Facility/Property management blog
Tégy jót és beszélj róla! – a takarítószektorban is
A Covid-19 járvány felhívta a figyelmet a tisztaság és higiénia kritikus szerepére, és ezzel együtt a takarítók szerepe is átértékelődött. Bár megbecsülésük növekedett, munkájuk továbbra is gyakran láthatatlan marad, és nem érzékelik a társadalomban annak összetettségét. Az emberek elvárják a tisztaságot, de nem mindig értik meg, hogy kik és milyen körülmények között biztosítják azt. Ahhoz, hogy a takarítók valódi elismerést kapjanak, szükséges lenne, hogy a munkájuk komplexitása és jelentősége jobban megjelenjen a közbeszédben, és társadalmi szinten is nagyobb megbecsülést kapjanak.
Több munkatársunk is résztvett a fennállásának 25 éves évfordulóját ünneplő (gratulálunk!) Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség (MATISZ) ezévi, kitűnően megszervezett konferenciáján. Köszönjük a meghívást! Az egész program, de különösen a két panelbeszélgetés során számos olyan gondolat is megfogalmazódott, amelyeket érdemes továbbgondolni, s minden bizonnyal visszaköszönnek majd itt, a Property/Facility Management Blogon.
Az egyik ilyen kérdéskör, amit emlékezetünk szerint Markus Hoyer, a DR.SCHNELL exportért felelős vezető menedzsere, oktatója vetett fel az, hogy jóllehet a COVID-időszak után az emberek elvárták és elvárják a „vizuális” tisztaságon túl a felületek baktériumoktól és más kórokozóktól való mentességét, nincsenek is tudatában annak, hogy milyen komplex munkafolyamat és mennyi ember szükséges ennek a nap mint nap történő biztosításához. Ebben a bejegyzésben ennek a nyomvonalán haladunk tovább.
A takarítók megítélésének változása a COVID-időszak után
A COVID-19 járvány drámai hatással volt a világ működésére, és alapjaiban változtatta meg azt, ahogyan az emberek bizonyos szakmákat és feladatokat érzékelnek. A takarítók szerepe, akik gyakran a háttérben, láthatatlanul dolgoztak, a járvány során újfajta figyelmet kapott. A takarítás, fertőtlenítés és higiénia hirtelen nemcsak a komfortérzet fenntartásának eszköze lett, hanem a túlélés és a közegészség alapvető tényezője. Ennek ellenére, a megítélésük még mindig vegyes, és sokan nem értik, milyen bonyolult és felelősségteljes feladat is ez.
A takarítók globális megítélése
Világszerte a COVID-időszak alatt a takarítók szerepe felértékelődött. A kórházak, iskolák, hivatalok és más közösségi terek fertőtlenítése elsődleges feladattá vált, és sok országban a takarítókat az „első vonalban dolgozók” közé sorolták, együtt az egészségügyi dolgozókkal. A járvány tetőzésekor sokan ráébredtek, hogy a takarítók nemcsak egyszerűen a rend fenntartásáért felelnek, hanem a fertőzések terjedésének megakadályozásáért is. Ez új szintre emelte a munkájuk fontosságának tudatosítását.
A tisztítás ma már nem csupán egy olyan szükséges szolgáltatásnak tekinthető, amely egy szervezet területeit az emberek számára tisztán tartja, hanem az egészségüket és jóllétüket védő, első vonalbeli szolgáltatásnak tekintik, legyen szó akár egy üzlet látogatójáról, akár egy kórház betegéről. A tisztító személyzet az egyszerű „takarítóból” a „higiénia végrehajtójává” vált, és az általa végzett munka nagyobb státuszt kapott.
Azonban, bár a járvány során egyes helyeken a tisztaság fenntartása központi téma lett, a takarítók társadalmi státusza továbbra is alacsony maradt. Míg sok esetben több megbecsülést kaptak, nem vált általánossá, hogy ez a megbecsülés hosszú távon is fennmaradjon. Ahogy a helyzet normalizálódott, sokan visszatértek régi szokásaikhoz, és újra „láthatatlanná” váltak azok, akik biztosítják a tisztaságot.
A takarítók megítélése Magyarországon
A takarítás társadalmi elfogadottságának egy külön blogbejegyzést szenteltünk tavaly szeptemberben. Magyarországon a takarítók helyzete a világ többi részéhez hasonlóan változott a járvány során. A közintézmények, különösen a kórházak és iskolák takarítói kiemelten fontos szerepet kaptak, de általános társadalmi szinten a munkájuk elismerése (erősen) korlátozott maradt. A magyar társadalom elvárja a tisztaságot, különösen a járvány után megnövekedett higiéniai elvárások miatt, de kevesen ismerik fel, hogy ez milyen komplex és folyamatos figyelmet igénylő munka.
A takarítók számára Magyarországon a megbecsülés mértéke továbbra is csekély, és munkájuk gyakran alulfizetett, helyenként már-már a modern rabszolgaság jelensége is megjelenik. Sokan automatikusan azt feltételezik, hogy a tisztaság egy magától értetődő állapot, amit nem kell különösebb erőfeszítés fenntartani, pedig a valóság ennek az ellenkezője. A takarítók a munkájuk során olyan speciális fertőtlenítőszereket és technikákat használnak, amelyek szaktudást igényelnek, de ez gyakran láthatatlan marad a társadalom számára.
Miért nem érzékelik az emberek a takarítás komplexitását?
Az egyik alapvető oka annak, hogy az emberek nem érzékelik a takarítás összetettségét, az a láthatatlanság, amely a takarítók munkáját jellemzi. A tisztítás gyakran a háttérben zajlik, éjszaka vagy olyan időszakokban, amikor a legtöbb ember nincs jelen. Így a tisztaságot és a rendet természetesnek veszik, és nem gondolnak bele, milyen sok időt és energiát igényel annak fenntartása.
Emellett a takarítást sokan alacsony presztízsű, fizikai munkának tekintik, amelyhez nem szükséges különösebb szaktudás. A járvány azonban rámutatott, hogy a tisztaság fenntartása több annál: a megfelelő tisztítószerek, eszközök használata, a fertőtlenítési eljárások ismerete és az egészségvédelmi előírások betartása mind komoly tudást igényelnek. Ezek a feladatok olyan rendszerszintű tervezést és felkészülést követelnek, amelyet a közvélemény sok esetben nem lát át.
Kik biztosítják a tisztaságot?
A tisztaság biztosítása mögött nemcsak az egyes takarítók állnak, hanem egész szolgáltatási rendszerek működnek, amelyek a megfelelő higiéniai környezet fenntartásáért felelnek. A nagyobb intézményekben, mint a kórházak, iskolák vagy irodaházak, a takarítási feladatokat gyakran szakosodott cégek látják el. Ezek a cégek gondoskodnak a megfelelő fertőtlenítési protokollok betartásáról, az alkalmazottak képzéséről és a szükséges eszközök és vegyszerek beszerzéséről.
Az egyéni takarítók mellett-mögött tehát egy összetett hálózat dolgozik azon, hogy a tisztaságot fenntartsák, és megelőzzék a fertőzések, szennyeződések terjedését. Azonban sokszor csak akkor tűnik fel az embereknek a munkájuk jelentősége, amikor valami nincs rendben – ha például elmarad egy takarítás, vagy a higiéniai színvonal nem megfelelő.
A folytatásban olyan kérdésekre keressük a választ, mint:
– Milyen eszközökkel lehet a társadalom figyelmét a takarításra irányítani?
– Kinek (lenne) a feladata a PR-munka elvégzése?
Kattintson ide a cikk folytatásához>>
A címlapkép forrása: Freepik.com
Közzététel: 2024. október 15.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!
Do good and talk about it! – also in the cleaning sector
The Covid-19 outbreak has raised awareness of the critical role of cleanliness and hygiene, and with it the role of cleaners has been reassessed. Although their esteem has increased, their work remains often invisible and its complexity is not perceived in society. People expect cleanliness but do not always understand who provides it and under what conditions. For cleaners to be truly recognised, the complexity and importance of their work needs to be better reflected in public discourse and more socially valued.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Minden járvány ellenszere (...) a tisztaság.” (Hindi Szabó Sándor)
A hét blogbejegyzése: A létesítmény- gazdálkodás politikai prioritásai 2025-ben
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!