Facility/Property management blog
Az in-house facility management hétköznapjai külföldön
Az in-house facility management kulcsfontosságú szerepet játszik az intézmények és vállalatok működésében. Egy nemzetközi létesítménygazdálkodási felmérés elemzése lehetőséget nyújt nekünk, magyarországi szakembereknek, hogy naprakészen követhessük az iparág fejlődését, és hatékonyabban alkalmazkodjunk a mindennapi kihívásokhoz. Az iparág fejlődése szempontjából elengedhetetlen a nyitottság és a folyamatos tanulás, amelyhez a nemzetközi tapasztalatok kiváló alapot szolgáltatnak. Ilyen szempontból mindegy, hogy Önök házon belül oldják meg ezeket a feladatokat vagy kiszervezik, esetleg ilyen szolgáltatásokat nyújtanak mások számára.
Megjelent a Cleaning & Maintenance Management magazin március/áprilisi száma. A legújabb kiadványban például olyan témák kerülnek feldolgozásra, mint az egészségügyi takarítás meghatározása a mérőszámok segítségével; az elektromos járműtöltő állomások és infrastruktúra megvalósítása és karbantartása; a tiszta söprés; praktikus tanácsok az ajánlattételhez és a becsléshez vagy a kártevőirtás.
Az első nagyobb lélegzetű cikkének a címe: „2025 CMM In-House/Facility Management Benchmarking Survey Report” (kb. „2025 CMM házon belüli/létesítménygazdálkodási teljesítményértékelő benchmarking jelentés”). Ezen a héten ezt választottuk blogbejegyzésünk témájául, annál is inkább, mert már a tavalyi ilyen kutatás eredményeinek is külön írást szenteltünk.
A mostani felmérés adatai a főként, de nem kizárólag USA-beli házon belüli szolgáltatóknak 2025. február 5-18. között küldött e-mailes megkeresésre érkezett válaszokat dolgozzák fel. Az adatok önbevalláson, és nem auditált pénzügyi kimutatásokon alapulnak.
A munkaerő megtalálása, megtartása és képzése
A felmérésében résztvevők szerint a munkaerő-problémák továbbra is a házon belüli takarítással/létesítménygazdálkodással kapcsolatos legkritikusabb kérdések élvonalában vannak. A legtöbb válaszadó, aki az iparág első számú problémájáról nyilatkozott, a szakképzett munkaerő megtalálásának, felvételének és megtartásának nehézségeit említette. Egy grafika szerint legnagyobb aggodalmak a munkavállalók képzésével (35%) egészségével és biztonságával (28%), megtartásával (25%), valamint az általuk használt termékek megfelelő használatával (12%) kapcsolatosak.
Ezt kiegészítette a felsővezetés meggyőzése arról, hogy több munkatársra van szükség, valamint a megfelelő képzéshez szükséges források biztosítása, illetve a megfelelő fizetések és juttatások biztosítása a fluktuáció visszaszorítása érdekében.
Az adatok szerint a takarító/karbantartó személyzet 26%-a már több mint 10 éve dolgozik a szakmában, 17%-a 1-3, 33%-a pedig 4-7 éve.
A megkérdezettek 93,50%-a ad fizetett távollétet (PTO) a teljes munkaidós dolgozóknak. A juttatásaik között szerepel még például az egészségbiztosítás (91,87%), a fizetett szabadság (91,06%), a betegszabadság (87,80%), a nyugdíjmegtakarítási terv (86,99%) vagy éppen az életbiztosítás (83,74%). Céges egyenruhát 73,98%-uk biztosít.
Büdzsé
A problémák között a második helyen a költségvetési megszorítások szerepeltek, a felmérésben résztvevők a további munkaerőre, technológiára, berendezésekre és kellékekre fordítható források hiányát panaszolták. A válaszadók aggódtak a tarifák miatti költségnövekedés miatt, és elgondolkodtak azon, hogy a kiszervezés jelenti-e a megoldást. A megkérdezettek 38%-a jelezte, hogy náluk az előző évhez képest növekedik a működési büdzsé, 27%-nál stagnál, míg 33%-nál csökken.
Arra a kérdésre, hogy a működési költségvetésük hány százalékát költik a munkaerőre, a válaszadók 25,36%-a jelölte meg az 51-60%-ot, 18-84% a 31-40, míg 18,12% a 41-50%-ot.
Arra kérdésre, hogy a működési büdzsé hány százalékát költik tisztító/karbantartó berendezésekre és kellékekre (beleértve a beszerzési árat és a karbantartási költségeket), a válaszadók 33,90%-a válaszolt úgy, hogy 1-20%-át, míg 38,98% 21-40, 22,03% pedig 41-60%-át fordítja erre a célra.
A tisztító/karbantartó termékek hány százalékát vásárolja meg online: Míg 13,04% 90-100, 4,35% 80-89%-át, addig 27,83% csak 1-9%-át, sőt 11,30% egyáltalán nem vásárol online.
A fenntarthatóság iránti elkötelezettség, a technológia feltárása
Felismerve, hogy a környezetbarát gyakorlatok erősíthetik egy szervezet hírnevét és eredményeit, az iparág továbbra is elkötelezett a környezeti lábnyom csökkentése iránt, amit a felmérésben résztvevők 70%-a, akik a fenntarthatóságot kiemelt prioritásként jelölték meg, bizonyít.
A felmérésben résztvevők megosztották fenntarthatósági gyakorlataikat, amelyek közül a leggyakoribbak közé tartozott a komposztálás és az újrahasznosítás, a vízfogyasztás csökkentése, a zöld minősítésű termékek használata, napelemek telepítése és a LED-es világításra való átállás.
A válaszadók szerint az új technológiák segíthetnek a munkaerőhiány kezelésében azáltal, hogy felszabadítják a létesítményen belül dolgozó személyzetet a monoton feladatok alól. A szervezetek lassan bevezetik a mesterséges intelligencia (AI vagy MI) technológiát az épületüzemeltetési gyakorlatukban. 12%-uk jelezte, hogy részben már bevezette az MI technológiát különböző épületfunkciókhoz, 4%-uk pedig azt, hogy teljesen bevezette az MI technológiát az összes épületfunkcióra. A legnépszerűbb technológia azonban a robotika/autonóm berendezések, a felmérésben részt vevők 43%-a tervezi ilyen berendezések beszerzését a következő 12 hónapban. Jóllehet 62%-uk szerint a technológia bevezetésének költsége akadályozó tényező vagy legalábbis aggodalomra ad okot, 38%-uk keresi a költséghatékony megoldásokat.
Outsourcing – kiszervezés
A válaszadók 34,06%-a jelezte, hogy nála, náluk a takarítási/karbantartási feladatok kiszervezése egyáltalán nem opció. Ezzel szemben 30,43%-a úgy válaszolt, hogy részben, 13,04%-a pedig, hogy teljes egészében kiszervezi ezeket a feladatokat. Érdekes adalék, hogy 3,62%-a nyilatkozott úgy, hogy bár korábban a kiszervezés mellett döntöttek, de valamilyen okból már visszavették a feladatok ellátását.
Összegzésképpen: egy külföldi felmérés eredményeinek elemzése nemcsak a létesítménygazdálkodási szakemberek tudását gazdagíthatja, hanem hozzájárulhat egy tágabb szemlélet kialakításához is. Magyarországon, ahol a facility management gyakran még mindig hagyományos keretek között működik, az ilyen elemzések elősegíthetik a modernizációt, a versenyképesség növelését és az innovációt. A külföldi példák átgondolása nem azt jelenti, hogy kritika nélkül kell átvenni más gyakorlatokat; sokkal inkább arról szól, hogy a magyar kontextushoz igazított, releváns megoldásokat találjunk.
A címlapkép forrása: Cmmonline.com
Közzététel: 2025. április 1.
© Kérjük a szerkesztőségeket, hogy bejegyzésünk átvételekor hitvatkozásként jelöljék meg (linkkel) a Property/Facility Management Blog-ot és/vagy a BIG-HAUSE Kft-t!
Everyday life of in-house facility management abroad
In-house facility management plays a key role in the operation of institutions and companies. The analysis of an international facilities management survey gives us Hungarian professionals the opportunity to keep up to date with the evolution of the industry and to adapt more effectively to the challenges we face every day. Openness and continuous learning are essential for the development of the industry, and international experience provides an excellent basis for this. In this respect, it makes no difference whether you do these tasks in-house or outsource them or provide them to others.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Még ha a napi munkám a szellőzők tisztítása vagy a WC megjavítása is, akkor is jó érzés az űrprogram részének lenni és a felfedezéseket előmozdítani.” (Peggy Whitson)
A hét blogbejegyzése: Az in-house facility management hétköznapjai külföldön
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!