Facility/Property management blog
Super Bowl után, avagy takarítás nagy rendezvényeket követően
A Super Bowl és általában a nagy rendezvények utáni facility management tevékenység kulcsfontosságú a helyszín fenntartása és a további eseményekre való felkészülés szempontjából. A takarítás, az infrastruktúra ellenőrzése, a biztonság fenntartása és a környezetvédelmi szempontok figyelembevétele mind-mind olyan fontos feladat, amelyeket gondosan kell elvégezni annak érdekében, hogy az esemény helyszíne sikeresen működjön a rendezvény után is.
Magyar idő szerint hétfőn hajnalban a Kansas City Chiefs hosszabbítást követően 25:22 arányban legyőzte a San Francisco 49ers amerikai futball csapatát, ezzel immár negyedik alkalommal nyerték el a Vince Lombardi-trófeát. Ez volt a második alkalom, hogy a két csapat találkozott a döntőben. A 2019-es szezon végén rendezett mérkőzést is a Chiefs nyerte 31:20-ra. A mostani diadal azt is jelenti, hogy a csapat tizenkilenc éve nem látott bravúrt végrehajtva megvédte bajnoki címét.
Meg azt is, hogy több mint 115 millió (123,4, ha valamennyi platformot figyelembe veszünk) nézőjével nem csak az eddig legnézettebb Super Bowl volt, hanem az ország valaha volt legnézettebb tévéműsora. Meg azt is, hogy tegnap a becslések szerint 16,1 millió amerikai nem vette fel a munkát a Super Bowl miatt, s az összes amerikai munkavállaló több mint egynegyede (28%), nagyjából 45,1 millió dolgozó nyilatkozott előzetesen úgy, hogy a Super Bowl utáni napon a szokásosnál kevésbé lesz produktív a munkahelyén.
Múlt heti blogbejegyzésünkben röviden áttekintettük a Super Bowl potenciális megrendezőjével szemben támasztott követelményeket, megállapítva, hogy a fő amerikai futball-bajnokság döntőjének facility management feladatainak biztosítása egy rendkívül összetett és technológiai szempontból kihívást jelentő munka, amelynek sikere elengedhetetlen az esemény sikeréhez. Az FM-csapatnak minden részletre oda kell figyelnie, hogy biztosítsa az esemény zökkenőmentes lebonyolítását. Ugyanilyen nagy körültekintést igényelnek a mérkőzés befejeződését követő létesítménygazdálkodási teendők is.
A Super Bowl végén a győztes csapatra zúduló konfetti például egyes vélemények szerint soknak tűnhet, de valójában inkább csak egy „kontrollált rendetlenség”, amelyet nem túl nehéz eltakarítani, míg mások úgy vélik, hogy hatalmas kihívás lehet, mivel mindenre rátapad, és különösen nehéz eltávolítani, ha nedves lesz. Mivel pedig a japánokkal ellentétben a zömmel amerikai szurkolók nem takarítanak ki maguk után, így a professzionális takarítóknak kell gyorsan és hatékonyan dolgozniuk, hogy a pálya megrongálása nélkül szedjék azt fel.
A sportlétesítmények facility managementjével korábban már foglalkoztunk általánosságban. Főbb területei: Biztonsági intézkedések – Tisztaság és higiénia – Karbantartás – Pénzügyi menedzsment – Látogatók fogadása és ügyfélszolgálat – Programok szervezése – Marketing és promóció – Személyzet menedzsment – Válságkezelés – Fejlesztések és innováció
Milyen létesítménygazdálkodási teendők vannak a Super Bowl után?
- A helyszín takarítása és rendezése
A nagy tömeg miatt a stadionban jelentős terhelés éri a létesítményt. A Super Bowl rendezvénye után nagy mennyiségű szemét és egyéb hulladék marad hátra, amelyeket el kell távolítani a területről. Ez magában foglalja a stadion belső és külső területeit, a parkolókat, a közlekedési útvonalakat és az esemény környezetét is. A takarításnak mégis gyorsan és hatékonyan kell megtörténnie, hogy a helyszín minél előbb újra használatba vehető legyen.
A már említett konfettiktől való megszabadulás mellett a mosdók tisztítása az egyik legösszetettebb és legfontosabb része a Super Bowl takarítási folyamatának. A mellékhelyiségeket felülről lefelé alaposan át kell mosni, minden érintkezési pontot és adagolót le kell törölni és mindenütt meg kell tisztítani. Ez nagyfokú figyelmet igényel a részletekre és erős elkötelezettséget a magas szintű higiénia fenntartása iránt, mivel a mosdókat több ezer ember használta az esemény alatt.
Nevada állam építési szabályai szerint egy olyan stadionnak, mint az eseménynek helyt adó, 0,25 négyzetkilométer területű, a bajnokságban itt játszó Las Vegas Raiders csapat fekete-szürke klubszínei miatt Halálcsillagnak becézett Allegiant Stadium-nak körülbelül minden 120 férfira és minden 60 nőre egy mosdót kell biztosítania. 2020 nyarán, néhány nappal azelőtt, hogy az új, 1,9 milliárd dolláros stadion megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt, az alkalmazottak leöblítették a közel 1430 WC-t és piszoárt. Párhuzamosan. És működött!
Az építmény körül 2700, közelében 6000, egy mérföldes körzetében pedig több mint 35.000 parkolóhely található, amelynek esemény utáni tisztításáról szintén gondoskodni kellett. Nem találtunk hivatalos adatokat arra vonatkozóan, hogy hány takarító vett részt ezekben a munkálatokban. Egy forrás körülbelül 2300 dolgozó szolgált fel hot dogot, keverte a koktélokat és súrolta a vécéket, a takarítóktól a jegyszedőkön át a pénztárosokig, akiket az új stadion üzemeltetésére szerződött vállalatok, valamint néhány tucat független étterem alkalmaznak. Néhányan mindössze 13 dollárt keresnek óránként a részmunkaidős, szezonális munkákért, maga a San Francisco Chronicle-t informáló hölgy 14,25 USD-t, miközben 18 dolláros söröket szolgált fel.
Ahogy azt a múlt héten is megírtuk, a véletlenül éppen Kansas City-i székhelyű Manica Architecture cég által tervezett stadion menedzserei különösen nagy hangsúlyt fektetnek a hulladékok feldolgozása, rendezvényenként átlagosan 11.000 font (kb. 5 tonna) a konyhai előkészítés során, illetve az esemény végén megmaradó ételmaradékot gyűjtenek össze. Ezt a hulladékot egy helyi Las Vegas-i állattartó telepre szállítják, és haszonállatok takarmányozására használják fel. A világ második legdrágább stadionjában (az „éllovas” a kaliforniai Inglewoodban található SoFi Stadium) egy külön csapat szelektálja a szemetet, hogy a keletkező hulladékból az összes újrahasznosítható anyagot kiválasszák. Ez az első olyan stadion az Egyesült Államokban, amely a cigarettahulladékot kivonja a hulladéklerakóból, és energiává alakítja. 63.000 wattnyi energiát termeltek ezzel a programmal – ez elegendő energia 12.458 mobiltelefon 1 órás feltöltéséhez.
A nagyságrendek érzékeltetésére: a 2021. évi döntőt követően Tampa városa 10 tonna szemét eltávolításáról gondoskodott az érintett területekről, s a takarítási szolgáltatás számlája meghaladta az 50.000 dollárt.
- A létesítmény infrastruktúrájának és berendezéseinek ellenőrzése
Fontos a feladat elvégzése, hogy azokat esetleges sérülések vagy problémák esetén azonnal javítani lehessen. A világítás, a hangosítás, a biztonsági rendszerek, az IT infrastruktúra, Wi-Fi hálózat és egyéb technikai eszközök működése kritikus fontosságú, hogy a létesítmény biztonságos és kényelmes legyen a további események számára.
- A biztonság és a biztonságosság ellenőrzése és fenntartása
A Super Bowl alatt a biztonsági intézkedések ugyan fokozottak, de az esemény után is fenn kell tartani a megfelelő szintet. A biztonsági rendszerek, például a kamerák, a beléptető rendszerek és a tűzvédelmi berendezések átvizsgálása és karbantartása elengedhetetlen az esemény utáni biztonsági követelmények teljesítése érdekében.
- Karbantartás és javítás
A Super Bowl után a stadionban fellépő kisebb hibák, sérülések vagy meghibásodások gyors és hatékony kezelése elengedhetetlen.
- Értékelés
Végül, de nem utolsó sorban a Super Bowl utáni facility management feladatok között szerepel az esemény utáni értékelés és a szükséges korrekciók meghatározása. Fontos tanulni az esemény tapasztalataiból és visszajelzéseiből, hogy a jövőben még jobban fel lehessen készülni hasonló nagyszabású eseményekre, akár az adott helyszín, akár a jövő évi Super Bowl vonatkozásában.
Mindezeket a facility management tevékenységet gyorsan és hatékonyan kell elvégezni, hogy a létesítmények készen álljanak a következő eseményre, és nincs helye hibázásnak. Ez egy stresszes és megterhelő munka lehet, amely megköveteli, hogy a személyzet hosszú órákat dolgozzon, és az egész esemény alatt és után fókuszban és megfelelő „energiaszinten” tartsa magát. Erre szükség is van, hiszen például a tavalyi Super Bowl-t követően egy 44 éves munkás munkahelyi baleset következtében sajnos elhunyt, amikor a State Farm Stadium közelében lévő parkolóban segített egy sátrat mozgatni.
Ragadjuk ki most ezek közül a takarítást, s nézzük meg egy kicsit részletesebben is, hogy milyen tisztítási teendőket kell elvégezni egy-egy nagyobb eseményt követően. Ebben segítségünkre van a European Cleaning Journal január 30-án megjelent cikke, amely az alábbi kérdéseket veti fel:
– Mennyire nehéz feladat a söprés egy nagyobb beltéri vagy kültéri rendezvény után?
– Milyen kihívásokat jelentenek az ilyen alkalmak, és milyen típusú gépek vannak felkészítve ezekre a különösen nehéz feladatokra?
Az ilyen típusú rendezvények elkerülhetetlenül hatalmas nyomást gyakorolnak a takarítócsapatokra, amelyeknek az a feladatuk, hogy kitisztítsanak, s az esemény által elfoglalt területekről az utolsó darabig eltávolítsák a szemetet és a hulladékot. A szerző adatokat is közöl, az ötnapos brit Glastonbury Fesztivál után a látogatók például a becslések szerint 2000 tonna hulladékot – ami látogatónként közel 10 kilogrammnak felel meg – hagytak hátra, a kétnapos Notting Hill-i Karnevált követően pedig a helyi önkormányzat dolgozóinak 25 emeletes busz tömegének megfelelő mennyiséget, 300 tonna szemetet kellett eltakarítaniuk London utcáiról. Itt mintegy 200 takarító és 30 szemétszállító teherautó vett részt a munkában.
Az írásból kiindulva nézzük meg, milyen kihívásokkal kell szembenézniük az ilyen és ehhez hasonló feladatra vállalkozóknak.
- Logisztikai kihívás
Egy nagyszabású rendezvény után a söprés jelentős logisztikai kihívást jelenthet. Ennek több oka is van. Az eltakarítandó szemét és hulladék típusa rendezvénytől függően nagymértékben változhat. A zenei fesztiválon részt vevő emberek például olyan tárgyakat hagyhatnak hátra, mint a sátrak, az italos dobozok, az ételek csomagolása, sőt még veszélyes anyagokat, például öngyújtókat is. A nagy fesztiválok által termelt hatalmas mennyiségű hulladék pedig túlterhelheti a takarító csapatokat, különösen, ha az esemény egy napnál tovább tart és több ezer résztvevőt vonz. A takarítók és berendezéseik puszta bejutása is nehézségekkel járhat.
- Biztonsági protokollok
A veszélyes hulladékok kezelése speciális képzést és egyedi felszerelést igényel. A takarítóknak be kell tartaniuk a biztonsági előírásokat, megfelelő védőruházatot kell viselniük, és speciális tartályokat kell használniuk a veszélyes anyagok ártalmatlanításához. A megfelelő seprőgép kiválasztása az adott rendezvény sajátos igényeitől és kihívásaitól függ. Természetesen van néhány olyan kulcsfontosságú tulajdonság, amelyre minden olyan gépnek szüksége van, amelyet nagyszabású rendezvények takarítása során vetnek be. A seprőgépeknek nagy kapacitással kell rendelkezniük, valamint hatékonyaknak, fordulékonyaknak és tartósaknak kell lenniük. Elengedhetetlen, hogy a berendezés jelentős hulladéktároló kapacitással rendelkezzen, mivel ez csökkenti az ürítés szükségességének gyakoriságát, és egyben javítja a hatékonyságot is. Minden berendezésnek messziről is jól láthatónak, robusztusnak és tartósnak is kell lennie, hogy a kihívást jelentő körülmények között is kibírják a hosszan tartó használatot. Képesnek kell lenniük a különböző terepviszonyok kezelésére, és minden időjárási körülmények között működniük kell.
A kezelőknek pedig arra van szükségük, hogy a gépük könnyen manőverezhető legyen, különösen szűk helyeken és zsúfolt helyszíneken. A nagy hatékonyságú seprőgépek lehetővé teszik a kezelők számára, hogy nagy területeket gyorsan lefedjenek, ami különösen a szoros menetrendű rendezvények esetében fontos. Szem előtt kell tartani a környezetvédelmi szempontokat is, hiszen egyes szervezők előnyben részesíthetik az alacsony károsanyag-kibocsátású, környezetbarát, a környezetterhelést csökkentő seprőgépeket.
- A rendezvény helye és típusa
A talaj állapota, a padlóburkolatok, a megközelíthetőség, valamint a szennyeződés, a szemét és a hulladék mértéke meghatározzák a munkavégzés módját, hogy mely technológiák vagy seprőgép-modellek lesznek a legmegfelelőbbek a feladatra. A padlótisztítás több célt is szolgál egy nagyszabású rendezvény után, például segít csökkenteni a balesetek kockázatát, miközben megóvja a padlóburkolatot, és segít megelőzni a másodlagos szennyeződéseket.
- A gépekkel kapcsolatos problémák
A nagyobb gépek alkalmasak a rendezvények utáni söprésre beltéri helyiségekben vagy akár nagy, stabil és egyenletes felülettel rendelkező külső területeken is. Egy füves területen zajló szabadtéri fesztivál esetében, amely – például a sok eső miatt – sárossá válik, hatalmas problémává válhat a gépek használata.
A legtöbb hulladékot biztonságosan el lehet takarítani, még akkor is, ha az adott hulladék potenciálisan veszélyes. Normál helyzetben a seprőgép kezelője nem érintkezik közvetlenül magával a hulladékkal, mivel azt vagy gépi úton, vagy egy szívórendszeren keresztül gyűjtik össze, majd a nagy hulladékgyűjtő tartályba helyezik. Hasonlóképpen, az ürítési folyamat során sem kerül fizikai kapcsolatba az összegyűjtött hulladékkal. Amikor viszont a kezelőnek kézzel kell felvennie egy tárgyat, mint pl. például egy használt fecskendőt, óvatosnak kell lennie.
A gyalogkísérős, akkumulátoros gépek jól működnek közepes és nagyméretű beltéri területeken. Az a tény, hogy ezek nem bocsátanak ki kipufogógázt, azt jelenti, hogy ideálisak a beltéri terek tisztítására, különösen az olyan kemény felületeken, mint a bevonatos és bevonat nélküli beton aljzatburkolatok. Jól működnek textil padlóburkolatokon is, s elektromos motorral is kaphatók.
A szakértők 1500 négyzetméteres vagy annál nagyobb kültéri területek esetében a ráülős vákuum seprőgépek használatát javasolják, mert ezek garantálják a hatékony munkát. Nagy tartály-térfogattal rendelkeznek, és némelyiküket a könnyű ürítés érdekében hidraulikus magas tartállyal is ellátták. A kommunális szívóseprőgépek és a mechanikus seprőgépek egyaránt kefékkel söprik fel a szennyeződést, és egy nagy, stabil hulladékgyűjtő tartályba szállítják azt. Ezek a gépek különböző kefeváltozatokat kínálnak a munkaszélességük növelésére, és nagyobb területek gyors megtisztítására is alkalmasak.
- Leggyorsabb eredmény
A leggyorsabb tisztítási eredményeket mechanikus seprőgéppel lehet elérni, mivel ez rendelkezik a legnagyobb munkasebességgel. A terület elrendezésétől függően egy fürgébb szívó seprőgép is jó választás lehet. Ezek a gépek egy konténerhez vezethetők, ahol gyorsan kiüríthetik tartalmukat, majd azonnal folytatni lehet a tisztítást.
A megbízók részére a Billetto nevű jegyértékesítési platform hat tippet ad az esemény utáni takarításhoz:
- Tervezze meg előre az eseménytakarítást!
- Ne hagyatkozzon a saját személyzetére!
- Bátorítsa vendégeit!
- Intézze el a hulladék elszállítását!
- Jelöljön ki egy rendezvénytakarítási vezetőt!
- Ne feledkezzen meg a „rejtett” területekről!
Amennyiben Ön is hasonló esemény szervezésébe fog, kérjük, hogy adott esetben kérje be cégünk, a BIG-HAUSE Facility Management Kft. ajánlatát is!
A címlapkép forrása: Pixabay.com
Közzététel: 2024. február 13.
After the Super Bowl, or cleaning up after big events
Facility management after the Super Bowl and major events in general is key to maintaining the venue and preparing for future events. Cleaning, monitoring the infrastructure, maintaining security and taking care of the environment are all important tasks that need to be carefully performed to ensure that the venue continues to operate successfully after the event.
A SIKERES MUNKAHELYEK GONDOS GAZDÁJA
A hét idézete: „Tanácskozzunk, fáradjunk s cselekedjünk, s csak ne kívánjuk még azt is, hogy a kormány érettünk szántson, vessen, s csűreinkbe takarítson is.” (Széchenyi István)
A hét blogbejegyzése: Fit-out napjainkban
Kérje ingyenes árajánlatunkat!
24 órán belül visszajelzünk Önnek!