek a dolgozók elismeréséért és az ügyfelek edukációjáért, a gép- és eszközgyártóknak pedig az innovációk népszerűsítéséért és támogatásáért kell felelniük. Az állami intézmények, médiák és civil szervezetek egyaránt hozzájárulhatnak a szemléletformáláshoz, hogy a takarítók munkája szélesebb körben elismert és megbecsült legyen.
Kattintson ide a cikk elejének megtekintéséhez>>
A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2024. október 15.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!
Do good and talk about it! – also in the cleaning sector
The Covid-19 outbreak has raised awareness of the critical role of cleanliness and hygiene, and with it the role of cleaners has been reassessed. Although their esteem has increased, their work remains often invisible and its complexity is not perceived in society. People expect cleanliness but do not always understand who provides it and under what conditions. For cleaners to be truly recognised, the complexity and importance of their work needs to be better reflected in public discourse and more socially valued.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Minden járvány ellenszere (...) a tisztaság.” (Hindi Szabó Sándor)
A hét blogbejegyzése: A létesítmény- gazdálkodás politikai prioritásai 2025-ben
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!