Facility/Property management blog

Szállodai takarítás - szobaasszony

Szállodai takarítás


A szállodák facility managementje a hotelek infrastruktúrájának és létesítményeinek hatékony működtetését és karbantartását jelenti. Ezen belül a tisztítás létfontosságú a vendégek elégedettségének és a szálloda sikerének biztosításához. A takarító személyzetnek professzionálisnak, alaposnak és figyelmesnek kell lennie, hogy a vendégek a lehető legjobb élményben részesüljenek, s munkájuk során együtt kell működniük a személyzet többi tagjával és a vezetőséggel, hogy a szálloda minden részlege összehangoltan végezze tevékenységét.

Lehet, hogy a vendégek azt gondolják, ha nem kell kitakarítanunk a szobát, akkor az a szobaasszonyoknak könnyebbséget jelent, ám ha egy szobában két-három napig nem takarítanak, akkor az már szinte biztos, hogy nagyon koszos, s így amikor sor kerül rá, sokkal több időt kell fordítani rá, mintha naponta elvégezhetnék el a feladatukat – oszlat el egy közkeletű tévhitet egy volt amerikai „chambermaid” a Roadster.hu cikkében. Ugyancsak a közelmúltban jelent meg egy írás a Thecleanzine.com-on, amely arról tudósított, hogy a kismartoni (Eisenstadt) Parkhotelben a Pudu Robotics Pudu BellaBot, KettyBot, HolaBot, FlashBot és Pudu CC1 robotjai álltak munkába a szálloda különböző funkcióinak ellátására. Az utolsó egy intelligens, „minden egyben” takarítórobot, amely a szálloda tárgyalótermeinek tisztaságát szolgálja, biztosítva a vendégek számára a makulátlan környezetet. Nemcsak a higiéniai normákat javítja, hanem a jelentésekhez való azonnali hozzáféréssel és a figyelmet igénylő területek pontos kijelölésével az irányítási folyamatot is egyszerűsíti. E két cikk szolgáltatja az apropót ahhoz, hogy mostani cikkünkben a szállodai takarítással foglalkozzunk egy kicsit részletesebben.

Milyen főbb feladatok tartoznak a szállodai facility managementbe?

A létesítménygazdálkodás itt is az ingatlan infrastruktúrájának és létesítményeinek hatékony működtetését és karbantartását jelenti. A facility management feladatai széleskörűek és kiterjednek az épületek, berendezések és egyebek kezelésére.

  1. Elsődleges üzemeltetési feladatok

– Fűtés, szellőzés és légkondicionálás (HVAC) rendszerek működtetése és karbantartása.
– Elektromos rendszerek felügyelete és karbantartása.
– Víz- és csatornarendszerek kezelése.
– Biztonsági rendszerek, tűzvédelem és riasztórendszer karbantartása.

  1. Épületkarbantartás

– Épületen belüli és körüli karbantartási munkák szervezése és végrehajtása.
– Falak, padlók, mennyezetek, festés és egyéb belső felújítási munkák.

  1. Környezetvédelem és fenntarthatóság

– Energiahatékonysági intézkedések bevezetése.
– Hulladékgazdálkodási rendszer fenntartása és optimalizálása.
– Zöld technológiák bevezetése.

  1. A telek és a kert gondozása

– Kertek, parkolók, kültéri területek karbantartása.
– Téliesítés, síkosságmentesítés biztosítása.

  1. Biztonság és kockázatkezelés

– Biztonsági rendszerek felügyelete.
– Kockázatértékelések elvégzése és megfelelő intézkedések bevezetése.

  1. Berendezések kezelése és karbantartása:

– A szálloda berendezéseinek és gépeinek karbantartása.
– Liftek, számítógépes rendszerek, audiovizuális berendezések kezelése.

  1. Vendégszolgáltatások támogatása

– Vendégek kényelmének biztosítása, például klíma, melegvíz, megfelelő világítás.
– Gyors problémamegoldás a vendégek kéréseivel kapcsolatban.

  1. Takarítás és szemétszállítás

– Szobák, közösségi területek takarítása.
– Szemétszállítás és hulladékkezelés.

Ugyanez a Medium.com felosztásában:

  1. Karbantartás és javítás
  2. Házvezetés (housekeeping) és takarítás
  3. Eszköz- és készletkezelés
  4. Energia és fenntarthatóság

Nem csak esztétikai kérdés

Ezen feladatok mindegyike hozzájárul a szálloda zavartalan működéséhez és a vendégek elégedettségéhez. Az általunk a legvégére hagyott szállodai takarítás az üzemeltetés egyik legfontosabb része. Olyan kulcsfontosságú elem, amely alapvetően meghatározza a vendégek élményét és az egész szállodai tapasztalat minőségét. A takarítás (tisztítás) nem csupán esztétikai kérdés, hanem a vendégek kényelmét, egészségét és biztonságát is érinti. Ezenkívül a takarításnak stratégiai jelentősége van a szálloda hírnevének és üzleti sikerének megőrzésében.

A Fellowes nevű amerikai légtisztítással foglalkozó cég egyik idevágó felmérésének eredményeiből az derül ki, hogy a szállodai vendégek nagyra értékelik a szobák tisztaságát és a levegő minőségét a szálláshelyen való tartózkodásuk alatt, és a szálláshelyek által a potenciális vendégeknek nyújtott marketingtevékenységek során gyakran előtérbe helyezett előnyöknél (például ingyenes parkolás, reggeli, hűségprogram-pontok, fitneszterem) magasabbra értékelik ezeket.

Az egyik legfontosabb aspektusa a szállodai takarításnak az első benyomás. Amikor egy vendég belép a szállodába, azonnal észleli a tisztaság és rendezettség vagy éppen a hiányuk szintjét. Az első pillanatok határozzák meg, hogyan éli meg a vendég a szálloda hangulatát, és ez közvetlen hatással van a szálloda hírnevére és ügyfél-elégedettségére, még nem szállóvendégek esetén is. Fontos tehát a közös helyiségek, mint például a lobby, a folyosók, az éttermek és a konferenciatermek takarítása is.

Ez olyannyira így van, hogy a The Harris Poll által a Whittaker Co. megbízásából 2021. augusztus 5-9. között, több mint 2000 amerikai felnőtt bevonásával végzett online felmérés szerint a válaszadók 83%-a úgy véli, a jól karbantartott szőnyeg javítja az adott létesítmény tisztaságába vetett bizalmat. A szőnyegnek mentesnek kell lennie a foltoktól, az elszíneződéstől és a kopástól, ellenkező esetben negatívan befolyásolhatja a nyilvánosságnak a szervezetről alkotott képét. A lista élén a szállodai környezet áll, itt a válaszadók 55%-a jelezte, hogy a tiszta szőnyeg alapján jobban megbízik a létesítmény tisztaságában (éttermek 53, egészségügy 44, kiskereskedelem 42, irodaépületek 40%.).

Megjegyezzük, hogy ugyanennek a „párosnak” egy másik felméréséből az derült ki, hogy az amerikaiak fele úgy véli, a kereskedelmi létesítményeknek, mint például a szállodáknak, a hosszú távú ápolást nyújtó létesítményeknek, a repülőtereknek, a kiskereskedelmi üzleteknek és másoknak, fenntartható takarítási gyakorlatokat kell követniük. Ez magában foglalhatja a tanúsított zöld tisztítószerek használatát és a nappali takarítást, amely kevesebb energiát fogyaszt, mint az esti. A megkérdezettek 61%-a nyilatkozott úgy, hogy a kereskedelmi létesítményekben a belső terek levegőminőségét is ellenőrizni kell, például a levegőszűrő rendszereket és a tisztítást olyan vegyszerekkel, amelyek nem tartalmaznak olyan illékony szerves vegyületeket, amelyek szennyezik a levegőt. Emellett 58% szerint a kereskedelmi létesítményeknek energiamegtakarítási gyakorlatokat is be kell bevezetniük, és ugyanannyi arányban vélik úgy, hogy víztakarékos megoldásokat is alkalmazniuk kell.

Egészségügyi vonatkozások

A szállodai takarításnak nem csupán esztétikai, hanem egészségügyi és biztonsági vonatkozásai is vannak. A takarítók felelősek a szobák fertőtlenítéséért, a tiszta ágynemű és törölköző biztosításáért, valamint az általános higiéniás szabályok betartásáért. A teendők közé tartozik a mélytisztítás is, amely magában foglalja a szőnyegek porszívózását, a padlók felmosását, az ablakok tisztítását és a bútorok portalanítását is. Figyelemre méltó, hogy a Procter & Gamble által 850 gyakori utazó és 974 gyakran étteremben étkező körében végzett felmérése kimutatta, hogy az előbbiek 70, az utóbbiak 58%-a előnyben részesítené azt a szállodát vagy éttermet, ha tudná, hogy azok olyan tisztítószerek használnak, amelyek gyártója vagy forgalmazója ismert, illetve megbízható.

Ezen intézkedések nélkül a vendégek egészsége veszélyben lehet, ami komoly következményekkel járhat a szálloda üzleti sikere szempontjából. A Reckitt Lysol Pro Solutions kutatása azt mutatja, hogy a kórokozók könnyen mozoghatnak a szállodákban, és észrevétlenek maradhatnak, valamint hogy a megfelelő időben és gyakorisággal végzett tisztítás és fertőtlenítés – a termékek megfelelő kombinációjával – segíthet megszakítani a fertőzési láncot. A szállodai terek megóvása potenciálisan csökkentheti a dolgozók betegnapjainak számát is egy olyan időszakban, amikor munkaerő- és költségkihívások sújtják a szállodaipart.

A Higienia-online.hu cikke alapján összegezzük, hogy a rendelkezésre álló 20-30 perc alatt

milyen feladatokat kell elvégezni a hotel takarítása során:

– szellőztetés, a szemét összeszedések, a hulladékgyűjtők kiürítése
– az ágy(ak) lehuzatolása
– portalanítás, a felületek fertőtlenítése,
– a szőnyeg, a padló tisztítása, porszívózás, felmosás
– lepedő-, paplan-, párnahuzat csere
– általános rendrakás, a fogyóeszközök, higiéniai anyagok cseréje, illatosítás

Ugyanez a Preno szerint:

  1. A szoba szellőztetése
  2. Az ágynemű és a törölközők cseréje
  3. A szemét eltávolítása
  4. Porszívózás
  5. A nagy forgalmú felületek letörlése és fertőtlenítése
  6. A fürdőszoba kitisztítása
  7. Tükrök és ablakok tisztítása
  8. A padló és a bútorok porszívózása
  9. A felszerelések és a fogyóeszközök feltöltése
  10. Ellenőrzés

A takarítás kihívásai között szerepel a hatékonyság és a gyorsaság szükségessége. A vendégek általában csendre és kényelemre vágynak, ezért a takarításnak gyorsnak, de alaposnak is kell lennie. A takarítóknak meg kell érezniük a megfelelő egyensúlyt az alapos munkavégzés és a gyorsaság között. Emellett a takarítóknak jól együtt kell működniük a személyzet többi tagjával és a vezetőséggel, hogy a szálloda minden részlege összehangoltan végezze tevékenységét.

Technológia

Az automatizáció és a modern technológia is jelentős változásokat hozott a szállodai takarítás területén. Az intelligens rendszerek és robotok segítségével a takarítók hatékonyabban dolgozhatnak, miközben a szálloda költségei csökkennek. Mint a Realista júniusi cikke is kiemelte, a szállodaipar egyenesen kitaposta az utat az irodapiac előtt, gondoltak itt a kiterjesztett valóságra (legutóbbi blogbejegyzésünkben ezzel foglalkoztunk), a mesterséges intelligenciára vagy a robotok alkalmazására.

Csak érdekességképpen említjük meg a Cleaning & Maintenance Management magazin 2024. január 4-i cikkét, amelyben arról írnak, hogy a szállodai szoftverfejlesztő Wrkspot cég a portfólió-üzemeltetési platformját a digitális borravalóval egészítette ki. A szoftver már eddig is kezelte a szálloda menedzsmentjének erőforrásait, műveleteit és kommunikációját, s az új funkció lehetővé teszi a vendégek számára, hogy borravalót adjanak a szobaasszonyoknak egy QR-kód segítségével, amely minden egyes vendégszobában található. A szálloda vezetősége ezután megtekintheti a borravalót, és meghatározhatja, hogy a kifizetéseket hogyan osszák szét a dolgozók között.

Azonban fontos megjegyezni, hogy az emberi érintés és figyelem nélkülözhetetlen a szállodai vendégélmény létrehozásához, és ez a szempont soha nem teljesen helyettesíthető technológia által.

Végső soron a szállodai takarítás olyan kulcsfontosságú elem, amely befolyásolja a vendégek első benyomását, egészségüket és biztonságát, valamint a szálloda hírnevét és üzleti sikerét. A takarítóknak nem csupán a látható kosz eltávolítása a feladatuk, hanem egy olyan környezet kialakítása, amelyben a vendégek otthon érzik magukat, és élvezik a tartózkodás minden pillanatát.

Prioritások

Akár nyaralásra, akár üzleti útra utaznak, a szállodák vendégei számára a legfontosabb a tiszta, higiénikus fürdőszoba – tükrözik egy még 2019-ben végzett felmérés eredményei. Amikor a szálloda legfontosabb tulajdonságairól kérdezték őket, az interjúalanyok csaknem kétharmada (62%) megemlítette a tiszta fürdőszobát. A nagyméretű, kényelmes ágy jóval lemaradt mögötte (26%). A Procter & Gamble Professional által készített, ugyancsak 2019-es közvéleménykutatás némileg más eredményt, hozott: a tiszta ágynemű és a friss illatú ágy a legfontosabb a szállodai vendégek számára. A 2000 megkérdezett brit szerint 78%-uk jobban alszik egy tiszta szobában, és 84%-uk nem látogatja meg újra a szállodát, ha piszkos volt a szobájuk. A legtöbb (71%) elhagyná a szállodát, ha piszkos lepedőket találna az ágyon, 69% pedig nem tolerálja a piszkos fürdőszobát. Szinte az összes válaszadót (97%) zavarta, ha nyoma maradt a szoba korábbi vendégének, s 66%-uk nem akar idegen hajat látni a szobához tartozó zuhanyzóban. Aztán nagyot változott a világ…

A COVID-19 járvány után a szállodai takarítás még fontosabbá vált. A szállodáknak szigorúbb higiéniai protokollokat kell bevezetniük, beleértve a gyakori fertőtlenítést és a személyes védőfelszerelések használatát is. Ahogy enyhültek, majd eltűntek a korlátozások, és a vendégek újból bejelentkeztek, a szállodák gyorsan rájöttek, hogy a fertőtlenítést magasabb szintre kell helyezni, hogy megakadályozzák a koronavírus terjedését. A Hotel Asset Value Enhancement Inc. jelentése szerint a COVID-19 leküzdésére szolgáló új tisztító protokollok várhatóan évente 9 milliárd dollárba kerülnek a szállodai iparban. Ezek a költségek a helyiségek és a közös területek többlet-takarításával, a megnövekedett anyagigénnyel, újfajta eszközökkel és az újbóli megnyitással kapcsolatban merülnek fel.

A francia munkaügyi minisztérium egyik kutatóintézetének 2018-as felmérése a szakács után a második legnehezebb foglalkozásként jelölte meg a vendéglátó szakma további képviselőit, a pincért és a szállodai alkalmazottakat. Mégis, örömmel vennénk, ha a KSH által 2021-ben összeszámolt 892 hazai hotel (ebből 34 gyógyszálloda) vagy 1076 panzió valamelyike külső létesítménygazdálkodási szolgáltatója kiválasztásakor bekérné cégünk, a BIG-HAUSE Kft. ajánlatát is…

A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2024. január 30.

Hotel cleaning

Hotel facility management is the efficient operation and maintenance of hotel infrastructure and facilities. Within this, cleaning is vital to ensure guest satisfaction and hotel success. Cleaning staff need to be professional, thorough and attentive to ensure that guests have the best possible experience, and they need to work in collaboration with other staff and management to ensure that all departments of the hotel are working in a coordinated manner.

BIG-HAUSE Kft.

A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA

A hét idézete: „A meghallgatás a legrosszabb dolog. Olyan, mintha egy áruházban bútorokat takarítanál.” (Udo Kier)

Az ÉKM-rendelet szerint az építőipari rezsióradíj min. 5856 Ft. A MATISZ ajánlása alapján az irodai takarításé 2024-ben min. 3629 Ft. Mi ehhez tartjuk magunkat...

Kérje ingyenes árajánlatunkat!

24 órán belül visszajelzünk Önnek!

Kérjük, hogy fogadja el a jobb felhasználói élmény érdekében alkalmazott sütik használatát! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás